Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

W Polsce jest 800-1000 importerów wina; można popłynąć na tym biznesie

Dla przedsiębiorczych Polaków każdy czas jest dobry na znalezienie nowego pomysłu na biznes, dlatego co roku w sezonie wakacyjnym setki rodaków próbują swoich sił w branży winiarskiej, jednak efekty bywają różne. Konkurencja na rynku jest bardzo duża, bo w Polsce działa obecnie między 800 a 1000 importerów wina.

W Polsce jest 800-1000 importerów wina; można popłynąć na tym biznesie
fot. Fotolia

Autor: BW, portalspozywczy.pl/Pro-Log SA
Data: 17-04-2014, 09:40

Jednym z efektów wzrostu zamożności w Polsce jest fakt, że więcej i dalej podróżujemy, a np. z krajów śródziemnomorskich przedsiębiorczy Polacy coraz częściej przywożą nie tylko opaleniznę, ale także pomysł na biznes.

- Co roku w sezonie trafiają do mnie dziesiątki zapytań od takich entuzjastów. Niestety w tym biznesie nie wystarczą tylko zapał i chęci. Dlatego często biorę na siebie niewdzięczną rolę i po prostu odradzam zapaleńcom rozpoczynanie działań. Ze względu na ich dobro - przyznaje Dariusz Jarmiński, szef spółki Pro-Log, logistycznego potentata na rynku importu alkoholi. 

Pro-Log niedawno wystartował z usługowym składem podatkowym - specjalną usługą dedykowaną właśnie małym i średnim importerom alkoholu.

Czasem lepiej nie zachęcać

Według różnych szacunków w Polsce działa dziś między 800 a 1000 importerów wina. Dokładną liczbę trudno oszacować m.in. dlatego, że znaczny procent firm pojawia się i dość szybko (po roku, dwóch) znika z rynku.

Znane są jedynie szacunki dotyczące kanałów dystrybucji, w których ponad 60% rynku detalicznego przypada marketom i dyskontom, a 7-8% sklepom specjalistycznym. Reszta, w której mieści się m.in. sektor HoReCa (hotele i restauracje), to niecałe 30% rynku.

Zachwyt nad możliwościami, jakie teoretycznie otwierają się przed importerem wina oczarowanym smakiem i ceną lokalnych win z Włoch, Hiszpanii, Chorwacji czy Grecji, nawet jeśli jest poparty amatorskim zainteresowaniem winami i doświadczeniem wyniesionym z prowadzenia innego biznesu - nie zawsze musi się sprawdzić.

- Konkurencja na polskim rynku wina jest i będzie bardzo duża. Firmy, które nie opierają importu na solidnym biznesplanie, rozpoznaniu grupy docelowej, zaplanowaniu dystrybucji i pozycjonowania cenowego na dłuższą metę, nie mają szans się utrzymać - ocenia Wojciech Bońkowski, redaktor naczelny portalu o winie Winicjatywa.pl.

- Importerzy amatorzy często są po prostu nieprzygotowani na wyzwania, jakie stawia rynek. Startują ze zbyt słabą bazą ekonomiczną czy też próbują zaistnieć w segmencie rynku, który jest już mocno nasycony i bardzo trudno się w nim przebić - dodaje.

Na początkujących importerów win czeka wiele niespodzianek, takich jak chociażby czas i złożoność procedur akcyzowych czy koszty obowiązkowego na polskim rynku banderolowania.

Z badania Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego (OBOAK) przeprowadzonego wśród polskich importerów na zlecenie Usługowego Składu Podatkowego Pro-Log SA wynika, że producenci w różnych krajach bardzo różnie podchodzą do tych właśnie kwestii. Najmniej wyrozumiałości dla polskiego fiskusa mają francuscy winiarze. Poza nielicznymi wyjątkami nie mają rozwiązań organizacyjnych do szybkiego banderolowania nawet niewielkich partii wina, a koszty tej usługi mogą wynieść od 15 eurocentów do nawet 1 euro za naklejenie jednej banderoli.

więcej informacji:

Dariusz Jarmiński RSS ALERT    /    Pro-Log RSS ALERT    /    wino RSS ALERT    /    branża winiarska RSS ALERT    /    rynek wina RSS ALERT    /    rynek wina w Polsce RSS ALERT    /    perspektywy rynku wina RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.236.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!