Polacy lubią gościnność, kulinarne eksperymenty i poszukiwanie nowych smaków - badanie
Gościnność jest naszą narodową chlubą. Lubimy organizować kameralne spotkania i chętnie odwiedzamy znajomych. To dla nas świetna okazja do kulinarnych eksperymentów i poszukiwania nowych smaków – wynika z badania „Barometr polskiej gościnności”.

Badanie „Barometr polskiej gościnności”, przeprowadzono na zlecenie grupy Ambra, producenta Cydru Lubelskiego Lodowego. Sprawdziło ono, jak Polacy odnajdują się w roli gospodarzy oraz gości. Badanie towarzyszyło premierze Cydru Lubelskiego Lodowego, produktu idealnego właśnie na przyjęcia i do celebracji ważnych okazji.
Przyjmowanie gości i wizyty u rodziny lub znajomych są elementem domowej tradycji u blisko połowy respondentów 41,7 proc. Aż 43,6 proc. badanych postrzega polską gościnność jako chlubną cechę narodową.
Spotkania w kameralnym gronie, jak np. grill czy domowy obiad, sprawiają przyjemność 46,3 proc. badanych. W kulinarnych eksperymentach przodują zdecydowanie kobiety - 73,4 proc. W przypadku wizyty niespodziewanych gości, ponad dwie trzecie badanych Polaków proponuje gościom kawę, herbatę czy wodę, 42,1 proc. kobiet zawsze ma coś słodkiego na taką okazję, a 31 proc. mężczyzn przygotowuje przekąski.
„Barometr polskiej gościnności” pokazał też, jak gościnność postrzegają konsumenci różnych alkoholi. Wielbiciele cydrów są najliczniejszą grupą utożsamiającą okazje towarzyskie z możliwością budowania więzi z bliskimi. Dla nich najważniejsze jest dobre towarzystwo (61,2 proc. wskazań).
- Goszczenie przyjaciół i częstowanie ich przekąską czy napojami traktujemy jako ważny rytuał wiążący i sprzyjający podtrzymaniu relacji, a także budowaniu bliskości. Ludzie z natury są istotami stadnymi. Coś, czego nie zrobilibyśmy w samotności, w grupie nabiera dla nas wyjątkowego smaku. Nawet drobne nowinki w menu, które uwzględniają gusta gości, wprowadzają pewien element zaskoczenia, tworzą nowe zwyczaje kulinarne, nadając danej grupie indywidualne znaczenie i budują intymność relacyjną - mówi Ewa Klepacka-Gryz, psycholog.
Badanie pokazuje, które grupy wiekowe są bardziej gościnne. Widać, że wiek i doświadczenie ma znaczenie. Podczas spotkań towarzyskich 83,1 proc. osób powyżej 50 roku życia zadeklarowało, że najważniejsza jest dla nich troska o dobry humor i przyjemną zabawę wszystkich zebranych. Dla porównania - średnio co druga pełnoletnia osoba nieprzekraczająca 24 roku życia, myśli częściej o swojej przyjemności (56,2 proc.).
Badanie przeprowadzono na próbie 1 000 respondentów, w wieku powyżej 18 roku życia. Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-16.08.2017 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW
AMBAmbra SA |
Kurs: 20.0000 PLN
Zmiana: 0.7000(3.63%)
Aktualizacja: 18:01:2021
|

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.