Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Prezes Gourmet Foods: Kryzys może zwiększyć sprzedaż herbat premium

Czy w związku z kryzysem na rynku herbaty spadnie sprzedaż marek premium? - Nie sądzę, aby do tego doszło. Nabywcami produktów takich marek są przede wszystkim ludzie najbardziej aktywni, najlepiej zarabiający, którzy raczej pracy nie stracą i nie zaczną oszczędzać na "produktach pierwszej potrzeby" - mówi serwisowi Portalspozywczy.pl Tomasz Witomski, prezes Gourmet Foods.

Zdaniem Witomskiego sprzedaż produktów premium utrzyma się co najmniej na podobnym poziomie albo nawet wzrośnie, ponieważ w związku ze spowolnieniem gospodarczym wzrośnie aktywność ludzi, którzy będą chcieli udowodnić, że są efektywni. W razie konieczności będą brali dodatkową pracę, a tym samym ich sytuacja finansowa się nie pogorszy.

Prezes Gourmet Foods przewiduje, że w nadchodzącym roku największą popularnością cieszyć się będzie herbata czarna. - Na szczęście opinie, jakie niekiedy słyszymy jakoby konsumenci odwracali się od herbaty na rzecz np. tzw. herbat funkcjonalnych są pozbawione podstaw. To dobrze, że pijemy dużo coraz wyższej jakości herbaty - niezależnie od tego, czy jest ona czarna, zielona czy czerwona, w każdym przypadku posiada ważne walory zdrowotne - podkreśla Witomski. - Coraz częściej sięgamy też po herbatę zieloną, co jest sygnałem, że polski konsument jest zainteresowany różnorodnością oferowaną przez różne rodzaje herbat - dodaje.

Jednak sytuacja na rynku herbat jest trudna. - Zauważalny jest brak pieniądza w handlu, mimo iż konsumenci wcale mniej nie kupują. Kryzys nie dotyczy oczywiście tylko rynku polskiego - uderzył on mocno w kraje produkujące herbatę - zaznacza prezes Gourmet Foods. - Na aukcjach jest dużo herbaty, ale przez pewien czas z uwagi na utrudnienia w działalności banków nie mogła ona być sprzedana, gdyż trudno było o gwarancje zapłaty. Niektóre rządy decydowały się na zakupy interwencyjne, a nawet zalecały plantatorom ograniczenie produkcji. W efekcie ceny na aukcjach na początku roku ponownie wzrosły i można przewidywać, że do połowy roku będą szły nadal w górę - ocenia.

Wzrost cen nie jest zresztą czymś nowym - rosły one już w ubiegłym roku, kiedy herbata lepszych gatunków podrożała o ponad 50 proc. - Znacznie też zdrożał papier filtracyjny i karton na opakowania. W Polsce tego nie odczuliśmy ze względu na umacniającą się w tamtym czasie złotówkę. Niestety od kilku miesięcy nasza waluta gwałtownie traci na wartości w relacji do dolara amerykańskiego (ponad 70 proc.), waluty najczęściej stosowanej w obrocie herbatą. Tak gwałtowna zapaść postawiła na głowie kalkulacje cenowe importowanych produktów najwyższej jakości, takich jak Dilmah, w przypadku których znaczną cześć ceny stanowi koszt jakości, zaś marże są relatywnie niskie - mówi Tomasz Witomski.

W styczniu wzrosły ceny herbat Dilmah. - Dlatego, że zmieniła się diametralnie sytuacja na rynku herbaty. Wpływ na tę decyzję miały również czynniki zewnętrzne: wzrost kosztów produkcji, kosztu transportu, magazynowania, kosztów pracy, a przy tym obniżenie wartości naszego pieniądza - wyjaśnia prezes Gourmet Foods.



© Portal Spożywczy 2021-07-27 20:09:56