Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Casualowy piątek: Winnica Srebrna Góra - chcemy produkować coraz lepsze wina (zdjęcia)

- Sprzedajemy nasze wino dla branży HoReCa oraz – od czterech lat – do sklepów Lidla w całej Polsce. Chcemy doskonalić się w uprawie, aby produkować coraz lepsze wina – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Mikołaj Tyc, prezes zarządu i współwłaściciel winnicy Srebrna Góra.


Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
Data: 17-10-2019, 11:26
Mikołaj Tyc (z lewej) i Mirosław Jax Kwiatkowski, właściciele winnicy Srebrna Góra. Fot. materiały prasowe winnicy Srebrna Góra

Jesienią br. zakończyła się czwarta edycja sprzedaży wina „Polka" w sklepach Lidla. W tym sezonie winnica Srebrna Góra dostarczyła do sklepów kilkadziesiąt tysięcy butelek czerwonego, białego i różowego trunku.

Skąd pomysł na nazwę „Polka" i na współpracę z Lidlem? – Kilka lat temu zastanawialiśmy się, kto pija nasze wina. Staraliśmy się znaleźć jak najbardziej optymalne kanały dystrybucji, dlatego aby nie błądzić po rynku zleciliśmy badania, których wyniki bardzo nas zaskoczyły. Okazało się bowiem, że w Polsce decyzje o zakupie wina podejmują przede wszystkim kobiety. Gdy mężczyźni kupują wino, robią to z myślą o kobiecie – żeby wypić je razem z nią – opowiada Mikołaj Tyc.

– Tak więc z badań wyszło nam, że Polki decydują o tym, kto i jakie pija wina. Potem pojawiła się nazwa, dopasowaliśmy kanał dystrybucji do grupy docelowej i tak powstała „Polka" – dodaje.

– Postanowiliśmy stworzyć trzy rodzaje wina, aby oferować pełną podstawową paletę. Są one produkowane trochę inną metodą niż przeznaczone dla branży HoReCa wina srebrnogórskie, ale nie różnią się zbytnio od siebie. Wymyśliliśmy brand, zrobiliśmy etykietę i cztery lata temu poszliśmy z tym wszystkim do Lidla – kontynuuje opowieść współwłaściciel winnicy.

– Lidl bardzo otwarcie spojrzał na nasz projekt, przyjął produkt i postanowił go sprzedawać. Początkowo przekazaliśmy bardzo małą liczbę butelek – ok. 10 tys. Pierwsza edycja „Polki" sprzedawała się w sklepach przez dwa tygodnie i to zachęciło nas do dalszego rozwoju tego kanału dystrybucji. Tak zaczęła się nasza przygoda z Lidlem. Obecnie oscylujemy wokół 50-60 tys. butelek rocznie – mówi Mikołaj Tyc.

Początki biznesu

Winnica Srebrna Góra położona jest w Krakowie, u stóp klasztoru O.O. Kamedułów na Bielanach. Jest jedną z największych winnic w Polsce. Położona w dolinie Wisły obejmuje obszar 28 hektara, z czego obsadzone jest 26 hektara. Południowe i południowo-zachodnie stoki o nachyleniu 15-20 stopni gwarantują nasłonecznienie, a Las Wolski osłania od wiatru. W zależności od warunków w danym roku winnica produkuje rocznie od 80 do 160 tys. butelek wina z 16 szczepów.

Pomysł powstania winnicy pojawił w głowach Mikołaja Tyca i Mirosława Jaxa Kwiatkowskiego w 2005 roku. Długo szukali dogodnego miejsca, aż w 2008 roku podpisali umowę z O.O Kamedułami na dzierżawę 28 ha. W 2009 roku założyli firmę Winnica Srebrna Góra. Przygotowanie ziemi trwało dwa lata; karczowanie, odchwaszczanie, głęboka orka, sadzenie przedplonów. 2010 rok był czasem sadzenia 52 tys. sadzonek.

W 2011 roku rozpoczęło się tworzenie winiarni i pod okiem enolożki Agnieszki Rousseau powstało pierwsze próbne wino. 2012 rok przyniósł ponad 16 tys. butelek pierwszego wina z winnicy Srebrna Góra, które trafiło do sprzedaży. W kolejnym roku powstało pierwsze młode wino, czyli Wino Świętomarcińskie. W 2015 roku Mikołaj Tyc i Mirosław Jaxa Kwiatkowski podjęli decyzję o nasadzeniu 55 tys. sadzonek na kolejnych 12 hektarach w pobliskich Przegorzałach. 

Produkcja

Wina powstają w zabytkowych pomieszczeniach gospodarczych kamedulskiego klasztoru. Wytwarzane są w nowoczesnych tankach ze stali nierdzewnej. Niektóre dojrzewają potem w kontakcie z drewnem akacjowym lub dębowym. Do najbardziej znanych szczepów uprawianych na Srebrnej Górze należą: Riesling, Chardonnay, Pinot Gris, Gewürztraminer, Pinot Noir, Zweigelt, Regent, Seyval Blanc.  

Turyści nakręcają sprzedaż w HoReCa

Mikołaj Tyc i Mirosław Jaxa Kwiatkowski obserwują też odbiór win w restauracjach. Okazało się, że w segmencie HoReCa wina winnicy Srebrnej Góry kupują przede wszystkim turyści odwiedzający Kraków, którzy nastawieni są przede wszystkim na wszelkiego rodzaju produkty regionalne.

– Turyści z Europy Zachodniej degustują głównie regionalne wina – gdy jadą do Włoch, piją włoskie wina, gdy do Hiszpanii – hiszpańskie. Z obserwacji wyszło więc, że wina z naszych podstawowych marek sprzedają się przede wszystkim dzięki turystom.

Wino na potrzeby branży HoReCa winnica sprzedaje na terenie całej Polski poprzez trzech dystrybutorów – Partner Center z Łodzi, Austrowin i Wina.pl. Jednak najwięcej butelek kupują restauracje z Krakowa i okolic. 11 rodzajów wina sprzedawane jest w trzech liniach produktów: podstawowa ma białą etykietę, niebieska to jednoszczepowe, m.in. Pinot Noir, Gewurztraminer i Cabernet Cortis. Czarna to wina autorskie. – Są to wina, które dłużej macerujemy albo macerujemy na skórkach na zimno lub eksperymentujemy z nimi na różne sposoby, dzięki czemu wychodzą ciekawe wina autorskie – tłumaczy Mikołaj Tyc.

Dalszy rozwój

Czy spółka planuje poszerzenie współpracy o inne sklepy? – Na razie jesteśmy obecni tylko w Lidlu, ale być może pojawimy się także w innych sklepach, ponieważ dostarczamy wina do Partner Center, a oni sprzedają je w różnych miejscach – wyjaśnia przedstawiciel winiarni.

Jakie są plany rozwoju na najbliższy rok? – Chcemy doskonalić się w uprawie, aby produkować coraz lepsze wino. By uzyskać dobre owoce, przez cały rok trzeba pilnie pracować na polu. I jeśli takie będą, wtedy można zrobić dobry produkt. Jeśli winogrona są gorszej jakości, bardzo ciężko zrobić z nich w piwnicy dobry trunek, choć odwrotnie jest to możliwe, czyli z dobrych można zrobić złe wino – tłumaczy Mikołaj Tyc.

© Portal Spożywczy 2020-09-27 09:30:14