Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wbrew prognozom ekspertów spadło spożycie alkoholu, najbardziej cydru

Wbrew przewidywaniom ekspertów, z najnowszych danych firmy Nielsen wynika, że sprzedaż alkoholu podczas pandemii COVID-19 spadła w Polsce o 1 proc. Najbardziej ucierpieli polscy producenci cydru, którego sprzedaż spadła aż o 21 proc. Cydr od początku był na przegranej pozycji względem piwa, ponieważ w przeciwieństwie do niego nie mógł się reklamować. Gwoździem do trumny dla wyrobu z polskich owoców okazał się niekorzystny system opodatkowania.

Wbrew prognozom ekspertów spadło spożycie alkoholu, najbardziej cydru
Sprzedaż alkoholu podczas pandemii COVID-19 spadła w Polsce o 1 proc. Najbardziej ucierpieli polscy producenci cydru, którego sprzedaż spadła aż o 21 proc. fot. Shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl/informacja prasowa
Data: 24-02-2021, 12:44

W 2020 r. sprzedaż ilościowa alkoholu w Polsce spadła o 1% w stosunku do roku poprzedniego, podczas gdy w 2018 r. sprzedaż ta była taka sama, jak w 2019 r. Ponadto, jak pokazują najnowsze dane, w 2020 r. sprzedaż wartościowa wzrosła o 7% w stosunku do 2019 r., co oznacza, że Polacy wybierają alkohole droższe, z sektora premium, czyli spożywają mniej i zarazem lepiej. 

- Wielu obserwatorów społecznych spodziewało się wzrostu spożycia alkoholu w czasie pandemii. Pod względem wolumenu cały koszyk alkoholi wraz z piwem jest jednak stabilny z 1% tendencją spadkową przy jednoczesnym wzroście wartościowym o 7%, za który odpowiada wzrost akcyzy oraz rosnąca sprzedaż w segmentach droższych alkoholi – mówi Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director Nielsen IQ. 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

Najnowsze dane Nielsen podważają zatem wcześniejsze doniesienia medialne, które zakładały, że spożycie alkoholu podczas epidemii koronawirusa wzrośnie. Tak się nie stało. Z badania wynika, że w przypadku niektórych alkoholi jest wręcz odwrotnie – cydr zanotował w 2020 r. gigantyczny spadek sprzedaży o aż 21%. Dla porównania sprzedaż piwa spadła w ub. r. jedynie o 2%, co – jak wyjaśniają eksperci Nielsena – jest skutkiem obowiązujących obostrzeń pandemicznych (brak imprez masowych). 

Polska jest jednym z liderów w produkcji jabłek, dlatego wytwórcy cydru mieli stać sią europejską a nawet światową potęgą. Cydr jednak nie sprostał konkurencji ze strony piwa, które odebrało mu konsumentów na rzecz cydropodobnych w smaku napojów piwnych. Stało się tak głównie za sprawą reklamy  - piwo jest jedynym wyrobem alkoholowym, który można w Polsce powszechnie reklamować.

Na fakt uprzywilejowania piwa wobec innych napojów alkoholowych w zakresie możliwości reklamowania się uwagę zwraca poseł PiS Jan Wiesław Duda.

– Coś, co mnie wyjątkowo wzburzyło, to reklama z udziałem ojca i syna, gdzie ojciec pije piwo, a syn piwo bezalkoholowe. To jest skandal, bo to przyzwyczajanie młodych ludzi, że piwo to coś normalnego, co niczemu nie zagraża – powiedział w „Rzeczpospolitej” członek sejmowej podkomisji stałej ds. bezpieczeństwa żywności i eliminowania nieuczciwych praktyk w obrocie żywnością. 

więcej informacji:

Karolina Zajdel-Pawlak RSS ALERT    /    NielsenIQ RSS ALERT    /    Nielsen RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    Witold Włodarczyk RSS ALERT    /    cydr RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    piwo RSS ALERT    /    Covid-19 RSS ALERT    /    spożycie alkoholu RSS ALERT    /    sprzedaż alkoholu RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • bartosz 2021-02-24 14:59:40
    0.5L piwa i 0.5L wódki w tych danych to taki sam wolumen. Nie mówi nic o faktycznym spożyciu alkoholu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!