Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Alkohole i używki

ZPPPS: Spółki z branży spirytusowej wciąż notują straty

Od kilku lat polscy przedsiębiorcy dopłacają do produkcji wódki. Jak pokazują najnowsze dane, w ubiegłym roku co czwarta firma z branży spirytusowej nie wypracowała zysku. Choć pozostałe zamknęły rok na plusie, to uzyskane przychody nie wystarczą na pokrycie zadłużenia z lat poprzednich. Szczególnie z kryzysowego 2011 roku, kiedy straty producentów wyniosły aż 326 mln zł - szacuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

ZPPPS: Spółki z branży spirytusowej wciąż notują straty
Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Fot. zelaznastudio.pl

Stabilizacja wyników finansowych to pierwszy krok do zwiększenie inwestycji i powrotu na ścieżkę rozwoju. Szansy na wzrost producenci upatrują głównie w eksporcie. Wiele będzie jednak zależało od tego,m jak przetrwają obecne spowolnienie gospodarcze, czy uda się zmniejszyć zatory płatnicze oraz skuteczniej walczyć z szarą strefą.

Branża spirytusowa jest od kilku lat najmniej rentowną gałęzią polskiego sektora alkoholowego, a wyniki finansowe pozostają poniżej średniej w branży spożywczej. W latach 2008-2011 zbankrutowało 8 polskich Polmosów. W zeszłym roku wszystkim zakładom udało się utrzymać na rynku, choć z trudnościami - jedna czwarta przedsiębiorstw (26 proc.) nie wypracowała zysku.

Na trudną sytuację branży ma również wpływ nieuczciwa konkurencja ze strony nielegalnego rynku. Według firmy KPMG w wyniku funkcjonowania szarej strefy alkoholowej w latach 2000-2011 Skarb Państwa stracił aż 13,4 mld zł z tytułu niezapłaconych podatków. W tym samym czasie legalni producenci utracili zysk w wysokości 3.8 mld zł (KPMG, „Szara strefa wyrobów spirytusowych w Polsce", z maja 2012 r.). Nielegalny rynek w ostatnich latach zdominował odkażany alkohol przemysłowy, produkowany z łatwo dostępnych płynów do spryskiwaczy czy podpałki do grilla. Ze względu na niską cenę popyt na odkażany alkohol może rosnąć w kryzysie - szacuje ZP PPS.

Poprawa wyników pozwoliłaby producentom odzyskać stabilność finansową, zakończyć restrukturyzację i skupić się na inwestycjach w rozwój biznesu. Według danych ministerstwa rolnictwa, obecnie w Polsce jest 79 producentów napojów spirytusowych oraz 147 gorzelni wytwarzających spirytus.

Większość stanowią małe firmy, natomiast największy udział w zatrudnieniu (40 proc.) mają zakłady średniej wielkości. Łącznie firmy na rynku spirytusowym i ich dostawcy generują ok. 93 000 miejsc pracy. Jak szacuje KPMG, likwidacja szarej strefy mogłaby przynieść dodatkowe 6,6 tys. miejsc pracy.

Wartość rynku napojów spirytusowych w Polsce szacuje się na ok. 16 mld zł. Branża spirytusowa odpowiada za 9,6 mld zł wpływów budżetowych (pochodzących z akcyzy i podatku VAT) oraz generuje 5,2 mld zł wartości dodanej dla gospodarki ze sprzedaży napojów spirytusowych. Rocznie na zakup dóbr i usług przeznacza 1,2 mld zł. Zdecydowana większość tych środków jest wydawana w kraju, na czym korzystają m.in.: sektor opakowań, sektor transportowy oraz dostawcy surowców. W 2012 r. do produkcji spirytusu spożywczego zużyto ok. 420 tys. ton zbóż, głównie żyta oraz 55 tys. ton ziemniaków - ocenia ZP PPS, na podstawie danych IERiGŻ.

więcej informacji:

Leszek Wiwała RSS ALERT    /    ZP PPS RSS ALERT    /    Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy RSS ALERT    /    wódka RSS ALERT    /    przemysł spirytusowy RSS ALERT    /    eksport wódki RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.207.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!