Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polacy szukają w alkoholach jakości, a nie ilości. Nieprzemyślane podatki mogą temu szkodzić (raport)

Polacy piją już po europejsku, czyli szukają alkoholowej jakości, a nie ilości. O tę dobrą sytuację trzeba jednak zadbać, bo zdaniem ekspertów, moda na ograniczone picie może zmienić się na niekorzyść np. pod wpływem nieprzemyślanej polityki podatkowej – wynika z raportu przygotowanego przez Pracodawców RP.

Polacy szukają w alkoholach jakości, a nie ilości. Nieprzemyślane podatki mogą temu szkodzić (raport)
W Polsce udział mocnych alkoholi (powyżej 18 proc.) w strukturze spożycia spadł z 70 do 36 proc. fot. bridgesward/pixabay.com

– Raport jest dokumentem kompleksowym. Zawiera analizę rynku napojów alkoholowych pod kątem społecznym, rynkowym i legislacyjnym. Pokazuje też zmiany w strukturze konsumpcji na przestrzeni lat i przedstawia zagrożenia dla obecnego, całkiem korzystnego profilu spożycia w Polsce – mówi prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski.

Według ekspertów Pracodawców RP zmiany ustrojowe i gospodarcze ostatnich trzydziestu lat transformacji przyczyniły się do zmian w wielkości i strukturze spożycia alkoholu w Polsce i są to zmiany na dobre.

Wysokoprocentowy alkohol przestał być nieodzownym elementem polskiej codzienności – jak w czasach PRL. Tym samym cel określony w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi został dużej mierze osiągnięty. Udział mocnych trunków (powyżej 18 proc.) w strukturze spożycia spadł z 70 do 36 proc. Rozwinęło to zgodną z trendami europejskimi kulturę picia napojów niskoprocentowych – piwa (55-56 proc. udziału w konsumpcji) i wina (8-9 proc. udziału w konsumpcji).

Podobne wnioski wynikają z analiz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), wskazujących, że z pozycji jednego z najbardziej rozpitych społeczeństw świata Polacy przeszli do modelu konsumpcji typowego dla krajów Europy Zachodniej i Południowej – dziś pod względem całkowitej wielkości spożycia alkoholu Polska znajduje się na 17. miejscu w Europie (WHO, 2018).

Trunek premium, piwo zero czy „małpka”?

W raporcie wskazano kilka trendów, które w ostatnim czasie uwidoczniły się na polskim rynku alkoholi. Po pierwsze: „premiumizacja”, czyli poszukiwanie jakości. To tendencja wspólna dla wszystkich kategorii alkoholowych. Rosnące dochody i coraz większa świadomość pozwalają Polakom na wybieranie alkoholi z wyższej półki nie tylko „na prezent” czy „od święta”.

Po drugie: „trend 0,0”, czyli wzrost udziału napojów w pełni bezalkoholowych – to zjawisko najbardziej typowe dla branży piwnej. Dane z ostatnich kilku lat (Nielsen) pozwalają mówić browarnikom o rewolucji 0,0 proc., opartej na trendzie związanym z preferencjami konsumentów. Z rozmaitych powodów coraz częściej rezygnują oni z alkoholu, pozostając przy ulubionych cechach produktu, takich jak smak czy orzeźwienie.

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    alkohole małpki RSS ALERT    /    spożycie alkoholu RSS ALERT    /    konsumpcja alkoholu w Polsce RSS ALERT    /    podatki RSS ALERT    /    Pracodawcy RP RSS ALERT    /    Andrzej Malinowski RSS ALERT    /    Andrzej Fal RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!