Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty

Polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty kolejny rok z rzędu, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe kategorii – wynika z analiz firmy badawczej GfK. W ciągu czterech lat wzrost wolumenowy wyniósł ok. 60 proc. W tym roku najważniejszym kanałem zakupowym stały się dyskonty.

Wzrosty na rynku whisky w Polsce trwają; w tym roku królują dyskonty
fot. Shutterstock

W okresie od listopada 2014 do października 2015 roku 17,5 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky. Analizowana kategoria obejmuje zakupy whisky, które przeznaczone są jedynie do spożycia w domu.

Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie trzy razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 PLN. W ciągu roku 51 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup.

W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma sygnałów, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są obecnie sklepy dyskontowe podczas, gdy jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się na październiku 2014) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety.

Obecnie 28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.

Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki – Golden Loch. 

Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków whisky na świecie i jest to rynek wciąż jeszcze daleki od nasycenia.

Według raportu firmy konsultingowej KPMG „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014” wynika, że w 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł wobec 16,5 mln litrów o wartości 1,5 mld zł w 2012 roku. Dla porównania w 2004 roku w Polsce sprzedano 3,2 miliona litrów whisky o wartości 0,3 mld zł.

KPMG podaje, że większość rynku - ok. 14,9 mln litrów -  stanowią whisky szkockie typu blended, choć bardzo dynamicznie rozwija się także sprzedaż whiskey z USA (3 mln litrów) oraz z Irlandii (0,4 mln litrów).

Szacuje się, że w 2013 roku pełnoletni Polak wypił ok. 0,6 litra tego trunku, Słowak 0,3 litra, Czech 0,4 litra, Brytyjczyk 1,5 litra, zaś Francuz - 2,8 litra.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

whisky RSS ALERT    /    rynek whisky RSS ALERT    /    rynek whisky w Polsce RSS ALERT    /    GfK RSS ALERT    /    GfK Polonia RSS ALERT    /    KPMG RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.9.19
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!