Prezes ZP PPS o rynku alkoholi mocnych i eksporcie w 2018, trendach konsumenckich oraz o polskości wódki (wywiad)
Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl o branży spirytusowej, rynku i eksporcie w 2018 roku, o trendach konsumenckich, a także o tym jak podejść do tematu polskości polskiej wódki.

Jak wyglądał 2018 rok w branży spirytusowej? Jaki był wzrost rynku?
Rok 2018 w branży alkoholi mocnych był rokiem kontynuacji trendów, jakie zarysowały się wcześniej. Nie spodziewaliśmy się znaczących wahań, jeśli chodzi o wielkość sprzedaży i one w rzeczywistości nie nastąpiły. Rynek jest stabilny, a nawet powiedziałbym, że nasycony. Szans upatrujemy raczej w zwiększeniu wartości niż wolumenu sprzedaży.
Sprzyja temu obserwowana od kilku lat zmiana sposobu konsumpcji i upodobań Polaków w tym zakresie. Społeczeństwo jest coraz zamożniejsze, coraz więcej podróżujemy, próbujemy nowych smaków, eksperymentujemy. Dla konsumenta coraz bardziej liczy się jakość produktu.
Efektem tego jest widoczna premiumizacja. Kupujemy droższe alkohole w mniejszej ilości. Przykładem może być whisky, która notowała dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.
Obecnie segment premium jest drugim pod względem sprzedaży, wyprzedzając segment ekonomiczny. Znaczenia nabierają też inne alkohole „kolorowe”. Znacząco powiększyła się paleta wariantów wódek smakowych, które odgrywają coraz większą rolę w portfolio producentów, choć wódki czyste to wciąż ponad 50% sprzedaży w tej kategorii.
Z czego wynikają dwucyfrowe wzrosty sprzedaży whisky?
Polacy kupują coraz więcej alkoholi z wyższej półki, co wynika z jednej strony z zasobniejszego portfela, a z drugiej strony zapewne też z tego, że konsumenci są ciekawi nowych smaków tych droższych alkoholi. To w dużej mierze efekt boomu turystycznego i zagranicznych wojaży rodaków. Premiumizacja jest z roku na rok wyraźnie rosnącym trendem i myślę, że tak długo jak nie będziemy mieli recesji, to będzie się ten trend ładnie rozwijać.
Co jeszcze przyniósł ubiegły rok dla branży spirytusowej?
Rok 2018 przyniósł znaczące zmiany w prawie. Najistotniejsza było wprowadzenie możliwości ograniczania przez gminy godzin nocnej sprzedaży alkoholu. Miało to prowadzić – w zamyśle legislatorów – do ograniczenia nieodpowiedzialnej konsumpcji i poprawy bezpieczeństwa publicznego.
Na etapie prac legislacyjnych, kolejny raz zwracaliśmy uwagę, że restrykcje i zaostrzanie prawa, nie są odpowiednią drogą to poprawy świadomości społecznej w tym zakresie. Tylko systematyczna edukacja i informacja wszystkich zaangażowanych stron może przynieść efekt w postaci ograniczenia zjawisk niepożądanych wiązanych ze spożywaniem alkoholu.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.