Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Prezes branży spirytusowej w Polsce o rynku i perspektywach (pełna rozmowa)

Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy mówił w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl o rynku napojów spirytusowych w Polsce, jego perspektywach i o podatku akcyzowym.

Prezes branży spirytusowej w Polsce o rynku i perspektywach (pełna rozmowa)
Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. fot. PTWP

Produkcja wódki w Polsce nie wróciła do poziomu sprzed dwóch lat, czyli sprzed podwyżki akcyzy i jest kilkanaście procent niższa. Czy uda się jej wrócić do poziomu równowagi i kiedy?

„Gdy mówimy o produkcji to mówimy o krajowym rynku oraz o eksporcie. Biorąc pod uwagę krajowym rynek, to od 2008 roku mamy spadek realnej sprzedaży, ale ten spadek był stosunkowo niewielki. Największy spadek sprzedaży nastąpił w 2014 roku, który – według raportu International Wine &Spirits  - wyniósł ok. 23 milionów litrów napojów spirytusowych, czyli ok. 9 milionów litrów 100-proc. alkoholu.

Krajowe perspektywy są takie, że spada nie tylko kategoria wódki czystej, ale nawet takie kategorie, w których producenci pokładali dość duże nadzieje, czyli napoje spirytusowe o niższej zawartości alkoholu, czyli likiery kolorowe nawiązujące nazwami do wódek, i ta kategoria też spada.

Jedyną kategorią, która jeszcze rośnie jest whisky, ale ten wzrost jest na tyle niewielki, że nie ma szans skompensować spadku całego rynku mocnych alkoholi. W ubiegłym roku (w 2014 roku – przyp. red.) spadek wolumenowy wyniósł ok. 10 proc. w całym sektorze detalicznym i w HoReCa, a w tym roku (w 2015 roku – przyp. red.) nie ma poprawy.

Patrząc na perspektywy długofalowe, nie ma co liczyć na wzrosty na krajowym rynku. I jeśli sytuacja się uporządkuje to zacznie rosnąć kategoria wódek premium. Jest to trend ogólnoświatowy, bo gdy ludzie się bogacą to sięgają po droższe alkohole. Jednym z elementów, który to potwierdza jest kategoria whisky, jednak na razie jest to mała ilość.

Czego możemy spodziewać się w kolejnych latach?

To czego możemy się spodziewać w kolejnych latach, to wzrost wartości rynku.   Liczymy, że zaczniemy odbudowywać proces premiumizacji, który kiedyś miał miejsce i został zatrzymany przez podwyżkę akcyzy.

A zatem pierwsza kwestia to stabilizacja krajowego rynku, a druga sprawa to eksport.

Po podwyżce akcyzy eksport się załamał. Wcześniej mieliśmy bardzo korzystne perspektywy, co roku był wzrost eksportu o 10-20 proc. Podwyższenie akcyzy poza tym, że zaburzyło całkowicie produkcję i łańcuch dostaw, dodatkowo wydrenowało pieniądze z branży, a jak branża nie ma pieniędzy ze sprzedaży krajowej, to trudno mówić o inwestycjach w eksport.

więcej informacji:

alkohole RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    akcyza na alkohol RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Marek 2016-02-01 10:22:49
    Wzrost liczby sprzedazy wódek premium to nie zasługa bogacenia się społeczeństwa, tylko nieznaczna różnica cenowa pomiędzy wódkami z niższej półki wobec wódki premium, stad wzrost sprzedaży kaegorii premium. Ludzie myślą sobie w ten sposób, skoro ta uznawana przez większość za super/premium jest raptem 5 zł droższa to wybiorę właśnie tą. Skąd informacje o bogaceniu się społeczeństwa? Chyba jednostek.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!