666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Jakie piwo będziemy pić w 2020 roku? Trendy na rynku piwowarskim

Rynek piwa rozwija się prężnie i chyba nigdy w całej historii piwowarstwa nie był tak różnorodny jak teraz. Jesteśmy otwarci i doceniamy zarówno klasyczne, jak i bardziej eksperymentalne style warzenia i smaki. W 2019 roku pojawiło się też sporo nieoczekiwanych trendów – niektóre z nich umarły, inne cały czas rosną w siłę. Jakie piwo będziemy pić w 2020 roku? Jakich niespodzianek na rynku piwowarskim możemy się spodziewać?


Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez piwo.to
Data: 17-01-2020, 13:38
Jakie piwo będziemy pić w 2020 roku? Trendy na rynku piwowarskim

Piwa niskoalkoholowe oraz 0,0%

Pojawienie się na półkach sklepowych piw 0,0% wiele osób kwituje ironicznym uśmiechem, jednak trend na napoje niskoalkoholowe i bezalkoholowe w dalszym ciągu mocno się rozwija. Nowa technologia wytwarzania piw całkowicie bezalkoholowych jest wprawdzie droga, szybko się jednak upowszechnia w dużych browarach, które mają fundusze na jej zaimplementowanie i dzięki piwom 0,0% mogą się wyróżnić na tle małych browarników. Niemieckie Stowarzyszenie Piwowarów szacuje obecnie, że jedno na 15 piw spożywanych w ich kraju ma niską zawartość alkoholu lub nie zawiera go wcale1. „To szokujące, ale młode pokolenie (zwłaszcza millenijne) pije coraz mniej alkoholu”2 – dodaje John Walker, główny browarnik i współzałożyciel amerykańskiego Athletic Brewing. Jako przykład stawia tu młodych rodziców – „to ludzie, którzy chcą się dobrze bawić i być towarzyskimi, ale nie płacić za to następnego dnia kacem”3. Dzięki piwom 0,0% mogą cieszyć się smakiem piwa bez ograniczeń. Sam Calagione, założyciel browaru Dogfish Hea wśród przyczyn nowej mody upatruje także wzrost świadomości dotyczącej zdrowia – „to pokolenie jest bardziej świadome zdrowia niż nasze, więc myślą o kaloriach i częstotliwości picia piwa”4.

Ekologiczna produkcja i zdrowsze piwa

Zwiększona świadomość dotycząca zdrowia wiąże się także z trendami dotyczącymi najróżniejszych diet. „Obecnie trendy w branży wyznaczają marki dbające o zdrowie, na przykład produkujące piwa o niższej kaloryczności (…). Myślę, że produkty skierowane do konsumentów dbających o zdrowie będą napędzać wzrost przez długi czas”5 – wypowiada się Luke Bowen, właściciel Evil Genius Brewing Company w Filadelfii. Rośnie też nasza wiedza dotycząca chorób takich jak celiakia i nietolerancja glutenu czy cukrzyca. Rynek coraz częściej dostrzega potrzeby takich osób, tworząc napoje alkoholowe o niższym indeksie glikemicznym i bezglutenowe6. Coraz chętniej tworzy się też piwa niepasteryzowane, czyli stawia na świeżość i naturalność.

Świadomość tego, co zdrowe, wpływa także na upowszechnianie się trendów związanych z dbaniem o środowisko. Konsumenci coraz chętniej wspierają wytwórców, którzy głośno mówią o tym, że opracowują sposoby zmniejszenia odpadów powstających w procesie warzenia, zmniejszają ślad węglowy czy chronią chmiel i inne zbiory przed „ulepszeniami” oraz skutkami zmiany klimatu. Na rynku europejskim są już browary, które na przykład ograniczają marnowanie żywności (w duchu trendu zero waste), zastępując jedną trzecią jęczmienia niezbędnego do warzenia nadwyżką chleba7.

