Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Regulacja plain packaging groźna dla Polski?

Zgodnie z przyjętymi założeniami regulacji plain packaging - opakowania papierosów będą musiały mieć ustalony z góry kolor tła, zakazane jest używanie jakichkolwiek logotypów, oznaczeń marek, a nazwa marki może być napisana tylko określonym kolorem i rozmiarem czcionki.

Regulacja plain packaging groźna dla Polski?
Spośród krajów Unii Europejskiej plany wprowadzenia plain packagingu oficjalnie zgłosiły Irlandia, Wielka Brytania i Francja (fot. mat.pras.)

Pierwszym krajem i jak dotąd jedynym, w którym wprowadzono plain packaging jest Australia. Nowe restrykcyjne przepisy obowiązują tam od grudnia 2012 r. Po dwóch latach od wejścia w życie, widać, że nie przyniosły oczekiwanych efektów - liczba młodych palaczy w latach 2012-2014 wzrosła o 32%. Rozwiązanie okazało się nieefektywne również w walce z paleniem wśród dorosłych – odsetek osób palących więcej niż 11 papierosów wzrosła o 1,8 pkt. proc., osiągając najwyższy od 7 lat poziom. Jednocześnie według danych raportu KPMG „Illicit tobacco in Australia, 2014 ” udział papierosów pochodzących z przemytu i nielegalnej produkcji w australijskim rynku wynosi obecnie 14,5 proc., podczas gdy bezpośrednio przed wprowadzeniem jednolitych opakowań było to ok. 11,5 proc. Oznacza to, że w nieco ponad dwa lata po wdrożeniu plain packaging szara strefa w Australii wzrosła o blisko 30 proc., głównie za sprawą większego przemytu z krajów azjatyckich.

Europa na progu niebezpiecznego i przeciw skutecznego precedensu

Spośród krajów Unii Europejskiej plany wprowadzenia plain packagingu oficjalnie zgłosiły Irlandia, Wielka Brytania i Francja. W czerwcu 2014 r. w ramach procedury TRIS Irlandia notyfikowała w tej sprawie Komisję Europejską. Kilka miesięcy później na taki ruch zdecydowała się Wielka Brytania. Do propozycji Irlandii zastrzeżenia zgłosiło 10 krajów członkowskich: Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Hiszpania, Włochy, Portugalia, Grecja. W drugim przypadku wniosek Wielkiej Brytanii oprotestowało 11 krajów: Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Hiszpania, Włochy, Portugalia, Grecja oraz dodatkowo Litwa, co potwierdza, że rośnie liczba przeciwników nowych restrykcyjnych regulacji dotyczących opakowań wyrobów tytoniowych. Rośnie niestety także lista krajów członkowskich UE, które chcą pójść w ślady Australii. W marcu br. zamiar zaostrzenia przepisów zgłosiła Francja. Przygotowują się do tego Szwecja i Finlandia oraz Norwegia, należąca do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

więcej informacji:

rynek papierosów RSS ALERT    /    Plain packaging RSS ALERT    /    papierosy RSS ALERT    /    opakowania papierosów RSS ALERT    /    Philip Morris Polska RSS ALERT    /    JTI Polska RSS ALERT    /    British American Tobacco Polska RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • UE - głupota bez granic 2015-06-29 22:49:21
    W Australii po wprowadzeniu plain packaging zmalała legalna sprzedaż ale WZROSŁA ilość palących i szara strefa. Brawo UE - zalać nas bezmyślnymi przepisami
  • szkoda gadać 2015-06-30 00:05:36
    Chore regulacje, które najbardziej uderzą w Polskę(jesteśmy największym producentem papierosów w Europie). Przykład Australii pokazuje, że plain packing nie odstrasza palaczy, a wręcz przeciwnie- więcej osób sięga po papierosy... Znowu stracą a legalni producenci, a zyska szara strefa.
  • cudak 2015-07-22 20:44:09
    Panowie regulatorzy mają obsesję na punkcie papierosów.Szkoda,że ładne opakowania alkoholu im nie przeszkadzają. To nie po papierosach ludzie biją, zabijają i powodują wypadki na drogach.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.8.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!