Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

IKEA: Zmniejszamy ilość marnowanej żywności, rozszerzamy ofertę dań roślinnych

Niezrównoważona konsumpcja i zmiany klimatyczne to jedne z największych wyzwań globalnych, jakie obecnie przed nami stoją. IKEA zidentyfikowała je w swojej strategii zrównoważonego rozwoju, podkreślając tym samym ich priorytetowość oraz wyznaczając sobie ambitne cele i konkretne działania – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marcin Chybowski, Food Safety & Sustainability Leader, IKEA Retail w Polsce.

– Każdego roku w Polsce wyrzuca się aż 9 mln ton jedzenia. Problem ten dotyka nie tylko indywidualnych konsumentów, ale także branżę przetwórców, producentów i gastronomię. W Polsce odpady żywnościowe odpowiadają za emisję gazów cieplarnianych na poziomie 16,5 mln ton CO2eq. Stanowi to ponad połowę łącznej emisji gazów generowanych w naszym kraju przez rolnictwo – mówi Marcin Chybowski, Food Safety & Sustainability Leader, IKEA Retail w Polsce.

– Tak istotny problem wymaga tworzenia rozwiązań i narzędzi pozwalających wyeliminować lub przynajmniej istotnie zmniejszyć ilość marnowanej żywności. Dlatego pierwsze sklepy IKEA już w lutym 2017 r. przystąpiły do globalnej inicjatywy IKEA Food Waste Watcher – programu pozwalającego na redukcję odpadów żywnościowych na etapie przygotowania posiłków dla klientów w restauracjach i bistro IKEA. Pozostałe placówki dołączyły do projektu w 2018 r. – informuje.

– Od września 2018 do września 2019 udało się zaoszczędzić 110 ton żywności w 11 sklepach IKEA, co odpowiada ponad 250 000 posiłków o wartości przekraczającej 300 000 euro. Program Food Waste Watcher w tym okresie pozwolił również ograniczyć łączną emisję CO2 o 480 ton. Tak wysokie efekty są dowodem na istotność znaczenia tego typu inicjatyw, nie tylko dla biznesu, ale również dla środowiska i klimatu – dodaje.

Tłumaczy, że program opiera się na kilku prostych krokach. – Pierwszym z nich jest rzetelne rejestrowanie wytwarzanych odpadów. Jedzenie, które nie zostało wykorzystane i ma być wyrzucone, najpierw zostaje zważone, a później przypisane do odpowiedniej kategorii. Następnie, określana jest przyczyna wyrzucenia – na przykład nieprawidłowe przechowywanie, nadprodukcja ze względu na źle oszacowane zapotrzebowanie czy innego rodzaju błędy. Ostatnim krokiem jest wygenerowanie raportu, który pokazuje najczęstsze przyczyny marnowania żywności, koszt oraz łączną wagę utylizowanego jedzenia. Analiza zestawienia pozwala na zapobieganie wytwarzania dużej ilości odpadów i eliminowanie przyczyn marnowania w kolejnych okresach – opowiada przedstawiciel IKEI.

– Program Food Waste Watcher, dzięki monitorowaniu ilości utylizowanej żywności, pozwolił nam na efektywniejsze wykorzystywanie produktów do przygotowywania posiłków w restauracjach i bistro IKEA. Cieszymy się z osiągniętych już efektów programu i zgodnie z naszym zobowiązaniem dążymy do redukcji odpadów żywnościowych o połowę do 2020 r. – mówi Marcin Chybowski i dodaje – Olbrzymią wartością tego programu jest jednak przede wszystkim wzrost świadomości wśród naszych pracowników. Dzięki ich zaangażowaniu, skrupulatnemu raportowaniu i wdrożonym na podstawie uzyskanych danych działaniom zapobiegającym wyrzucaniu jedzenia, mogliśmy osiągnąć tak dobre wyniki. Co ważne, uzyskana w programie wiedza przekłada się również na kolejne inicjatywy na rzecz bardziej zrównoważonego życia, podejmowane przez pracowników zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej.

Tłumaczy również, że wszystkie odpady żywnościowe pochodzące ze sklepów IKEA w Polsce od wielu lat są oddzielnie sortowane i przekazywane wyspecjalizowanym firmom odpadowym. Resztki żywności są przerabiane na biogaz, a oleje posmażalnicze na biodiesel.

