Prezes Ambry: przed rynkiem wina jeszcze 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu, proces premiumizacji postępuje
Wino jest postrzegane jako kategoria premium na tle rynku alkoholi, rynek wina w Polsce premiumizuje się, a proces ten wciąż postępuje. Przed rynkiem jest jeszcze 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu – ocenia Robert Ogór, prezes Grupy Ambra.

- Wino reprezentuje sektory premium, a ponadto wina ma wewnętrzną siłę do premiumizowania się. Bez wielkich inwestycji te procesy premiumizacji występują i konsument, który wchodzi do kategorii wina zaczyna rozpoznawać różnice wartościowe, a następnie przechodzi od win tańszych do droższych. Taki jest proces i cała Europa Północna, czy Ameryka Północna, czyli kraje które nie produkują wina przechodzą podobną ścieżkę – mówi Robert Ogór.
- W Polsce dodatkowo ten poziom konsumpcji jest nadal niski, czyli potencjał rozwoju jest duży i sądzimy, że będzie to 10-20 lat nieprzerwanego wzrostu, tym bardziej, że ten wzrost nie jest skokowy, a organicznie rynek rośnie o 5 proc. rocznie w średnim terminie – dodaje.
I wskazuje, że jedną z sił wzrostu, która kieruje kategorią wina jest to, iż konsumpcja wina jest mocno wpisana w DNA awansu społecznego i to trendy społeczne pchają wino do przodu, a szczególnie rosnące dochody per capita, zwiększający się poziom wykształcenia, a także rosnący wpływ kobiet na decyzje konsumencie, rozwój turystyki, zmiana stylu życia oraz rosnąca skłonność do zakupu dóbr luksusowych.
Dodaje, że średnia cena butelki wina rosła w ostatnich pięciu latach średnio o 2,9 proc. do 15,07 zł za butelkę 0,75l w 2017 r. z 13,43 zł w 2012 r. Najszybciej rosnącym segmentem jest segment win z przedziału 20-30 zł – wzrost wynosi 22,5 proc.
Według danych udostępnionych przez grupę Ambra segment win top premium (powyżej 30 zł za butelkę) stanowił w 2018 roku 4,0 proc. rynku wina (czyli tyle samo ile w 2017 i 2016 roku), segment premium (20-30 zł/butelkę) zwiększył udział do 13 proc. (wobec 12 proc. w 2017 i 11 proc. w 2016 r.), udział segmentu mainstream spadł do 50 proc. (odpowiednio 51 proc. i 50 proc.), a segment economy skurczył się do 33 proc. (34 i 35 proc.).
Ambra podaje, że pomimo wzrostu spożycia wina na jednego mieszkańca w Polsce, które wynosi 3,2 litra na głowę, wskaźnik ten jest nadal jednym z najniższych w Europie stąd spory potencjał wzrostu. Przykładowo we Francji spożywa się 40,2 litra wina na głowę, we Włoszech 37,4 litra, w Niemczech 24,4 litra, w Szwecji – 23,7 l, Hiszpanii – 22,1 l, Rumunii – 21 l, w Wielkiej Brytanii 19,2 l, a w Czechach 17 l.
W 2017 roku Polacy wydali na zakup wina 2,795 mld zł, czyli o 6,2 proc. więcej niż w w 2016 roku, gdy wydatki wyniosły 2,631 mld zł.
Grupa Ambra jest liderem rynku wina w Polsce oraz czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Grupa Ambra prowadzi też w Polsce największą sieć specjalistycznych sklepów winiarskich pod marką Centrum Wina, jest również największym dostawcą win premium do gastronomii. Od tego roku grupa wprowadza też sieć sprzedaży alkoholi mocnych premium pod marką Distillers Limited.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW
AMBAmbra SA |
Kurs: 19.9000 PLN
Zmiana: -0.1000(-0.50%)
Aktualizacja: 19:01:2021
|

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.