Polacy lubią zmieniać zwyczaje pijąc alkohole, szukają zróżnicowania i lubią testować (badanie)
Niemal co piąta osoba pijąca alkohol zmieniła w ciągu ostatnich dwóch lat to, co pije. Polacy szukają zróżnicowania i lubią testować. Piwo i whisky są na czele alkoholi pasujących na różne okazje – wynika z badania rynku przeprowadzonego w kwietniu przez firmę Puzzle Research.

- Jeszcze kilka lat temu obecność na liście preferowanych alkoholi whisky, czy też poszukiwania lokalnych produktów i piwa kraftowego nie była tak zauważalna, jak obecnie. Jako konsumenci alkoholi jesteśmy wciąż otwarci na nowe smaki i doznania, niekoniecznie szukając przy tym w alkoholu mocy. Producenci starają się na ten trend nie tylko pasywnie odpowiadać, ale też kreować i podpowiadać, więc jako konsumenci mamy z czego wybierać - mówi Roman Baszun, Senior Research Consultant Puzzle Research.
W badaniu Puzzle Research 22 proc. respondentów wskazało, iż zmieniło w ostatnich dwóch latach swoje zwyczaje spożycia alkoholu. Porównanie okresu sprzed dwóch lat z obecnym wskazuje na trzy główne rodzaje zmian tego, jaki alkohol piją Polacy:
- Zwiększenie udziału wina, piwa i whisky w strukturze pitego alkoholu. Wino zyskało w szczególności wśród kobiet.
- Picie trunków o niższej zawartości alkoholu – częściej sięgamy po drinki, a rzadziej po czystą wódkę.
- Orientacja na jakość alkoholu. Obecnie bardziej zwracamy uwagę na producenta, poszukujemy lokalnych, mniejszych producentów (np. piw kraftowych). Ta tendencja widoczna jest szczególnie wśród mężczyzn.
Badanie przyniosło też wskazania, jakie rodzaje alkoholu są wybierane na różne okazje. I tak na spotkanie w gronie znajomych w swoim domu najchętniej serwujemy piwo (56%) lub wino (49%). Przy tym piwo preferują osoby do 40 roku życia, a wino jest bardziej popularne wśród kobiet. Na trzecim miejscu jest wódka, częściej wskazywana przez mężczyzn.
Co charakterystyczne, na spotkanie w gronie znajomych u nich w domu wybieramy takie same alkohole, jak na spotkanie u siebie, ale częściej jest to czysta wódka (u siebie chętniej serwujemy piwo i wino).
Gdy alkohol ma pełnić funkcję prezentu na specjalną okazję, pierwszą pozycję zajmuje whisky, które jako wyjątkowo odpowiednie na taką okazję wskazało 48% badanych. Na drugim miejscu jest wino (40%), popularniejsze wśród kobiet i osób do 40 roku życia. Trzecie najczęstsze wskazanie to brandy/koniak (33% i częściej osoby 40+).
Do konsumpcji w domu tylko w gronie domowników, najbardziej pasuje piwo (52%, częściej mężczyźni i osoby do 40 roku życia) oraz wino (45%, częściej kobiety). Podium uzupełnia przy tego typu okazji konsumpcja whisky (17%, częściej mężczyźni).

Badanie zrealizowała polska agencja badań rynku Puzzle Research specjalizująca się w badaniach konsumentów i B2B. Badanie zostało przeprowadzone internetowo na reprezentatywnej próbie 954 dorosłych Polaków (błąd statystyczny +/-3pkt.%).


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.