Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wódka najbardziej rozpoznawalnym na świecie polskim produktem eksportowym (wywiad)

Polska jest postrzegana jako ojczyzna wódki, a nasza rodowita wódka jest obecnie najbardziej rozpoznawalnym na świecie polskim produktem eksportowym. Niektórzy nawet próbowali walczyć nią z koronawirusem. My natomiast postanowiliśmy skupić się na obrazie wódki w kraju nad Wisłą. O popularności tego trunku, rodzajach, surowcach, z których powstaje oraz trendach na wódczanym rynku rozmawiamy z Piotrem Popińskim, organizatorem festiwali „Jedz Pij Warszawo” oraz „Festiwalu Wódki i Zakąski”, właścicielem grupy restauracyjnej Good Food Concept, prowadzącej restauracje: Elixir by Dom Wódki, Folk Gospoda, Czerwony Wieprz oraz The Roots Bar & More.

Wódka najbardziej rozpoznawalnym na świecie polskim produktem eksportowym (wywiad)
Piotr Popiński, fot. materiały prasowe

Portalspozywczy.pl: Jak jest odbierana wódka w naszym kraju?

Piotr Popiński: Trunek ten jest coraz częściej postrzegany jako najczystszy oraz najmniej kaloryczny alkohol. Stanowi znakomitą bazę dla rozmaitych koktajli i drinków. Podobnie jak wina czy whisky ma swój smak, który jest uzależniony m.in. od surowca, z którego jest wytwarzany. Nie bez znaczenia jest klimat, rodzaj gleb i otoczenie, w którym dorastały zboża, ziemniaki lub inne surowce użyte do produkcji. W Polsce jest wiele miejsc, gdzie wytwarzane są wyjątkowe alkohole i najwyższej jakości żywność. Mam na myśli zarówno duże firmy jak i małych lokalnych producentów. Od lat obserwujemy też, jak goście moich restauracji coraz częściej do kolacji zamiast wina czy piwa zamawiają butelkę dobrej jakości odpowiednio schłodzonej wódki.

Wspomniał Pan o surowcu. Na rynku pojawia się coraz więcej różnego rodzaju wódek jak np. wódka z ziemniaków czy ze zbóż oraz wódki smakowe. Jak pan ocenia te trendy?

Do produkcji wódki w Polsce przez ostatnie pół wieku wykorzystywano spirytus uzyskany z przerobu różnych odmian zbóż lub ziemniaków. Do XX wieku w polskim gorzelnictwie dominowały niemal wyłącznie ziemniaki. Można zatem powiedzieć, że to powrót do źródeł. Dzisiaj do produkcji wódki używa się przede wszystkim zbóż. Głównie żyta, pszenicy i jęczmienia. Ustawa o monopolu spirytusowym z 1924 r. ograniczała wręcz produkcję do tych dwóch składników. Moda na wódki smakowe to z kolei kultywowanie najlepszych tradycji wytwarzania staropolskich nalewek. Ich szlachetny smak zawdzięczamy skrupulatnie dobranym komponentom, ale przede wszystkim inspiracji starodawnymi recepturami. Z szerokiego spektrum dostępnych smaków trend dominujący to jednak wciąż trunki tradycyjne dla podniebienia jak: klasyczna cytrynówka, wiśniówka czy pigwówka.

Patrząc na coraz szerszą gamę wódek, czy można wskazać te, po które najchętniej sięgają polscy konsumenci?

Polacy sięgają głównie po wyroby krajowe. To uznanie dla rodzimych produktów wynika ze szczególnej jakości i smaku, które wyróżniają polskie wódki i nalewki od tych produkowanych w innych krajach. Rosnącą popularnością cieszą się wspomniane rodzime wódki smakowe.

więcej informacji:

Piotr Popiński RSS ALERT    /    Festiwal Wódki i Zakąski RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    polska wódka RSS ALERT    /    rynek wódki w Polsce RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    casualowy piątek RSS ALERT    /    branża spirytusowa RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.51.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!