Moda na różnorodność – szalone smaki, piwa sezonowe, lokalne składniki

Rok 2019 stał pod znakiem różnorodności. Jeszcze w 2018 roku nastąpiło rozluźnienie przepisów dotyczących tego, które napoje słodowe można zaklasyfikować jako piwo. Wpłynęło to znacząco na zwiększającą się różnorodności w recepturach. Browarnicy, szczególnie kraftowi zaczęli wprowadzać zaskakujące składniki piw. W Japonii pojawiły się napoje z dodatkiem arbuza, nasion kolendry, a nawet sosu sojowego i wodorostów8. W Europie rozpoczęło się szaleństwo na piwa o smaku Rose (różowego wina), które poza delikatnym smakiem ma charakterystyczny różowawy kolor9. Z kolei w Stanach umocnił się trend na piwa kawowe (połączenie robusty, aromatów waniliowych i 5% alkoholu)10. Na polskim rynku także obserwowaliśmy wysyp radlerów i piw smakowych. Częściej pojawiać się będą także piwa sezonowe.

Ponadto plantatorzy wkładają wiele wysiłku w wyhodowanie nowych, ciekawszych odmian chmielu. Co więcej, przywracają te zapomniane. Jakiś czas temu w Polsce udało się odratować niemal utraconą już odmianę Zula11.

Klienci zdają się też bardziej niż kiedykolwiek wybierać produkty lokalne. Regionalne browary, zarówno te małe i rzemieślnicze, jak i duże, budzą duże zainteresowanie. Jon Kielty, główny browarnik Big Alice Brewing z Nowego Yorku wspomina: „Najlepszy nowy trend, jaki widzę, to starania piwowarów decydujących się na pozyskiwanie lokalnych zbóż, chmielu i owoców z upraw w ich rodzinnych stanach”12. Tłumaczy, że lokalne pozyskiwanie słodu i chmielu pozwala „nawiązać bliskie relacje z rolnikami, aby lepiej zrozumieć, skąd pochodzą składniki, i zwiększyć szacunek dla tego, jak do nas docierają”13. Klienci doceniają takie podejście, chcą wspierać to, co swojskie i znajome.

 

 

Powrót do klasycznego warzenia

W opozycji do eksperymentowania ze składnikami, ale wciąż dość blisko wspierania regionalnych browarów znajduje się trend powrotu do tradycyjnego warzenia. „Browary rozważają powrót do klasycznego stylu”14 – potwierdza Teri Fahrendof, założycielka Pink Boots Society (międzynarodowej organizacji wspierającej kobiety w browarnictwie). Ważne jest bowiem nie tylko szaleństwo nowych smaków, ale również samo rzemiosło. Zdaniem Stephena Hale z Schlafly Beer nic tak go nie podkreśla, jak „ładny, czysty lager, szczególnie ten bez żadnych dodatków i nieprzesadzony”.

Zauważa się także, że browary coraz częściej nawiązują do tradycji i historii poprzez opakowania. Przykładowo piwo Jasne Pełne browaru Łomża, które po raz pierwszy trafiło na rynek w 1968 roku, wciąż jest sprzedawane w charakterystycznych „bączkach”15.

 

1 https://www.drinkripples.com/blog/8-international-beer-trends-you-need-to-know
2 https://fortune.com/2019/10/13/craft-beer-trends-hard-seltzer-no-alcohol-2019/
3 https://fortune.com/2019/10/13/craft-beer-trends-hard-seltzer-no-alcohol-2019/
4 https://fortune.com/2019/10/13/craft-beer-trends-hard-seltzer-no-alcohol-2019/
5 https://vinepair.com/articles/20-best-beer-trends-craft/
6 http://kraftmagia.pl/2019/01/6-piwnych-trendow-na-rok-2019/
7 https://www.drinkripples.com/blog/8-international-beer-trends-you-need-to-know
8 https://www.drinkripples.com/blog/8-international-beer-trends-you-need-to-know
9 https://www.newschoolbeer.com/2019/07/5-hottest-beer-trends-of-2019.html
10 https://www.drinkripples.com/blog/8-international-beer-trends-you-need-to-know
11 http://kraftmagia.pl/2019/01/6-piwnych-trendow-na-rok-2019/
12 http://kraftmagia.pl/2019/01/6-piwnych-trendow-na-rok-2019/
13 http://kraftmagia.pl/2019/01/6-piwnych-trendow-na-rok-2019/
14 https://vinepair.com/articles/20-best-beer-trends-craft/
15 http://piwolomza.pl/

 

 

© Portal Spożywczy 2020-04-01 18:38:41