Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Rozwój Eurofins w trosce o Klienta

„Nasi klienci oczekują od nas coraz więcej. Szerszego zakresu badań. Nowych typów analiz. Szybszego tempa realizacji i jeszcze bardziej efektywnej logistyki – jesteśmy na to gotowi” – mówi Olaf Kacperski Dyrektor Generalny Eurofins w Polsce.


Autor: Artykuł dostarczony przez Eurofins Polska Sp. z o.o.
Data: 02-09-2019, 09:25
Olaf Kacperski - Dyrektor Generalny Eurofins w Polsce

Panie Olafie, skąd Eurofins na rynku polskim?

Historia Eurofins w Polsce rozpoczęła się w naszym kraju podobnie jak w wielu innych od przejęcia. Jako Grupa jesteśmy niezwykle aktywni w obszarze akwizycji. W zeszłym roku przejęliśmy ponad 60 spółek. Wracając do pytania – Eurofins rozpoczął swoją działalność w Polsce od przejęcie duńskiej firmy Steins w 2008 roku. Z kolei laboratorium Steins powstało w Malborku w 2003 roku, więc śmiało można powiedzieć, że operacyjnie działamy w Polsce od 16 lat.

 

Czyli zaczęło się w Malborku od jednego laboratorium?

W dodatku laboratorium o bardzo wąskim zakresie badań – zajmowaliśmy się wtedy jedynie badaniem mleka surowego. Organicznie rozwijając się razem z klientami poszerzyliśmy zakres badań o mikrobiologię i analizy chemiczne żywności. Rozwijała się również sieć logistyczna a w 2014 roku stworzyliśmy drugie laboratorium w Katowicach.

 

A jak wygląda aktywność Eurofins w Polsce dzisiaj?

Odpowiadając najprościej – przekrojowo i profesjonalnie. Na dzień dzisiejszy od strony operacyjnej testujemy już nie tylko żywność. Dwa z naszych laboratoriów działają w obszarze środowiskowym. W Katowicach badamy grunty i wodę, a w Malborku materiały budowlane na obecność włókien azbestowych. W Gdańsku testujemy oprogramowanie, a w Katowicach w ramach korporacyjnego Centrum Usług Wspólnych realizujemy szereg aktywności dla spółek z Grupy Eurofins. Od zapewnienie bezpieczeństwa IT, przez zakupy, po usługi księgowe.

 

To rzeczywiście imponująca skala. Skąd tak dynamiczny rozwój Eurofins w Polsce?

 Myślę, że wynika on z kilku czynników.

 Po pierwsze dynamicznie rozwijamy sprzedaż na rodzimym rynku. Jesteśmy blisko klientów i korzystamy z zasobów, którymi dysponuje Grupa. To pozwala nam na umacniania naszej bazy operacyjnej – w 2018 roku kupiliśmy duży grunt w parku technologicznym w Łodzi, gdzie w tym roku rozpoczynamy budowę nowego laboratorium żywnościowego. Będzie to jedno z największych tego typu laboratoriów w Polsce i mamy ambicję, żeby było najbardziej efektywne.

 Poza tym Grupa decyduje się na inwestycje w Polsce, ponieważ ufa kompetencjom naszej kadry. Stąd między innymi rozwój centrum korporacyjnego w Katowicach. Zatrudniamy tam już prawie 300 wysokiej klasy specjalistów i nadal rośniemy.

 Wreszcie strategia rozwoju firmy prowadzi do nowych przejęć. W zeszłym roku przejęliśmy Dermscan w Gdańsku - spółkę zajmująca się testowaniem kosmetyków. Teraz możemy się już pochwalić następną spółką w Grupie Eurofins – w sierpniu tego roku przejęliśmy jedno z najdłużej działających na rynku laboratoriów środowiskowych – firmę OBIKŚ w Katowicach. Korzystając z jej bardzo szerokiej akredytacji, możemy zbadać niemal każdy parametr wymagany przez polskie prawo.

 

A jak działa Eurofins poza naszym rynkiem?

Odpowiedź jest podobna – przekrojowo i profesjonalnie. Nasza historia zaczęła się 31 lat temu w Nantes, we Francji od jednego testu wykrywającego fałszowanie wina. I to byl rynkowy strzał w dziesiątkę, bo Francuzi traktują jakość wina śmiertelnie poważnie. W tym momencie nasze portfolio testów to ponad 150 000 metod i ponad 1000 laboratoriów. To jasno pokazuje skalę i tempo wzrotu. Rozwijamy się zarówno poprzez akwizycje jak i tzw. wzrost organiczny, gdzie rośniemy razem z naszymi klientami. Poza Polską jesteśmy obecni w szeregu innych segmentów rynku – coraz mocniej zaznaczamy swoją pozycję w obszarach testów klinicznych oraz testów realizowanych dla rynku farmaceutycznego. Tzw. zagregowany wskaźnik wzrostu (CAGR) Eurofins w ujęciu „rok do roku” to wzrost średnio o 37% od wejścia na giełdę w 1997. Mało firm na świecie może pochwalić się takim wynikiem, szczególnie utrzymywanym przez ponad dwie dekady.  

