Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Mintel: w Polsce rośnie popularność lodów nietradycyjnych

Kategoria lodów dynamicznie odpowiada na zróżnicowane potrzeby konsumentów. Rośnie dostępność i popularność lodów nietradycyjnych np. z wysoką zawartością białka, lodów bezmlecznych, wegańskich, roślinnych alternatyw, lodów bezcukrowych, czy wodnych. Ok. 19 proc. respondentów w Polsce ocenia lody bezmleczne jako zdrowsze niż tradycyjne - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst firmy Mintel.


Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
Data: 29-04-2019, 11:08
Honorata Jarocka fot. PTWP

Wyjątkowo długi i gorący sezon letni 2018 roku sprawił, że Polacy szturmowali lodziarnie i sklepy w poszukiwaniu lodów, a producenci dwoili się i troili, aby nastarczyć z podażą. Także i w tym roku producenci liczą na rekordowy sezon szykując już coraz to wymyślniejsze smaki, opakowania i formy podania lodów. Producenci chcąc pobudzić kategorię eksperymentują z produktami przekraczając wszelkie tradycyjne granice.

- Globalna kategoria lodów dynamicznie odpowiada na zróżnicowane potrzeby dzisiejszych konsumentów, zarówno w kontekście pozycjonowania typu ‘better-for-you’ (warianty postrzegane jako ‘ulepszone’ w porównaniu do odpowiedników ‘regularnych’), ale także wobec czystej potrzeby przyjemności i budowania nowych doświadczeń konsumpcyjnych - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Honorata Jarocka.

- W 2018 roku najczęściej stosowanymi oświadczeniami produktowymi w tej kategorii (lody mleczne, wodne i roślinne alternatywy) były w skali globalnej te mówiące o tym, że produkt zawiera zmniejszoną/zerową zawartość alergenów. Odpowiadały one za 19% wszystkich wdrożeń i w głównej mierze tego typu nowości wskazywały na brak glutenu - dodaje.

- Pozostając w obszarze pozycjonowania prozdrowotnego warto wspomnieć o rosnącej dostępności i popularności lodów z wysoką zawartością białka i niską/zerową zawartością cukru, czego przykładem są marki Halo Top oraz Breyers Delights (również dostępne na polskim rynku). Wpisują się one w potrzebę przyjemności, która ‘obarczona’ jest mniejszymi wyrzutami sumienia – mówi też analityk Mintela.

I wskazuje, że według danych konsumenckich Mintel, niemal jedna piąta polskich respondentów w wieku 16-24 deklaruje, że wysoka/dodatkowa zawartość białka skłoniłaby ich do częstszej konsumpcji lodów.

- Lody bezmleczne spójne z dietą roślinną to także ciekawy segment, notujący rosnącą liczbę wariantów, szczególnie w Europie. W 2018 roku odsetek nowości otwarcie pozycjonowanych jako wegańskie we wszystkich wdrożeniach w globalnej kategorii lodów wyniósł 6% i przewiduje się, że ich udział będzie dalej rósł z uwagi na zainteresowanie nie tylko ze strony konsumentów stosujących diety roślinne, ale także tych, którzy unikają laktozy/nabiału w diecie oraz poszukują nowych doświadczeń smakowych – mówi Honorata Jarocka.

- Przykładami takich wariantów na rynku polskim są wegańskie lody w portfolio marek Magnum i Anita, czy też te oferowane pod marką własną GoVege przez sieć Biedronka. Co ciekawe, 19% respondentów w Polsce deklaruje, że ich zdaniem lody bezmleczne są zdrowsze niż odpowiedniki ‘regularne’ - dodaje.

W ciągu ostatnich kilku lat rynek lodów w Polsce rośnie kilkukrotnie szybciej od reszty rynku spożywczego, co jest wynikiem dobrej pogody, ale także rosnącej popularności lodów.. Polacy zjadają ok. 4 litrów lodów na głowę, co oznacza, że do największych lodożerców Polakom jeszcze sporo brakuje, ale należy pamiętać, że w Polsce sezon na lody to przede wszystkim lato i wakacje. Dlatego przez te kilka miesięcy jemy zapewne więcej niż najwięksi rekordziści.

Zdecydowany prym – przed Amerykanami (20 litów na głowę) i Australijczykami – wiodą mieszkańcy Nowej Zelandii, którzy rocznie zjadają średnio 28,4 l lodów na osobę. W Europie smakoszami lodów są Finowie, zjadając 14,2 l lodów rocznie na osobę i Szwedzi – 12 l. 

© Portal Spożywczy 2021-03-04 22:14:50