Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polska kwarantanna na trzeźwo i bez dymka? (raport)

W pandemii i kwarantanny Polacy kupowali mniej alkoholu, ale droższy i mniej papierosów. Można jednak spodziewać się, że wraz ze startem sezonu, otwarciem lokali i chęcią nadrabiania towarzyskich zaległości wirtualne degustacje zdecydowanie przeniosą się do świata rzeczywistego wpływając na sprzedaż używek.

Polska kwarantanna na trzeźwo i bez dymka? (raport)
W pandemii i kwarantanny Polacy kupowali mniej alkoholu, ale droższy i mniej papierosów. fot. Shutterstock

Nielsen przeanalizował dane sprzedażowe alkoholu oraz papierosów w marcu i kwietniu br. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Analiza dotyczy alkoholi mocnych (wódka, whiskey, gin, etc.), wina (wino spokojne, musujące, etc.) oraz piwa.

Ilościowo spadki lub bardzo umiarkowane wzrosty zanotowały: alkohole mocne -3%, piwo -2%, wino +1%, wartościowo jednocyfrowe wzrosty: alkohole mocne +2%, wino +3%, piwo +6%. Zamknięte biura i kanał HoReCa wpłynęły także na spadek sprzedaży ilościowej papierosów -8%.

Okres, kiedy życie zawodowe i prywatne przeniosły się do internetu, wideokonferencje zastąpiły spotkania biznesowe, webinary wydarzenia branżowe, a osobiste wizyty wirtualne degustacje i spotkania na aperitif, zdecydowanie zmienił zachowania zakupowe konsumentów i wpłynął na sprzedaż używek. 

- W trakcie pandemii pijemy mniej, ale drożej – to wnioski płynące z danych o sprzedaży alkoholu w Polsce w marcu i kwietniu 2020. W trakcie tych dwóch miesięcy, kiedy sprzedaże drożdży, ryżu i środków czystości biły rekordy, sprzedaż wolumenowa napojów spirytusowych spadła -2%, piwa -3%, natomiast sprzedaż win i likierów mlecznych wzrosła +1%, w porównaniu do marca i kwietnia 2019. W rzeczywistości spadek sprzedaży był jeszcze większy, bo mowa tu o sprzedaży detalicznej, podczas gdy od połowy marca mieliśmy do czynienia z faktycznym zawieszeniem sprzedaży alkoholu w kanale HoReCa – mówi Adam Dużyński, Starszy Konsultant z Nielsen Connect.

- Z drugiej strony w wymiarze wartościowym napoje alkoholowe odnotowały jednak wzrosty sprzedaży: napoje spirytusowe +2%, wino +3%, piwo +6%. Ta różnica ma związek z obecnym od lat na polskim rynku trendem premiumizacji, kiedy droższe segmenty i kategorie odnotowują wyższe poziomy wzrostu niż ich tańsze odpowiedniki, który nasilił się dodatkowo w trakcie trwających w marcu i w kwietniu obostrzeń. Woleliśmy wypić mniej, ale uraczyć się lepszym trunkiem - dodaje.

Mniej małpek, więcej piwa bezalkoholowego i wina

Gdy na początku roku Nielsen przedstawił 10 trendów alkoholowych na 2020 rok, zapowiedział dalszy wzrost zainteresowania napojami bezalkoholowymi, alkoholami kolorowymi i winem musującym. Okazuje się, że czas pandemii jeszcze bardziej nasilił trendy związane ze zdrowiem i premiumizacją, spadło jednak zainteresowanie małpkami. 

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek papierosów RSS ALERT    /    Nielsen RSS ALERT    /    Nielsen Connect RSS ALERT    /    Adam Dużyński RSS ALERT    /    joanna Dworak RSS ALERT    /    Anna Anasik RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    rynek piwa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.52.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!