Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Upały nie sprzyjają producentom piwa

Dobra pogoda decyduje o wielkości sprzedaży piwa w Polsce, ale upały nie sprzyjają producentom. 2/5 całorocznej sprzedaży piwa przypada na sezon letni, a na popularności zyskują tzw. radlery i piwa niszowe. Browary przewidują, że rynek piwny wzrośnie o 2-3 proc.

Upały nie sprzyjają producentom piwa
na fot. sklep sieci Piotr i Paweł / żelaznastudio.pl (P.Pawłowski)

Roczne spożycie piwa w Polsce na jedną osobę wynosi ok. 97 litrów. Sezon w branży przypada na okres wakacyjny - w miesiącach od maja do września sprzedaje się ok. 40 proc. piwa.

Jak powiedziała PAP dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP) Browary Polskie Danuta Gut, "w branży mówi się, że to pogoda jest najlepszym dyrektorem sprzedaży".

ZPPP Browary Polskie skupia największych producentów piwa w Polsce i reprezentuje ok. 90 proc. rynku.

Dyrektor Gut przewiduje, że rynek w tym roku może wzrosnąć o 2-3 proc. Zaznacza jednak, że aby tak się stało muszą być łącznie spełnione takie warunki jak: dobra pogoda, poprawa nastrojów konsumentów oraz wakacyjne wyjazdy do miejscowości wypoczynkowych.

Sebastian Tołwiński z Grupy Żywiec dodał, że upały wcale nie sprzyjają sprzedaży piwa. Jego zdaniem najbardziej pożądane warunki to temperatura 20-25 stopni C i brak opadów.

Pierwszy kwartał 2014 zatrzymał tendencję spadkową z ubiegłego roku, kiedy polski rynek piwa skurczył się o ok. 3 proc. Jak wylicza kierownik ds. komunikacji Kompanii Piwowarskiej Wojciech Mrugalski, spowodowane było to długą zimą i upałami oraz "wysoką bazą z roku poprzedniego, kiedy w Polsce rozgrywane było Euro 2012".

"To nie wzrost wolumenowy będzie najważniejszy, bo poziom spożycia piwa na głowę już obecnie jest dosyć wysoki. Rynek może natomiast wzrosnąć wartościowo, ponieważ konsumenci są gotowi wydać więcej na piwa droższe i niszowe" - dodał Mrugalski.

Beata Ptaszyńska-Jedynak z Carlsberg Polska w rozmowie z PAP podkreśla, że latem rośnie sprzedaż piw smakowych oraz tzw. beer-mixów, czyli piw z np. domieszką lemoniady nazywanych też radlerami. W sezonie tego typu trunki stanowią 7-8 proc. sprzedaży, a w najbliższych latach udział ten może przekroczyć w sezonie 10 a nawet 15 proc. W poprzednim sezonie sprzedaż piw smakowych wzrosła nawet o 50 proc., a rynek piw typu lager pozostawał na tym samym poziomie, a momentami nawet spadał.

Nie wiadomo jaka część rynku należy do małych browarów. Prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich Andrzej Olkowski tłumaczy, że Stowarzyszenie nie prowadzi takich analiz, bo "zbyt dużo różnych piw próbuje podpiąć się pod określenie +piwo regionalne+". Dodał jednak, że sprzedaż regionalnych browarów wzrasta, ale małe browary nie zagrożą pozycji dużych koncernów.

Producenci zgodnie podkreślają, że zmieniają się preferencje klientów - rośnie świadomość konsumentów oraz wymagania wobec piwa.

Olkowski jako podstawowy problem, z jakim mierzą się browary, wymienił "piwa wielkoprzemysłowe udające regionalne" oraz "zapuszkowane produkty piwopodobne sprzedawane w sieciach". "Poprzez bardzo niską smakowitość psują opinię piwu jako dobremu produktowi" - dodał.

W 2013 roku w Polsce sprzedano 37 mln hl piwa, co w porównaniu z rekordowym 2012 rokiem oznaczało spadek o 2,2 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Danuta Gut RSS ALERT    /    Andrzej Olkowski RSS ALERT    /    Beata Ptaszyńska-Jedynak RSS ALERT    /    Carlsberg RSS ALERT    /    sprzedaż piwa RSS ALERT    /    rynek piwa w Polsce RSS ALERT    /    radlery RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.26.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!