 

To robi wrażenie - skąd ten sukces?

Uprawnionych odpowiedzi jest wiele ale na pewno pomaga nam zdecentralizowany model zarządzania na poziomie krajów. Osoby zarządzające biznesem na poziomie krajów mają dużą autonomię. To, że Grupa pozwala na wysoki poziom decyzyjności może nie kojarzyć się z podejściem korporacyjnym i na pewno pozwala na zachowanie ducha przedsiębiorczości. Dla klienta oznacza to, że uzyskuje dostęp do potencjału całej Grupy a jednocześnie ma gwarancję, że osoby zarządzającym poszczególnymi jednostkami laboratoryjne są maksymalnie zaangażowane w dostarczenie usługi na jak najwyższym poziomie.

 

A czy można mówić o sukcesie na rynku polskim?

W Polsce Eurofins rozwija się ponad dwukrotnie szybciej od tempa wzrostu rynku testowania żywności oraz wchodzimy na nowe rynki. Dla mnie sukcesem jest pozostawanie blisko klientów co pozwala nam na rozwój oferowanych usług. Ostatecznie pracując wspólnie z producentami i sieciami handlowymi dbamy o to by produkty żywnościowe były bezpieczne. Żeby zrealizować tę misję musimy być dla naszych klientów kompetentnym partnerem. Stąd rozwój oferty audytowej czy szkoleniowej.  

Od strony operacyjnej zabezpieczamy nasze możliwości logistyczne. Na dzień dzisiejszy jesteśmy w stanie dostarczyć próbki do laboratorium w przeciągu 3 godzin z 96% obszaru kraju.

 

Sporo wspominał Pan o rozwoju sieci laboratoryjnej. Jaki jest pomysł Eurofins na efektywne laboratorium?

Dla nas dobre laboratorium daje w możliwie krótkim czasie wynik, którego jesteśmy pewni. Od strony operacyjnej staramy się automatyzować nasze procesy. Brzmi to industrialnie ale w naszej ocenie pozwala nam się jeszcze lepiej zorganizować i wykorzystać nowe technologie, które usprawniają proces analityczny, co przekłada się na jakość i ilość badań, które możemy zrealizować oraz skraca czas ich wykonania.

 

Czy to wyróżnia Państwa na tle konkurencji?

Efektywność laboratoriów to na pewno ważny aspekt naszej oferty. Oferty, która jest niezwykle szeroka. Klient decydując się na współpracę z Eurofins uzyskuje dostęp do jednej z największych na świecie sieci laboratoriów, metod badawczych i ekspertów. To pozwala nam nie tylko prowadzić przekrojowe badania na szeregu rynków, ale też doradzać, szkolić i stawać się dla naszych klientów kompetentnym partnerem.

 

W jaką stronę rozwija się w Pana ocenie rynek polski?

Nasi klienci oczekują od nas coraz więcej. Szerszego zakresu badań. Nowych typów analiz. Szybszego tempa realizacji i jeszcze bardziej efektywnej logistyki, ale również pomocy w interpretacji wyników i eksperckiego doradztwa. W obszarze testowania produków żywnościowych rynek ewoluuje podążając za coraz bardziej restrykcyjnym ustawodastwem, ale również oczekiwaniami konsumentów. Klientowi końcowemu w coraz większym stopniu zależy na bezpieczeństwie żywności i ten wzrost świadomości napędza rynek i umożliwia nasz rozwój.

W ujęciu globalnym widoczny jest trend konsolidacyjny. Tak jak wspominałem, Eurofins bardzo mocno w nim uczestniczy poprzez ambitny plan przejęć.

Wydaje się, że pewnym trendem staje się również outsourcing usług laboratoryjnych, w ramach którego producenci decydują się na przesunięcie swojej aktywności badawczej do organizacji dostawcy takiego jak Eurofins.

 

A jaka jest Pana osobista perspektywa na Eurofins, jako osoby zarządzającej firmą ale również pracownika?

Dołączyłem do firmy w styczniu 2016, a w ciągu trzech lat stworzyliśmy 5 nowych spółek, 3 przejęliśmy (w tym jedną na Litwie) i zatrudniliśmy ponad 500 pracowników. Firma daje niezależność, zróżnicowane zadania i realną możliwość realizowania się zawodowo. W mojej ocenie Eurofins to świetne miejsce. Szczególnie dla osób, które chcą kształtować swoje biznesowe otoczenie.

 

© Portal Spożywczy 2020-07-12 02:18:01