Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Zakład Mięsny Poliwczak stawia na automatyzację

- Brak wykwalifikowanej kadry stanowi dla nas wyzwanie, dlatego staramy się maksymalnie automatyzować procesy w firmie - mówi Celina Poliwczak, prezes Zakładu Mięsnego Poliwczak.

Według prognoz GfK Polonia, spożycie mięsa w Polsce do końca 2020 roku będzie rosło w ponad siedmioprocentowym tempie. Już dziś statystyczny Polak zjada więcej niż 70 kg mięsa rocznie, w tym aż 20 kg wędlin, podaje GUS.

Rośnie apatyt Polaków na mięso. Jeszcze w 2015 roku w Polsce przeciętny obywatel zjadał ponad 60 kg mięsa, dziś jest to już ponad 70 kg. Prawie 1/3 konsumowanego mięsa stanowią wędliny, które najczęściej produkowane są przez rodzinne firmy z sektora MŚP. Według danych Instytutu Biznesu Rodzinnego (IBR) co trzecia rodzinna firma (32%) działa w branży handlowej, do której zaliczany jest sektor mięsny. Siłę familijnych przedsiębiorstw najlepiej widać po ich wkładzie w PKB kraju. Ponad 800 tysięcy rodzinnych firm wytwarza prawie 20% Produktu Krajowego Brutto Polski, wynika z danych IBR.

Według KPMG największym wyzwaniem z jakim zmagają się obecnie firmy rodzinne, są stale rosnące koszty pracy. 60% zapytanych firm rodzinnych uważa, że to największe wyzwanie, jakie stoi przed ich biznesem.

- Brak wykwalifikowanej kadry stanowi dla nas wyzwanie, dlatego staramy się maksymalnie automatyzować procesy w firmie - zauważa Celina Poliwczak, prezes Zakładu Mięsnego Poliwczak.

Mysłowicka firma, która produkuje i sprzedaje wędliny na południu Polski, zdecydowała się zainwestować w nowoczesny system wspierający zarządzanie. W połowie roku w ZM Poliwczak rozpoczął się proces wdrażania systemu klasy ERP. Dotychczas w przedsiębiorstwie funkcjonowało kilka rozwiązań, które wspierały różne obszary, ale jak zauważa pani prezes, nie zaspokajały one rosnących potrzeb firmy.

- Do tej pory korzystaliśmy z różnych systemów, które wprowadzane były dość dawno i nie zawsze odpowiadały naszym potrzebom i oczekiwaniom. Wdrożenie nowego systemu ma pomóc nam w integracji wszystkich działów naszej firmy pod jednym szyldem - opowiada współwłaścicielka firmy.

Po wstępnym rozeznaniu rynku, firma ze Śląska wybierała między dwoma rozwiązaniami IT. Finalnie Zakład Mięsny Poliwczak zdecydował się na wybór rozwiązania oferowanego przez BPSC - Impuls EVO. 

- Mamy duże doświadczenie i doskonale znamy specyfikę branży. Impuls EVO to sprawdzone w wielu firmach rodzinnych rozwiązanie IT, które spełnia oczekiwania nawet najbardziej wymagających przedsiębiorców. Nasz system łączy w sobie różne zaawansowane rozwiązania. Od zarządzania finansami, personelem, produkcją, sprzedażą na logistyce kończąc - tłumaczy Mateusz Kluba, Team Leader obszaru Produkcja w BPSC.

Wdrożenie obejmuje moduły Finanse i Księgowość, Gospodarkę Materiałową, Dystrybucję, a także Koszty.

- Główny nacisk kładziemy na gospodarkę magazynową, zarządzanie produkcją i dystrybucję. Nie potrzebujemy obecnie wdrożenia specyficznych funkcji, chociaż mamy na uwadze, że w tym systemie jest to możliwe i być może w przyszłości o takie funkcje poprosimy. Taka elastyczność i możliwość rozbudowy funkcjonalności o kolejne moduły jest przez nas mile widziana - kończy prezes Celina Poliwczak.

- Czytelna, dokładna specyfikacja pochodzenia, przetworzenia i wytwarzania naszych wyrobów ułatwi nam spełnienie wszystkich nałożonych norm. Pozwoli nam także na szybkie i bezproblemowe śledzenie całej drogi poszczególnych partii i jej udokumentowanie. - mówi Celina Poliwczak.

Normy to jedno, ale należy też pamiętać o oczekiwaniach klientów, a ci coraz częściej są gotowi płacić więcej za wyroby lepszej jakości. Według ankiety przeprowadzonej przez Fundację Firmy Rodzinne, co trzeci Polak deklaruje, że chętnie zapłaci więcej za produkty pochodzące z rodzinnych firm.

- IT to doskonałe wsparcie dla firm z branży spożywczej. Dlaczego? ERP sprawdzi się nie tylko w utrzymywaniu norm produkcyjnych, ale także receptur i zachowaniu zawsze tego samego smaku. - mówi Mateusz Kluba.

Sektor spożywczy oczekuje od systemów ERP przede wszystkim zaspokojenia potrzeb w zakresie rozliczania i optymalizacji produkcji. Rynek konsumenta wymusza na tej branży silną dynamikę zmian wewnętrznych w obrębie produkcji. Z rozwiązań BPSC korzystają już m.in.: Virtu, Łmeat, Wipasz czy Zakład Przetwórstwa Mięsnego Biegun.



© Portal Spożywczy 2022-08-09 10:04:09