"Polacy pokochali płacenie kartą i smartfonem, a dla niemal 70 proc. z nich to najwygodniejszy i najszybszy sposób rozliczania zakupów. Im wyższa kwota, tym chętniej uiszczają ją elektronicznie" - podkreślili autorzy badania.

Jak wskazano, w portfelach Polaków jest niemal 38 mln kart, z czego 78 proc. - ok. 30 mln - to karty zbliżeniowe. 5 mln Polaków płaci smartfonem, zaś przelewy internetowe stały się już codziennością. Według danych Krajowej Izby Rozliczeniowej, roczna wartość takich operacji sięgnęła 4,5 bln zł.

"Polacy doceniają nowoczesne formy płatności, zwracając uwagę na szybkość i wygodę takich transakcji. Co drugi z nich wyobraża sobie życie bez gotówki, a co czwarty nie nosi jej przy sobie" - zaznaczył, cytowany w komunikacie Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Włodzimierz Kiciński. Dodał jednak, że trudno mówić o pełnym upowszechnieniu płatności bezgotówkowych, skoro co piąty Polak wciąż nie ma konta w banku.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService potwierdzają, że Polacy wolą płatności bezgotówkowe (56 proc.) od gotówkowych (31 proc.). W transakcjach elektronicznych cenią innowacyjność i nowoczesność (69 proc.), wygodę (60 proc.) i oszczędność czasu (59 proc.).

Jak wskazał wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości Waldemar Zbytek bezgotówkowe transakcje "są już codziennością", bo 63 proc. Polaków płaci elektronicznie za zakupy w sklepach internetowych czy domowe rachunki.

Według badania eService, naturalnym, spontanicznym wyborem sposobu płatności jest karta - wskazało ją aż 86 proc. badanych. Pozostałe formy to gotówka (61 proc.), smartfon (52 proc.)i przelew (15 proc.).

68 proc. respondentów uznało smarfton i kartę za najszybsze i najwygodniejsze metody płatności. Z kolei co trzeci badany korzysta z gotówki przede wszystkim dlatego, że jest to jedyna dostępna w danej sytuacji dostępna forma płatności (32 proc.). Transakcje elektroniczne częściej wybierają mężczyźni (60 proc.), zaś gotówkę preferuje co trzecia osoba młoda (18-24 lata) oraz co trzeci mieszkaniec wsi (34 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu br. przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie eService sp. z o.o. Wykorzystano technikę CAWI (Computer Assisted Web Interview), na panelu internetowym będącym własnością ARC Rynek i Opinia posiadającym ok. 55 tysięcy panelistów. Badania objęły 1000 osób w wieku 18 - 55 lat. Struktura do badania przygotowana została w oparciu o dane z Diagnozy Społecznej (2015r).