IKEA rozwija ofertę dań roślinnych

Marcin Chybowski podkreśla, że IKEA zgodnie ze swoją misją tworzenia lepszych warunków życia na co dzień dla wielu ludzi wierzy, że zdrowe życie powinno być dostępne dla każdego. – Z tego względu rozwija ofertę roślinnych dań IKEA Food, wprowadzając nowe, dobre dla planety produkty i tym samym umożliwiając konsumentom dokonywanie zrównoważonych wyborów – mówi.

Dodaje, że w Polsce jest już około 1 milion wegetarian i wegan, a kolejne 2 mln osób planuje odejście od diety mięsnej. – Postępujące zmiany klimatyczne, względy zdrowotne oraz etyczne wpływają na rosnącą świadomość konsumentów. Żywność pochodzenia roślinnego potrzebuje mniej zasobów, jak woda czy gleba, żeby zaspokoić głód porównywalnej liczby ludzi, a przy tym pozostawia mniejszy ślad węglowy. W IKEA, już co dziesiąty sprzedawany hot dog jest w wersji wege. W ofercie szwedzkiej marki wielbiciele roślinnej kuchni znajdą także wege klopsiki, czy wprowadzone w tym roku truskawkowe lody wegańskie – opowiada.

– W IKEA od lat aktywnie obserwujemy i wprowadzamy kolejne produkty na rynek roślinnej żywności. Oferujemy naszym klientom wiele różnorodnych dań – nie tylko przystępnych cenowo, ale przede wszystkim smacznych i wysokiej jakości. Jednocześnie chcemy  pokazywać, że produkty roślinne są nie tylko pełnowartościowe oraz sycące, ale także dużo bardziej przyjazne środowisku. Przykładowo, nasz wege hot dog ma aż siedmiokrotnie mniejszy ślad węglowy niż jego mięsny odpowiednik – mówi Marcin Chybowski.

Certyfikowane produkty i obieg zamknięty

– W ofercie IKEA Food znajduje się obecnie wiele różnorodnych produktów posiadających certyfikat rolnictwa Ekologicznego UE. Ponadto, wszystkie serwowane oraz sprzedawane w IKEA ryby i owoce morza, pochodzą z łowisk certyfikowanych przez MSC (Marine Stewardship Council) lub posiadają certyfikat zrównoważonej hodowli ASC (Aquaculture Stewardship Council). Produkty, takie jak kawa, czekolada oraz herbata posiadają także certyfikat niezależnej organizacji UTZ Certified – jeden z wiodących standardów zrównoważonego rolnictwa dla tych produktów. Oznacza to, że pochodzą one z odpowiedzialnie prowadzonych upraw, zgodnych ze standardami zrównoważonego rolnictwa i gwarantujących lepsze warunki dla farmerów – tłumaczy przedstawiciel IKEI.

– Ponadto, odpowiadając na niezrównoważoną konsumpcję i kurczące się zasoby naturalne, IKEA dąży do prowadzenia działalności zgodnie z zasadami obiegu zamkniętego. W tym celu testuje nowe rozwiązania i usługi, które pomagają zamykać obieg produktów oraz materiałów. Jednym z nich jest przekształcanie odpadów żywnościowych powstających w obszarze IKEA Food, takich jak fusy kawy, w surowce do produkcji nowych produktów IKEA. Projekt jest obecnie na etapie planowania, a szwedzka marka ma ambicje na rozwijanie kolejnych tego typu inicjatyw – dodaje.

– Firmy coraz częściej biorą odpowiedzialność za aktualne wyzwania środowiskowe i społeczne w ramach swojej działalności. Konkretnych działań oczekują od nich nie tylko konsumenci, ale także ich pracownicy, którzy identyfikując się ze swoim miejscem pracy, chcą reprezentować firmę dbającą o środowisko i kwestie społeczne. Co więcej, kwestie zrównoważonego rozwoju zaczynają coraz mocniej wpływać również na konkurencyjność firm na rynku, a tym samym na rozwój całej branży handlu i gastronomii. Dlatego niezwykle istotne jest, aby poszukiwać nowych rozwiązań odpowiadających na niezrównoważoną konsumpcję i zmiany klimatyczne. Zagadnienia te podejmowane były podczas wielu debat odbywających się w trakcie całego dwudniowego XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Świadczy to o wysokiej randze problemu i jego dalszym kierunku zmian – podsumowuje Marcin Chybowski.

Marcin Chybowski był jednym z prelegentów debaty: Handel szuka nowej tożsamości: CSR, ekologia, zero waste (relacja + zdjęcia), która odbyła się 5 listopada podczas XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.



© Portal Spożywczy 2021-07-31 07:54:32