Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Stowarzyszenie Wolny Kraft o sprzedaży browarów rzemieślniczych w czasach pandemii m.in. online

Jednym z pomysłów browarów rzemieślniczych na sprzedaż piwa w czasie pandemii koronawirusa jest sprzedaż z dowozem lub poprzez zamawianie online, chociaż akurat drugi pomysł ze względów prawnych może być kłopotliwy. Stowarzyszenie Wolny Kraft apelowało do rządzących o zmianę przepisów. O sytuacji browarów rzemieślniczych w czasie pandemii koronawirusa mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Paweł Leszczyński, prezes Stowarzyszenia Wolny Kraft.

Stowarzyszenie Wolny Kraft o sprzedaży browarów rzemieślniczych w czasach pandemii m.in. online
Stowarzyszenie Wolny Kraft o sprzedaży browarów rzemieślniczych w czasach pandemii m.in. online, fot. unsplash

Jak stwierdza w rozmowie z nami Paweł Leszczyński, prezes Stowarzyszenia Wolny Kraft, obowiązujące prawo wyraża intencje Ustawodawcy z początku lat osiemdziesiątych. Jest skonstruowane w sposób, który uniemożliwia sprzedawanie piwa przez Internet (co potwierdził wyrok NSA, sygnatura akt II GSK 2566/14) lub zdalnie (wyrok WSA w Krakowie, sygnatura akt III SA/Kr 1280/16). Krakowski sąd w uzasadnieniu napisał jeszcze dosadniej: "(...) celem ustawy było utrudnienie dostępności alkoholu, nie zaś uproszczenie jego dostarczenia klientowi". Do czasu wyroku NSA niejeden sklep z alkoholem (zwłaszcza drogim) lub piwem patrzył na te przepisy przez palce, ale po jego ogłoszeniu (choć raczej nikt nie spodziewał się innego werdyktu) większość sklepów internetowych i punktów sprzedających alkohol (knajp, browarów) zaprzestała analogicznej działalności, a parę sklepów w związku z tym się zamknęło.

- Prawo od zawsze mocno reguluje sprzedaż i dodatkowe opłaty związane ze sprzedażą alkoholu, w szczególności piwa (i to nie tylko w Polsce). Jednak przy okazji obecnego kryzysu, właściwie wszystkie knajpy, z dnia na dzień, otrzymały odgórny zakaz jego sprzedaży. Na tę chwilę alkohol, w tym piwo, sprzedawać mogą jedynie punkty posiadające koncesje detaliczną. Czyli sklepy i ok. 10% knajp, które sprzedawały piwo na wynos (inny kruczek prawny umożliwiał obejście tego prawa). Żadna dostępna koncesja, w tym detaliczna, nie zezwala jednak na zdalną sprzedaż alkoholu, ani jego dowóz do klienta. Postępując w ten sposób podmioty narażają się na utratę koncesji lub grzywnę - wyjaśnia Paweł Leszczyński. 

- W obecnej sytuacji browary i niektóre sklepy/knajpy wykorzystują kruczki prawne, które umożliwiają im dalsze funkcjonowanie lub choćby sprzedaż piwa, które jest już gotowe i w innym wypadku się przeterminuje. Działania te nie mają na celu oszukania państwa czy ułatwienia klientom dostępu do alkoholu. Mają raczej charakter doraźny i zmniejszający ryzyko zepsucia się piwa. Małe browary świetnie radzą sobie z dostosowaniem się do dynamicznie zmieniającego się rynku i sytuacji i to jest właśnie piękny tego przykład. Można zamówić sobie piwo i zapłacić zdalnie/na miejscu (np. w sklepie posiadającym odpowiednią koncesję). Można zostać członkiem klubu, który otrzymuje stosowną paczkę. Można skorzystać z platformy zakupowej, której pracownicy (?) dostarczą nam zamówienie pod drzwi. Można kupić alkohol prywatnie, od kolegi, albo wykupić usługę zakupu alkoholu przez kogoś - dodaje. 

więcej informacji:

Wolny Kraft RSS ALERT    /    Paweł Leszczyński RSS ALERT    /    browary rzemieślnicze RSS ALERT    /    sprzedaż piwa RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    piwa rzemieślnicze RSS ALERT    /    branża piwna RSS ALERT    /    rynek piw rzemieślniczych RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    piwa kraftowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.187.81
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!