Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

PIH: Usunięcie informacji o markach wyrobów tytoniowych jest sprzeczne z zasadami handlu

Od 2010 trwają prace nad rewizją dyrektywy tytoniowej. Przez ten czas pojawiło bardzo dużo projektów jak ma ona wyglądać – rozwiązania które zostały przyjęte w 2014 roku w żadnym wypadku nie zapowiadały jednak takich problemów przed którymi stanął polski handel – nie chodzi tu jedynie o zakaz papierosów mentolowych co przesunie dodatkowe 20 proc. rynku od 2020 roku do szarej strefy, która jest ogromna. Już dzisiaj blisko 30 proc. wszystkich wyrobów tytoniowych konsumowanych w Polsce jest nielegalna - informują eksperci PIH.

PIH: Usunięcie informacji o markach wyrobów tytoniowych jest sprzeczne z zasadami handlu

- Problemy są tu i teraz - procedowana obecnie ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami tytoniu i wyrobów tytoniowych, która wdraża dyrektywę – nie tylko jest opóźniona o dwa lata, ale również zawiera liczne wady i zapisy powodujące, że handel legalnymi wyrobami tytoniowymi będzie jeszcze trudniejszy kierując konsumentów tam, gdzie takich ograniczeń nie ma, czyli do szarej strefy. To będzie miało negatywne skutki dla budżetu czy miejsc pracy - czytamy w komunikacie PIH.

Chodzi tu przede wszystkim o zapis, który zniknął z projektu ustawy jeszcze przed wyborami. Dotyczył on definicji „informacji o wyrobach tytoniowych” – czyli o możliwości zamieszczania informacji o produktach w sklepach. Informacja nie zawierała przekazu zachęcającego do zakupu lub używania tytoniu, a informowała jedynie o istotnych cechach produktu. Usunięcie informacji o markach wyrobów tytoniowych z punktów sprzedaży nie jest wymagane przez europejską dyrektywę  oraz jest sprzeczne z elementarnymi zasadami funkcjonowania handlu. Biorąc pod uwagę zakaz innych form prezentowania wyrobów tytoniowych, komunikacja w punktach sprzedaży pozostaje jedynym elementem komunikacji z klientami.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w pierwotnej wersji prac nad dyrektywą mówiło się o zakazie ekspozycji wyrobów tytoniowych w sklepach, ale później ku uldze całego środowiska decydenci odeszli od tego pomysłu. Tymczasem okazuje się, że wraca on tyle, że w nowej formie. Będzie szafka z papierosami w sklepie, na której nie będzie żadnej informacji  o dostępnej ofercie, a opakowania, które się w niej będą znajdowały będą miały 3 x 2 cm na nazwę marki logo producenta i cenę. Całą resztę powierzchni opakowania zajmować będzie obrazkowe ostrzeżenie zdrowotne - to nawet nie jest śmieszne – jak to odczytać z odległości powiedzmy 1,5 metra ?

Powiedzmy po prostu, że wychodzimy poza ustalenia dyrektywy i wprowadzamy zakaz ekspozycji, którego miało nie być!

Jednak nie wszystkie  papierosy będą musiały być poddane takim rygorom  - to 200 mln paczek papierosów produkowanych specjalnie na przemyt i wprowadzanych nielegalnie do obrotu w kanale sprzedaży w którym nie sprawdza się też wieku kupujących czyli na bazarach.

więcej informacji:

PIH RSS ALERT    /    dyrektywa tytoniowa RSS ALERT    /    rynek tytoniu RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • abri 2016-01-15 16:54:01
    Naprawdę politykom tak zależy na tym, żeby ubić branżę przynoszącą ponad 20MLD wpływów do budżetu? Za co będą leczyć osoby zatrute papierosami z przemytu?
  • Rząd pod sąd 2016-01-15 21:04:07
    Dali miliardy mafii przemytniczej windując pazernie akcyzę na max poziom a teraz głupotą i lenistwem chcą zniszczyć największy przemysł tytoniowy w Europie i wyprodukować dziesiątki tysięcy bezrobotnych? Rząd pod sąd! Stary i nowy!
  • Wiktor 2016-01-15 22:31:21
    Australia przerobiła \"\"plain packaging\" i inne biurokratyczne zapędy sterowania życiem dorosłych ludzi. W efekcie wzrosła ilość palących i szara strefa. UE na siłę chce powtarzać cudze błędy. Głupota i totalitarne zapędy w nowym opakowaniu
  • cudak 2016-01-16 09:21:45
    Czy ktoś powstrzyma tych idiotów przed zniszczeniem handlu i budżetu ? Nikt dorosłemu nie może zabronić palenia tego co chce. Skoro tak się martwią o zdrowie, to dlaczego nie wprowadzają takiego zakazu co do alkoholu ? Największego legalnego narkotyku. Chcą papierosy sprowadzić do pozycji narkotyków które są nielegalne a zawsze mają się dobrze, bo dobrze się sprzedają a gangsterzy dobrze zarabiają ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.168.62.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!