Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Pandemia zaszkodziła małym browarom. Za to wzrosła wartość sprzedaży i wciąż powstają nowe

Branża piwowarska podsumowała 2020 rok prezentując nową edycją raportu o jej wpływie ekonomicznym na polską gospodarkę. Choć pandemia dała się we znaki producentom, wartość sprzedanego piwa wzrosła. Przybyło też nowych browarów.
  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 02-02-2022, 13:47
Pandemia zaszkodziła małym browarom. Za to wzrosła wartość sprzedaży i wciąż powstają nowe
Wartość sprzedaży piwa wzrosła, choć jego spożycie na mieszkańca jest w Polsce najniższe od 2010 roku/ fot. Shutterstock

Podczas prezentacji raportu Julia Patorska, Partner Associate w Deloitte – firmie, która przygotowała raport - zaprezentowała dane, które pokazały kondycję polskiego rynku piwa. W 2020 roku uwarzono mniej piwa niż jeszcze w 2019. Produkcja spadła ogółem z 40,1 mln hl do 38,4 mln hl. Wzrosła za to wartość jego sprzedaży – z 17,42 mld zł w 2019 r. do 17,97 mld zł w 2020 r. Producenci piwa zachowali za to zatrudnienie na tym samym poziomie, jak rok wcześniej łącznie dając pracę ok. 9,5 tys. pracownikom.

Co ciekawe, mimo trudności związanych z pandemią wzrosła liczba browarów z 331 do 363 a 58 było w budowie lub w planach. To głównie małe i lokalne inwestycje. Te działające – duże, regionalne i rzemieślnicze, wprowadziły na rynek 2071 nowych, premierowych piw.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Jednym z problemów, z którymi mierzą się producenci piwa jest rosnąca akcyza na napoje alkoholowe. Kiedy w 2020 r. całkowite dochody budżetowe państwa zmniejszyły się o prawie 1 proc., wpływy podatkowe z browarów urosły o 2 proc.

Podatki i inwestycje browarów

W porównaniu z rokiem 2019 podatek akcyzowy wpłacony przez browary w 2020 r. był większy o ponad 5 proc. W przypadku VAT-u, wpływy te wzrosły o 11 proc., a podatku PIT – o 1,3 proc. rdr. Twórcy raportu podsumowali, że łączna suma wpływów z tytułu różnych podatków od branży piwowarskiej i jej kontrahentów wyniosła w 2020 roku 11,14 mld zł.

Twórcy raportu wyliczyli także, że od 1995 roku branża zainwestowała w swój rozwój 13 mld zł i jest jedną z najnowocześniejszych w Europie. Dzięki tym inwestycjom znacznie wzrosła wydajność pracy. W 2019 roku wyniosła ona 4 tys. hl na pracownika rocznie.

- Raport obejmuje te lata, które dla branży piwowarskiej były wyjątkowo trudne, od 2020 roku branża zaczęła się kurczyć, produkcja i spożycie zaczęło spadać, ale okazała się stabilnym pracodawcą i płatnikiem podatków. Wszystko to w warunkach, kiedy konsumpcja piwa per capita była najniższa od 2010 roku – komentował sytuację w 2020 roku Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny ZPPP Browary Polskie.

Małe browary, duże kłopoty

Z kolei Andrzej Olkowski, Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, wskazywał, że dla mniejszych browarów największym problemem okazało się zamknięcie barów i restauracji oraz lockdowny, które sprawiły, że zamknięci w domach Polacy nie sięgali po rzemieślnicze trunki.

- Małe browary sprzedawały znacznie więcej w kanale HoReCa. W niektórych browarach kraftowych sprzedaż w tym kanale to nawet 90 proc. Dlatego cios w browary kraftowe i regionalne był dużo bardziej odczuwalny niż dla innych piw. Przez lata pracowaliśmy nad czymś takim, co nazywa się kultura piwa. Spoglądaliśmy z zazdrością na kraje takie jak Czechy, Niemcy, Wielka Brytania, gdzie spożycie w kanale HoReCa było zdecydowanie większe – mówił Andrzej Olkowski i tłumaczył, że przez pandemię mali rzemieślnicy stracili w branży najwięcej i nie chcą się na razie tak intensywnie angażować w ten kanał.

Sprzedaż piwa bezalkoholowego rośnie

Ogólnie konsumpcja piwa w Polsce spada i wygląda inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Głównymi trendami stały się premiumizacja i spadek zawartości alkoholu w trunku. Coraz częściej konsumenci wybierają np. piwa bezalkoholowe. W pierwszym roku pandemii kategoria piw 0 proc. nadal się rozwijała, osiągając 5,7 proc. wartości rynku i przekraczając po raz pierwszy 1 mld zł wartości sprzedaży.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Adam 2022-02-02 17:39:33

    2.02.2022 podsumowują rok 2020 ??? kiedy podsumowanie 2021 ? za rok ???

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!