Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

TiM: konkurujemy na rynku i budujemy przestrzenie własnej działalności

Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu spółki TiM, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl ocenił rynek wina w Polsce, podsumował mijający rok oraz przedstawił plany rozwoju spółki.
  • Autor: Jakub Szymanek
  • Data: 26-11-2021, 14:44
TiM: konkurujemy na rynku i budujemy przestrzenie własnej działalności
Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu spółki TiM, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl ocenił m.in. rynek wina w Polsce,fot. PTWP

Jak ocenia pan mijający rok dla spółki TiM?

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Możemy mówić o dwóch perspektywach. Pierwsza z nich to rok finansowy, który zakończyliśmy w czerwcu. W historii 31. lat istnienia spółki był bez wątpienia najlepszy, dlatego że uzyskaliśmy ponadprzeciętny wynik ekonomiczny. Jest to zasługa całego zespołu. W czasach, w których przyszło nam ten rezultat uzyskiwać, mam tu na myśli okres dużej pandemii, opisywanej w literaturze przedmiotu jako „efekt czarnego łabędzia”. Nikt nie wiedział, z czym będziemy mieli do czynienia i jakie efekty to przyniesie. W związku z powyższym wszystkie siły i środki zostały zjednoczone i efekt, który został uzyskany, jest ponadprzeciętny.

Natomiast rok kalendarzowy dopiero będzie się kończył, dlatego mamy jeszcze perspektywę niepełnego kwartału. Ale zawsze te dwa miesiące, które są przed nami, mogą dużo zmienić. Natomiast wydaje mi się, że jeśli nic złego się nie wydarzy, to również ten rok kalendarzowy będzie ponadprzeciętny.

Definiując ponadprzeciętność, jeśli w naszym segmencie rynek urósł 7-8 proc., a nasza organizacja w tym samym czasie uzyskała przychody na poziomie w zależności od kanału sprzedaży trzy-czterokrotnie wyższe, to możemy mówić o ponadprzeciętności.

Patrząc na trendy na rynku wina i oczekiwania konsumentów, czy te czynniki mają wpływ na budowanie strategii spółki TiM?

Jeśli strategia byłaby dostosowana do rynku, okazałoby się, że jesteśmy firmą pasywną, czyli reaktywną. Natomiast, żeby uzyskiwać takie rezultaty, trzeba być firmą proaktywną, czyli samemu kreować pewne kierunki rozwoju działań, które pozwalają, że ten rynek podąża myślą kreatora. My nie mówimy, że mamy taką moc sprawczą, że ten rynek kreujemy, ale w ramach naszego modelu biznesowego, który od dwudziestu paru lat konstruowałem i starałem się wdrażać w firmie, udało nam się zbudować szereg takiej strategii opisywanej w literaturze przedmiotu jako „strategię błękitnego oceanu”. Nie bojąc się konkurencji, konkurujemy na rynku, ale także budujemy przestrzenie własnej działalności, na których zdobywamy pozycję niekwestionowanych liderów i dużą przewagę konkurencyjną.

W związku z powyższym te wszystkie nasze działania, które czynimy, sprowadzają się do tego, żeby kreować ten rynek, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, co jest bardzo trudne, dlatego że jest to zarządzanie pewnego rodzaju emocjami, bo klient jest zbiorem niekontrolowanych przez nas emocji. Żeby temu klientowi sprostać, trzeba mieć pomysł, który nazywa się „Know how”. Dzięki temu, że nam się to udaje, te strategie rozwojowe firmy budują pewien potencjał rozwoju biznesu na rynku.

Jakie mają państwo plany biznesowe na przyszły rok?

Te plany biznesowe już są w grze. Dlatego, że w ubiegłym roku rozpisaliśmy sobie strategię na lata 2020-2030, czyli w ujęciu dekadowym. W ramach tej strategii rozpisaliśmy pewne kierunki rozwoju organizacji nie tylko pod kątem biznesowym, ale również w szeregu innych obszarów. Firma jak się dynamicznie rozwija, musi być wspomagana z każdej strony. Jednym z takich obszarów jest dział IT, który jest ważnym wsparciem w dynamicznym rozwoju firmy. Udało nam się postawić zupełnie nową serwerownię od podstaw. Zmieniamy również teraz nośniki programowe na nowsze technologie. Cała infrastruktura już jest wdrożona. Jesteśmy teraz w okresie przejściowym, czyli przechodzimy ze starych systemów na nowe. Odbywa się to w sposób płynny, bez większych problemów, co nas bardzo cieszy.

Drugim takim obszarem jest logistyka i magazynowanie produktów. Podjęliśmy decyzję o uruchomieniu prawdopodobnie największego obecnie magazynu winiarskiego w tej części Europy. Mieliśmy się przeprowadzać już w grudniu tego roku, ale ze względu na szczyt sezonu, podjęliśmy decyzję o transformacji w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Z poziomu magazynowania i zabezpieczania klientom ok. 7 mln butelek na stoku magazynowym, zwiększymy tę potencję do ok. 12-13 mln butelek, czyli można powiedzieć, że dwukrotnie rośniemy. Oczywiście można powiedzieć, że ma to swoje negatywne skutki, bo budujemy większe obciążenie dla organizacji, ale z drugiej strony budujemy większą elastyczność na rynku, ponieważ jesteśmy w stanie obsłużyć każdego wymagającego klienta, co nas bardzo cieszy.  

Żeby to holistycznie spiąć, musimy czuwać nad bezpieczeństwem rynku, klientów i produktów. Mimo tego, że posiadamy w miarę nowe laboratorium analityczne, postanowiliśmy zbudować nowe i do tego się przymierzamy. Projekty są gotowe i czekamy na wolne terminy wykonawców, bo z tym nie jest tak prosto, jakby mogło się wydawać.

Ponadto jeszcze pracujemy nad nowym systemem rozwoju w rynku B2B i B2C w sektorze HoReCa. Widzimy duże przestrzenie do wykorzystania. Kładziemy duży nacisk na kształcenie ludzi w zakresie przedmiotowym, to znaczy w wiedzy specjalistycznej. I tutaj też będziemy podnosić mocno kompetencje, nie tylko te sprzedażowe, ale również dotyczące wiedzy produktowej, bo rynek tego od nas oczekuje. Klient jest coraz bardziej dojrzały i wymaga tego wsparcia.

Czytaj również: TiM: nie pracujmy tylko dla pieniędzy, ale z miłości do wina

Czytaj również: FRSiH: Wyzwania dla branży alkoholowej (relacja z debaty)

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!