Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

W walce z szarą strefą w akcyzie pomóc mogą jedynie kompleksowe rozwiązania

Wprowadzenie odpowiednio dostosowanych przepisów byłoby możliwe w krótkim czasie, a co więcej przyczyniłoby się do równoległego ograniczenia szarej strefy w podatku VAT w branżach akcyzowych - czytamy w raporcie "Efektywna walka z szarą strefą w akcyzie - 2017" przygotowanym przez Kancelarię Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi.

W walce z szarą strefą w akcyzie pomóc mogą jedynie kompleksowe rozwiązania
Szara strefa w akcyzie stanowi ok. 15-17 proc. rynku papierosów i generuje ok. 3 mld zł strat dla budżetu państwa. fot. shutterstock

Jak czytamy w raporcie, akcyza jest podatkiem nakładającym na przedsiębiorców dużą ilość nadmiernie obciążających ich obowiązków formalnych. Mimo tego, obowiązki te nie odstraszają "szarej strefy" istniejącej w branżach akcyzowych. 

Według różnych szacunków obecna luka podatkowa w akcyzie wynosi od 6 do 10 mld zł. Dla papierosów ocenia się ją na ok. 15-17 proc. rynku i 3 mld zł strat dla budżetu, dla wyrobów spirytusowych ok. 15 proc. rynku i od 1,2-2 mld zł akcyzy, a dla rynku paliw 10 proc. rynku i straty dla budżetu na poziomie ok. 1,5 mld zł.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w stosunku do łącznej liczby podatników (ok. 2 tys.) jest to znacznie gorsza relacja niż w przypadku VAT, gdzie mamy ok. 2 mln podatników i ok. 53 mld zł luki podatkowej. W 2014 roku podatnicy akcyzowi wpłacili do budżetu ponad 61,5 mld zł, z czego ponad 90 proc. zostało uiszczone przez kilkadziesiąt największych podmiotów.

- Służba Celna lubi podkreślać, że 1/3 wpływów do budżetu państwa zapewniają ich działania. Warto jednak pamiętać, że 90 procent z tej sumy stanowią podatki, które płaci kilkadziesiąt największych podmiotów. Gdyby kilka tysięcy funkcjonariuszy nie zajmowało się kontrolowaniem firm, które są uczciwe i same walczą o to żeby nie popełnić żadnego błędu, mielibyśmy środki ludzkie do kontroli tych, którzy nie są podatnikami akcyzy albo wykorzystują swój status do nadużyć - mówi Szymon Parulski z Kancelarii Parulski & Wspólnicy.

Według autorów opracowania w ostatnich latach, pomimo wprowadzenia często koniecznych obostrzeń w obrocie niektórymi wyrobami akcyzowymi, nie udało się osiągnąć istotnego ograniczenia uszczupleń należności budżetowych z tytułu podatku akcyzowego ani ograniczyć szarej strefy.

- Nasze doświadczenia wskazują, że rozwiązaniem problemu "szarej strefy" w akcyzie nie jest dalsze zaostrzanie wymogów administracyjnych obciążających uczciwych podatników, lecz stworzenie kompleksowych rozwiązań, które zwiększą efektywność organów państwa w kontroli, ściganiu oraz eliminowaniu z rynku nieuczciwych podmiotów - czytamy w raporcie.

Twórcy raportu zwracają uwagę, że wspomniane zmiany powinny dotyczyć w głównej mierze nie tyle przepisów akcyzowych, co innych znajdujących się w związku z systemem podatku akcyzowego regulacji prawnych (przede wszystkim przepisów o Służbie Celnej, karnoskarbowych i karnych).

Proponowane zmiany dotyczą m.in. regulacji w zakresie kontroli obrotu wyrobami akcyzowymi i innymi towarami wrażliwymi, przepisów karnoskarbowych oraz karnych dotyczących czynów zabronionych związanych z nielegalnym obrotem i produkcją wyrobów akcyzowych, a także kompetencji i uprawnień Służby Celnej w zakresie walki z "szarą strefą".

Raport "Efektywna walka z szarą strefą w akcyzie - 2017" został przygotowany przez Kancelarię Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi we współpracy z takimi podmiotami jak British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o., JTI Polska Sp. z o.o., Philip Morris Polska S.A., Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.35.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!