KE dyskutowała o konieczności lepszej ochrony konsumentów
- Autor: PAP
- Data: 29-05-2017, 18:56
W raporcie Komisja Europejska oceniła efektywność unijnych przepisów konsumenckich w ramach programu sprawności i wydajności regulacyjnej, tzw. REFIT, który ma na celu upraszczanie unijnych przepisów i zastępowanie ich przejrzystymi ramami prawnymi.
Ocenie poddane zostały m.in. dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych, o sprzedaży towarów i związanych z tym gwarancjach i przepisy dotyczące nieuczciwych reklam, w tym reklam porównawczych. Ponadto KE oceniła skuteczność dyrektywy o ochronie praw konsumentów. Jak przyznali unijni urzędnicy, analiza unijnych przepisów ujawniła kilka luk prawnych, które wymagają załatania.
Z raportu wynika, że w Unii m.in. wciąż brakuje zharmonizowanych przepisów dotyczących mechanizmów w zakresie powództw zbiorowych. Tylko kilka państw UE oferuje swoim obywatelom jasne przepisy dotyczące dochodzenia roszczeń w przypadku, kiedy padną oni ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych, a w niektórych krajach Wspólnoty organizacje konsumenckie czy biznesowe nawet nie mają możliwości wniesienia pozwu zbiorowego w imieniu swoich członków.
Nierówne są także sankcje nakładane na firmy w różnych krajach członkowskich za naruszanie praw konsumenckich.
- Wysokość sankcji waha się od 15 euro do nawet milionowych kar. Rozpiętość jest nieproporcjonalnie duża, oznacza to także, że poziom ochrony konsumentów w tych krajach UE jest różny - mówi PAP jeden unijnych urzędników.
Raport KE ujawnił także, że dotychczasowe przepisy ochrony konsumentów nie są dostosowane do rynku cyfrowego. I tak np. konsumenci korzystając z bezpłatnych usług internetowych typu chmura czy media społecznościowe, nie są odpowiednio informowani np. o prawie do ochrony swoich danych czy warunkach odstąpienia od umowy. Jak zauważyli unijni urzędnicy, umowy udostępniane w sieci często są mało przejrzyste, w wyniku czego konsumenci nierzadko mają problemy z domaganiem się swoich praw.
KE zauważyła również, że wielu konsumentów nie ma świadomości swoich praw. Badania wykazały, że tylko 4 na 10 osób daje sobie sprawę, że ma prawo do wymiany wadliwego towaru, a zaledwie 30 proc. kupujących wie o tym, że nie musi płacić za zwrot towaru, którego nie zamawiali.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Komisja Europejska szykuje 7. pakiet sankcji wobec Rosji. Co obejmie?
-
Szefowa KE ma pomysł jak zastąpić Nord Stream. Chce obniżyć temperaturę ogrzewania w Europie
-
Dyrektywa o emisjach przemysłowych do zmiany? Rolnicy wskazują absurdy
-
Rząd chce zwiększyć ochronę konsumentów w sieci. Co to oznacza w praktyce?
-
Rafał Trzaskowski unijnym komisarzem? "Może go tam wysłać Tusk"
-
KE: Przyjęcie Ukrainy do UE to nasz interes i obowiązek moralny
-
Minister Buda o KPO: Możemy dostać w tym roku 4,2 mld euro
-
Komisja Europejska zaakceptowała polski Krajowy Plan Odbudowy
-
Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
-
KE prognozuje wzrost PKB Polski w 2022 o 3,7 proc., inflację na poziomie 11,6 proc.
komentarze (0)