Handel internetowy wpływa na relacje producent - dystrybutor
- Patrząc na pewną tendencję decyzji podejmowanych przez UOKiK widać, że w e-commerce wzajemne relacje pomiędzy producentami i dystrybutorami wyglądają inaczej z punktu widzenia prawa konkurencji, niż w przypadku handlu tradycyjnego - mówił w trakcie VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu radca prawny, DLA Piper Wiater.
Autor: portalspozywczy.pl
Data: 09-11-2015, 18:24

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Andrzej Balicki podkreślił, że prezesa UOKiK wielokrotnie przyglądał się umowom zawartym pomiędzy producentami a dostawcami w zakresie sposobu dystrybucji.
- Niejednokrotnie UOKiK oponował przeciwko jakimkolwiek ograniczeniom, które producenci starali się nakładać na handel internetowy. W przypadku handlu tradycyjnego producenci dysponują pewną swobodą w zakresie kształtowania polityki dystrybucyjnej swoich produktów, na przykład w odniesieniu do poszczególnych regionów krajów. W przypadku handlu internetowego UOKiK uważa, że producent nie jest w stanie narzucić dystrybutorowi jakichkolwiek ograniczeń - tłumaczył Balicki. Dodał przy tym, że stopniowe wzmacnianie handlu internetowego powoduje też zmianę wzajemnych relacji pomiędzy producentami, a dystrybutorami.
- Siła dystrybutorów w zakresie swobodnego realizowania swojej polityki rośnie. Zmniejsz się natomiast siła producentów. Aspekt prawny może mieć wpływ na sposób prowadzenia biznesu - podkreślał ekspert.
Zauważył przy tym, że w zestawieniu z ogólnie pojmowaną żywnością tradycyjną dużą dynamiką cechuje się rynek produktów ekologicznych, suplementów diety oraz produktów prozdrowotnych, co znajduje odzwierciedlanie w podejściu organów administracji a także inspekcji.
- Rośnie tu rola prezesa UOKiK. Urząd wspomaga organy i instytucje zajmujące się poszczególnymi obszarami. Prezes UOKiK razem z Głównym Inspektorem Sanitarnym wystosował list do kilkuset producentów suplementów diety wzywający do podania informacji jakie procedury wewnętrzne są wprowadzane w firmie w kwestii zgodności reklamy i komunikacji zewnętrzna z przepisami prawnymi. Prezes UOKiK coraz silniej bada te obszary, które dotychczas z zasady były zarezerwowane dla inspekcji oraz organów sektorowych. Pierwszy krok w stosunku do rynku nowej żywności został już wykonany - mówił w trakcie VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Andrzej Balicki, radca prawny, DLA Piper Wiater.