Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Prezes ZP PPS: branża spirytusowa jest ofiarą kumulacji niekorzystnych zjawisk w 2020 i suchą stopą nie przeszedł tego nikt (wywiad)

Epidemia dotknęła każdy z sektorów gospodarki, w tym branżę spirytusową i sprzedaż każdej z kategorii alkoholowych spadła. - W 2020 roku jesteśmy ofiarą kumulacji niekorzystnych dla branży zjawisk. Suchą stopą nie przeszedł nikt w branży - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Branża ma nadzieję, że od wiosny wszystko zacznie wracać do normy i ma też nadzieję, że niebawem sprzedaż alkoholu przez internet będzie możliwa.

Prezes ZP PPS: branża spirytusowa jest ofiarą kumulacji niekorzystnych zjawisk w 2020 i suchą stopą nie przeszedł tego nikt (wywiad)
Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy fot. ZP PPS

Jak można ocenić ten rok w branży spirytusowej?

Ze względu na epidemię COVID-19 ten rok jest wyjątkowy dla całej gospodarki i tak należy na to patrzeć. Wyjątkowy w sensie negatywnym. Epidemia dotknęła każdy z sektorów, w tym również branżę spirytusową. Ograniczenia wprowadzone w celu zahamowania rozprzestrzeniania się epidemii w pierwszym rzędzie najmocniej dotknęły handlu i sektora HoReCa, a więc naturalnych partnerów i dystrybutorów naszych produktów. Sprzedaż każdej z kategorii alkoholowych spadła. Jakkolwiek na ostateczne oceny musimy poczekać do końca roku, to z pewnością wyniki będą niższe od ubiegłorocznych.

Jak wpłynęły wszystkie tegoroczne wyzwania, a było ich sporo – akcyza, pandemia, wiosenne zamrożenie handlu i HoreCa i obecne ograniczenia - na duże, ale też i na mniejsze firmy spirytusowe?

Można powiedzieć, że w 2020 roku jesteśmy ofiarą kumulacji niekorzystnych dla branży zjawisk. Podniesienie akcyzy na alkohol o 10 proc. na początku roku, opłaty od sprzedaży alkoholu w małych opakowaniach, która de facto dotyczy jedynie wyrobów spirytusowych i lockdown wiosenny sprawiły, że producenci musieli się zmierzyć z całkowicie nową sytuacją na rynku.

Dodatkowo niektórzy z producentów odpowiadając na potrzeby związane z epidemią przestawili część produkcji na spirytus skażony do produkcji środków odkażających. W dalszym ciągu uważamy, że szczególnie opłata od hurtowej sprzedaży małych formatów budzi szereg wątpliwości prawnych i jest po prostu biznesowo niesprawiedliwa, bo obciąża tylko jedną kategorię alkoholu – wyroby spirytusowe.

Również podniesienie akcyzy po raz kolejny bardziej dotyka naszych produktów, na które nawet wcześniej podatek ten był prawie trzy razy wyższy niż na np. piwo, więc proporcjonalnie pogłębia to dyskryminację wyrobów spirytusowych względem innych kategorii alkoholu.

Z kolei mali producenci szczególnie mocno odczuli wiosenny i obecny lockdown. Pamiętajmy, że odbiorcą produkowanych przez nich nalewek, czy innych wyrobów regionalnych, w większości jest HoReCa. Przy zamknięciu tego sektora, mali producenci praktycznie stracili możliwość zbytu swoich produktów, a więc stoją w obliczu zamknięcia swojej działalności.  

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    alkohole wysokoprocentowe RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    pandemia RSS ALERT    /    lockdown RSS ALERT    /    obostrzenia RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!