Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Produkcja wódki wzrosła w styczniu; rynek będzie spadał w kolejnych latach

Produkcja wódki w Polsce wzrosła w styczniu 2016 roku w ujęciu rocznym, ale w ujęciu miesięcznym spadła. Producenci wódki oceniają cały rok 2015 jako umiarkowanie udany i przewidują, że w kolejnych latach rynek wódki będzie nadal spadać.

Produkcja wódki wzrosła w styczniu; rynek będzie spadał w kolejnych latach
Producenci wódki oceniają cały 2015 r. jako umiarkowanie udany fot. Shutterstock

Z opublikowanych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w styczniu 2016 roku produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100-proc. alkohol wzrosła o 12,8 proc. w ujęciu rocznym i wyniosła 6,17 miliona litrów.

W ujęciu miesięcznym produkcja wódki w styczniu 2016 roku spadła wobec grudnia 2015 roku o 35 proc., bowiem w grudniu produkcja wyniosła 9,48 miliona litrów.

W 2015 roku w Polsce wyprodukowano 95 milionów litrów wódki, czyli o 8,1 proc. więcej niż w takim samym okresie rok wcześniej.

W 2014 roku producenci wódki w Polsce wyprodukowali 87,9 miliona litrów wódki, czyli o prawie 24 proc. mniej niż w 2013 roku, a taki spadek był m.in. efektem decyzji rządu o podwyższeniu podatku akcyzowego na alkohole spirytusowe o 15 proc. od 2014 roku oraz rosnących przez to cen alkoholi i spadków konsumpcji.

Rynek wódki w kolejnych latach będzie spadał

Branża prognozuje, że w najbliższych kilku latach krajowy rynek wódki będzie nadal malał, ale tempo spadku będzie niższe i wyniesie ok. 1-2 proc. rocznie. W niewielkim stopniu spadek zrekompensują wzrosty w pozostałych kategoriach  alkoholi. Duży potencjał rozwoju ma wciąż whisky, a także gin, rum, likiery smakowe oraz napoje o niskiej zawartości alkoholu (RTD).

- Przed podwyżką akcyzy w 2014 r. branża prognozowała dynamiczny rozwój produktów premium i eksportu. Trend się zatrzymał, ale jeżeli w tym roku uda się ustabilizować sytuację na rynku krajowym powinniśmy wrócić na tę ścieżkę - mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

- Będzie temu sprzyjać dobra kondycja gospodarcza, wzrost płac i zmiany w kulturze picia. Polacy coraz chętniej inwestują w dobre alkohole, doceniają jakość i trud wytworzenia wódek gatunkowych czy nalewek – dodaje.

Rok 2015 umiarkowanie udany

Rok 2015 przedsiębiorcy wyrobów spirytusowych zaliczają do umiarkowanie udanych. Wyhamowały spadki w produkcji i sprzedaży wódki na rynku krajowym. Produkcja nie wróciła jednak do poziomów sprzed podwyżki akcyzy. Branżę martwi zatrzymanie rozwoju eksportu i potencjalny wzrost szarej strefy.  Przedsiębiorcy wskazują, że przy wysokich obciążeniach i niskiej rentowności w kraju, trudno inwestować w promocję zagraniczną.

więcej informacji:

wódka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    produkcja wódki w Polsce RSS ALERT    /    GUS RSS ALERT    /    Główny Urząd Statystyczny RSS ALERT    /    Leszek Wiwała RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • patrykc 2016-02-25 16:14:32
    Duży potencjał mają małpki. O tym wiadomo nie od dziś, nie od wczoraj. Tutaj trzeba przesunąć spore moce marketingowe. Patryk Rykała copywriter

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.85.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!