Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard na FRSiH: Nie zgadzam się z tezą, że następuje odwrót od alkoholi mocnych

Konsument chętnie sięga po alkohole mocne takie jak whisky, gin czy rum – mówił Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard w trakcie debaty „Rynek alkoholi - nowe przepisy, nowe trendy i nowi konsumenci” podczas XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Wiceprezes nie zgadza się z tezą, że następuje odwrót od alkoholi mocnych.

Na rynku alkoholi w Polsce następuje zmiana preferencji konsumentów. Coraz chętniej sięgają oni po lepszej jakości alkohole mocne premium, a swe zainteresowanie kierują też w stronę alkoholi o niższej zawartości procentów niż czysta wódka, w tym coraz popularniejsze alkohole smakowe. Konsumenci coraz chętniej sięgają też m.in. po cydry, wina, piwa smakowe czy bezalkoholowe 0,0%, a także oczywiście po piwa rzemieślnicze.

O preferencjach konsumentów i premiumizacji na rynku alkoholi mówił podczas debaty na FRSiH Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard, gdy poruszony został wątek rosnącej popularności alkoholi w wersji „light”.

– Prosiłbym o powstrzymanie się od takich tez, że rynek odchodzi od alkoholi mocnych, bo np. bardzo popularne są takie alkohole jak whisky, gin czy rum. Konsument chętnie sięga po te alkohole – mówił Andrzej Szumowski i wskazał, że te segmenty znacząco się rozwijają.

Dodał, że w przypadku czystych wódek trzeba zaznaczyć, że rośnie tutaj sprzedaż segmentu premium. - Poza tym rośnie też nisza wódek kraftowych i mam nadzieję, że ten trend się utrzyma – mówił Andrzej Szumowski.

Polska Wódka

Zaznaczył też, że najwyższy czas zmienić postrzeganie wódki w Polsce, odbudować jej pozycję, a także wypromować ją na świecie i zwiększyć eksport.

 - Japończycy są dumni z sake, Francuzi ze wszystkiego co ma posmak alkoholu, Szkocja z whisky, Irlandia z whiskey, zaś Meksyk to tequila. Natomiast my w Polsce dzięki świadomej lub nieświadomej polityce okresu powojennego zrobiliśmy wszystko, aby wódka była elementem dyskomfortu, żeby nie powiedzieć wstydu, Polaków. Czas to zmienić i odbudować jej pozycję – mówił Andrzej Szumowski.

- Jeśli popatrzymy na doświadczenia Francuzów, którzy kalwados, szampan czy wino wynieśli do poziomu dumy narodowej, to my - kraj i ojczyzna wódki - powinniśmy zrobić wszystko, aby Polska kojarzyła się z wódką, a wódka kojarzyła się z Polską, a nie z Rosją – dodał.

I zaznaczył, że ponad pięć lat temu została utworzona definicja Polskiej Wódki i z tego oznaczenia do tej pory zdecydowało się korzystać i spełniać zasady tej definicji kilku producentów. 

- Od pięciu lat mamy stworzoną definicję Polskiej Wódki przez Stowarzyszenie Polska Wódka – Polish Vodka Association. Jest to oznaczenie geograficzne. I my jako branża, ale nie tylko sama branża, ale też inni, którzy reprezentują nasz kraj, powinniśmy promować tę Polską Wódkę na świecie. Polska jest pierwszym producentem wódki w UE i 4-tym na świecie po Rosji, USA i Ukrainie, a moglibyśmy być nawet pierwszym – dodał.

- Marzy mi się, żeby udział eksportu polskiej wódki był na poziomie eksportu np. koniaku z Francji, czyli ponad 90 proc. W Polsce eksport to zaledwie ok. 20 proc. produkcji – podkreślił wiceprezes Wyborowa Pernod Ricard.

Andrzej Szumowski jest jednocześnie prezesem Stowarzyszenia Polska Wódka (PVA).



© Portal Spożywczy 2021-07-31 06:42:27