Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Lotte Wedel najpopularniejszą marką w branży producentów słodyczy

Branża słodyczowa cieszy się dużą popularnością w mediach społecznościowych. Od początku stycznia do końca kwietnia 2016 roku w mediach ukazało się ponad 22 tys. informacji, które wywołały prawie 1 mln interakcji w kanałach społecznościowych – czytamy w badaniu IMM, gdzie przeanalizowano 10 najpopularniejszych marek.

Z komentarzy internautów wynika, że uważamy na to co jemy, starannie i dokładnie czytamy etykiety oraz skład tego, co kupujemy, ale jednocześnie nie odmawiamy sobie słodkich chwil przyjemności.

Czekoladowy zawrót głowy Lotte Wedel

Zdecydowanym zwycięzcą zestawienia benchmarkowego jest Lotte Wedel, który zdobył ponad 50 proc. udziału w całości publikacji. Na czekoladowym podium znalazły się jeszcze firmy Mars Polska (18,4 proc.) oraz Ferrero Polska (9 proc.). W środku zestawienia uplasowały się Lindt & Sprungl Poland (5 proc.), Colian (3,7 proc.), Wawel (3,3 proc.) oraz ZPC Mieszko (3 proc.), a TOP 10 zamykają kolejno Mondelez Polska (2 proc.), ZPC Otmuchów (1,7 proc.) oraz Terravita (1 proc.).

Najwięcej informacji na temat wybranych marek z branży producentów słodyczy ukazało się na portalach i w mediach społecznościowych (prawie 94 proc.), gdzie największą aktywność w sieci zanotowała marka Wedel - ponad 700 tys., wliczając w to prawie 652 tys. polubień, 24,5 tys. udostępnień i ponad 61 tys. komentarzy fanów słodkich przyjemności. Kolejne miejsca przypadły firmie Mars Polska (ponad 150 tys.) oraz Ferrero Polska (39 tys.).

Natomiast publikacje w mediach tradycyjnych stanowiły jedynie 6,2 proc. – z czego najwięcej ukazało się w prasie (ok. 5 proc.).

 Zdrowe słodycze?

 W komentarzach internautów mogliśmy przeczytać, że coraz częściej zwracamy uwagę na skład kupowanych smakołyków oraz, że sami próbujemy robić słodycze w domowym zaciszu – wówczas w pełni kontrolujemy każdy składnik, a przy okazji możemy podzielić się przepisami z innymi. 

Jak wynika z danych z modułu analitycznego – ograniczamy cukier, ale nie spożycie słodyczy. 

Podobne wnioski można znaleźć we wspomnianym wcześniej raporcie, stworzonym przez Bank BGŻ BNP Paribas we współpracy z GfK, wyjaśniających w znaczącym stopniu duże zainteresowanie słodyczami wśród internautów, których znaczącą część stanowi młodzież.

W przypadku dość dużej grupy ankietowanych przez GfK „Polska na widelcu” słodycze wciąż stanowią stały element diety. 24 proc. respondentów deklaruje, że czekoladę oraz batony i wafle je przynajmniej 2 razy w tygodniu. Słodycze dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza wśród osób młodych, w wieku 15–29 lat.

Co ciekawe zainteresowanie słodkimi produktami nie utrzymuje się na stałym poziomie w codziennych wyborach konsumpcyjnych Polaków, ale jest coraz większe: Spożycie czekolady i wyrobów cukierniczych zwiększyło się o 36 proc. w latach 2005-2014. Polacy podczas zakupów coraz częściej zwracają uwagę na kwestie zdrowotne, czego przykładem może być rosnący popyt na czekoladę z wysoką zawartością kakao czy batony zbożowe. 

Analizując wynik monitoringu mediów możemy się też dowiedzieć, co najbardziej interesuje internautów i jakie odczucia wywołują w nich dane marki.

Według danych z modułu analitycznego najczęściej angażują się oni w konkursy organizowane w mediach społecznościowych i w dyskusje np.: na temat Fabryki Czekolady E.Wedel, która cieszy się dużą popularnością między innymi podczas Nocy Muzeów, kiedy to czekoladożercy ustawiają się w kilkugodzinnych kolejkach, żeby choć przez chwilę poczuć się jak w filmie „Charlie i fabryka czekolady”. 

Atrakcyjną postacią jest również tajemniczy Wargorr (wprowadzony w 2015 roku w celu zmiany pozycjonowania marki i odświeżenia jej wizerunku), który pomimo prezencji nie kojarzącej się stricte z przemysłem czekoladowym, zyskał sporą rzeszę fanów, pojawiając się zarówno w reklamach jak i na grafikach w komunikacji z klientami na profilu firmy na Facebooku.

Ta ogromna popularność i siła medialna marki E.Wedel, w pierwszych czterech miesiącach 2016 roku, widoczna jest także na mapie benchmarkowej prezentującej wszystkie analizowane w badaniu marki. 

Z danych z modułu analitycznego wynika, że branża słodyczy wzbudza z reguły neutralne odczucia, chociaż warto dodać, że wśród wzmianek nacechowanych emocjonalnie częściej mamy do czynienia z komentarzami pozytywnymi niż negatywnymi.

Sytuacja nieco się zmienia, gdy pojawiają się tematy dotyczące jakości produktów. W badanym okresie kryzys wizerunkowy dotknął firmę Mars Polska. Pod koniec lutego 2016 roku media obiegła informacja dotycząca zanieczyszczeń, które znalazły się w części słodyczy produkowanych przez koncern. Wywołało to lawinę komentarzy. W ciągu zaledwie tygodnia od 22.02 do 28.02.2016 temat został podjęty ponad 3 tys. razy i szeroko komentowany zarówno przez internautów jak i przez media klasyczne.

Instagram – kraina czekoladą płynąca

Z danych modułu analitycznego wynika, że branża producentów słodyczy ma również duży potencjał marketingowy do wykorzystania na serwisach fotograficznych typu Instagram.

Wśród źródeł, gdzie pojawiło się najwięcej informacji ten kanał społecznościowy znalazł się na trzecim miejscu (ukazało się tam 10 proc. publikacji), zaraz po Facebooku (62 proc.) i Twitterze (29 proc.).

Bardzo umiejętnie możliwości Instagrama wykorzystują m.in. Lotte Wedel, Mars Polska (w ramach prowadzonej przez siebie akcji „Ludzie z Marsa” umożliwiającej zdobycie stażu, później pracy w korporacji, a także możliwości zapisania się na warsztaty doszkalające w ramach programu #marskariera) oraz firma Mieszko, które swoje social media prowadzą z dużą starannością oraz regularnością.

Warto dodać, że w czasach, gdzie często obraz mówi więcej niż słowo, powinno się dużą uwagę przykładać do tego w jaki sposób prezentujemy swój produkt i opracować koncepcję na jego prowadzenie tak, żeby każde zdjęcie stanowiło spójną całość na instagramowym profilu.



© Portal Spożywczy 2021-07-31 08:36:43