Rynek cydru z dramatycznymi spadkami. 2020 r. nie napawa optymizmem. Branża liczy na pomoc rządu
- Autor: portalspozywczy.pl/informacja prasowa
- Data: 30-07-2020, 13:22

Kłopoty od lat te same
Brak możliwości reklamy, potężna konkurencja ze strony rynku piwa oraz akcyza – to największe problemy polskich producentów cydru, z którymi zmagają się, i o których alarmują od kilku lat. Dziś krajowy rynek jest dosłownie „zalany” produktami cydropodobnymi. Oryginalny cydr jest w tej walce bez szans.
- Rynek cydru funkcjonuje pod bardzo dużą presją rynku piwa. Browary bowiem oferują piwo aromatyzowane, smakowo zbliżone do cydru, na które jednak jest nałożona niższa akcyza niż na cydr, a dodatkowo mają możliwość jego reklamowania. Uzyskanie cydru z soku jabłkowego jest dużo droższe od wyprodukowania piwa z aromatem cydru, co również nie pozwala na bezpośrednie konkurowanie z tą kategorią. Dodajmy, że jedna z najbardziej znanych marek na całym świecie występuje jako cydr, a w Polsce dystrybuowana jest jako piwo – mówi Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group.
- Główny problem to brak możliwość dotarcia do rzeszy konsumentów. Dzisiaj jeden smak piwa aromatyzowanego, mam tu na myśli smak jabłkowy, stanowi 8- krotnie większy rynek niż cała kategoria cydrów. Konsument nie jest w stanie rozpoznać różnicy pomiędzy piwem, a cydrem – podkreśla z kolei Grzegorz Bartol, Wiceprezes firmy Bartex.
Nie jest w stanie, bo wciąż niewielka jest wiedza konsumentów na temat cydru – głównie właśnie ze względu na brak możliwości reklamy. A różnica jest istotna – cydry powstają poprzez fermentację soku jabłkowego, natomiast w składzie cydropodobnych piw jabłkowych sok z jabłek stanowi margines.
Dodatkowo, jak zauważa Tomasz Iżewski, Prezes firmy Warwin, cydr – w przeciwieństwie do piwa - posiada znaczne ograniczenia w zakresie receptury.
- Łączenie cydru z innymi owocami takimi jak truskawki, wiśnie czy aronia, które pozwoliłoby na naturalne uatrakcyjnienie gamy produktowej cydru, jest obwarowane zakwalifikowaniem produktu do wyższej stawki akcyzowej, zarezerwowanej dla wina, a tym samym powoduje nieopłacalność takich przedsięwzięć. W naszej ocenie cydr nie powinien konkurować z winem, ale właśnie z piwem i z tego względu możliwość eksperymentowania z różnymi smakami w ramach tej kategorii powinna być dopuszczona, tak jak w innych krajach – nadbałtyckich czy w Skandynawii – mówi Prezes Warwinu.
Niewiele potrzeba
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
więcej informacji:
- cydr
- RSS
- ALERT
- rynek cydru
- RSS
- ALERT
- rynek cydru w Polsce
- RSS
- ALERT
- branża winiarska
- RSS
- ALERT
- ZP PRW
- RSS
- ALERT
- Polska Rada Winiarstwa
- RSS
- ALERT
- Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa
- RSS
- ALERT
- Magdalena Zielińska
- RSS
- ALERT
- Jakub Nowak
- RSS
- ALERT
- Grzegorz Bartol
- RSS
- ALERT
- Tomasz Iżewski
- RSS
- ALERT
- Warwin
- RSS
- ALERT
- Bartex
- RSS
- ALERT
- JNT Group
- RSS
- ALERT
Powiązane tematy:
-
Z czym najlepiej pić Monte Santi Aperitivo?
-
Jakie wina wybierają Polacy na majówkę i grilla? Eksperci o trendach
-
Polska branża winiarska wspiera pracowników z Ukrainy
-
Wino na Walentynki: Klasyka zawsze w modzie
-
Dlaczego w Walentynki pijemy wino?
-
Grzaniec Galicyjski Bezalkoholowy na stacjach paliw MOYA
-
O znaczeniu wina w gastronomii - rozmowa z Michelem Moranem
-
Polskie winnice tracą przez brak turystów
-
Dobre jedzenie wymaga dobrego wina (wywiad)
-
Wino będzie droższe
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
- Co będzie gdy mleczarniom zabraknie energii?
komentarze (0)