Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Polska wódka mogłaby być hitem, a jest niewykorzystaną szansą

Polska wódka mogłaby być hitem eksportowym, jednak z powodu podwyżki akcyzy przed dwoma laty jest niewykorzystaną szansą – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Polska wódka mogłaby być hitem, a jest niewykorzystaną szansą
Leszek Wiwała, prezes ZP PPS fot. PTWP

- Po podwyżce akcyzy eksport się załamał. Wcześniej mieliśmy bardzo korzystne perspektywy, co roku był wzrost eksportu o 10-20 proc. -  mówi serwisowi portalspozywczy.pl Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Podwyższenie akcyzy poza tym, że zaburzyło całkowicie produkcję i łańcuch dostaw, dodatkowo wydrenowało pieniądze z branży, a jak branża nie ma pieniędzy ze sprzedaży krajowej, to trudno mówić o inwestycjach w eksport – dodaje.

Długofalowe perspektywy dla rynku wódki (przed podwyżką akcyzy) wydawały się bardzo korzystne, bo pokazywały, że w ciągu najbliższych 5-10 lat z poziomu ok. 50 milionów litrów obj. mogliśmy pobić historyczne rekordy na poziomie 80 milionów litrów sprzed 30 lat, jednak, aby kontynuować trend wzrostu eksportu trzeba byłoby więcej inwestować, a na to większości krajowych producentów obecnie nie stać.

 Negatywnie na polski eksport wódki zadziałały jeszcze inne czynniki oprócz podwyżki akcyzy.

- Do tego nałożyło się wprowadzenie 70-proc. podatku zdrowotnego na Węgrzech, które były naszym trzecim rynkiem eksportowym. Podatek ten jest strzałem węgierskiego rządu we własną stopę, ponieważ napoje spirytusowe takie jak np. whisky są teraz kupowane nie na Węgrzech tylko w krajach ościennych np. w Austrii, na Słowacji czy w Czechach, gdzie jest taniej – mówi Leszek Wiwała.

- Często jesteśmy oceniani jako branża, która dużo zarabia, bo wódka jest w Polsce droga, droższa niż np. w Niemczech czy w Czechach. Jednak zapomina się o tym, że znakomitą większość tej wartości wódki stanowią podatki, zarówno akcyza jak i VAT – dodaje prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Nasza wódka mogłaby być hitem eksportowym, a jest niewykorzystaną szansą, tymczasem konkurencja nie śpi. W Wielkiej Brytanii np. obniżono akcyzę o 2 proc. po to, żeby wzmocnić eksport whisky i żeby zakłady miały więcej pieniędzy na inwestycje w promocję zagraniczną , bo pierwszy raz od lat nastąpiło zawahanie w eksporcie whisky – podkreśla Leszek Wiwała.

Wiwała zaznacza też, że na krajowym rynku spada nie tylko kategoria wódki czystej, ale nawet takie kategorie, w których producenci pokładali dość duże nadzieje, czyli napoje spirytusowe o niższej zawartości alkoholu, czyli likiery kolorowe nawiązujące nazwami do wódek, i ta kategoria też spada. Jedyną kategorią, która jeszcze rośnie jest whisky, ale ten wzrost jest na tyle niewielki, że nie ma szans skompensować spadku całego rynku mocnych alkoholi.

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    podwyżka akcyzy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.204.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!