Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

5 trendów na rynku herbaty w 2020 r.

Producenci coraz częściej wprowadzają do swojej oferty innowacyjne produkty roślinne, promujące wyraźne korzyści dla zdrowia. Ten kierunek obrały m.in. firmy herbaciane. Jak wynika z badań zagranicznych mediów i przeglądu rynkowych trendów, herbata ma nie tylko smakować, ale przede wszystkim pozytywnie wpływać na ludzki organizm. W związku z tym przedstawiamy 5 znaczących trendów według Marii Uspenski z The Tea Spot na rynku herbaty w 2020 r.


Autor: portalspozywczy.pl/beveragedaily.com
Data: 21-02-2020, 07:00
Casualowy piątek: Pięć trendów na rynku herbaty w 2020 r, fot. unsplash / canva

W artykule dla portalu beveragedaily.com Maria Uspenski z The Tea Spot zwraca uwagę przede wszystkim na wartości płynące z wypijanych przez konsumentów herbat i oddziaływania na ludzki organizm.

1.  Adaptogeny ważnym składnikiem herbaty

Pierwszym czynnikiem, który wymienia autorka artykułu są adaptogeny, które wspomagają odporność organizmu na stres, niepokój i wyczerpanie. O ile herbaty z kurkumą są już popularne na rynku, to coraz częstszym składnikiem naparów powinny stawać się rośliny o podobnych właściwościach do kurkumy jak np. tulsi czy maca.

– Kurkuma, po hibiskusie, mięcie pieprzowej, rumianku i imbirze, w ciągu ostatnich trzech lat stała się piątym najlepiej sprzedającym się składnikiem ziołowym w herbatach Ameryki Północnej. Ale czy słyszeliście o tulsi, ashwagandzie, rodioli i mace? Wszystkie te zioła, podobnie jak kurkuma, należą do klasy roślin zwanych adaptogenami, które mają pomóc w zarządzaniu reakcją na stres fizyczny i psychiczny i pomagają szybko wrócić do formy, zwłaszcza w dzisiejszym zabieganym świecie – tłumaczy Maria Uspenski.

Zdaniem Evangelousa Evangelou, prezesa Herbapolu, konsumenci coraz częściej sięgają po produkty, które korzystnie wpływają na organizm oraz wspierają jego codzienne funkcjonowanie.

– Popularny trend zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród młodszego pokolenia. Naszą rolą, jako producentów, jest nie tylko odpowiadanie na te potrzeby, ale też uważne przyglądanie się światowym trendom i proponowanie polskim konsumentom rozwiązań jak najbardziej dopasowanych do ich oczekiwań – mówi.

2. Herbata z kannabidiolem przechodzi do mainstreamu

Kannabidiol (CBD) jest niepsychoaktywnym związkiem konopi indyjskich, a jego działania pomagają w walce z bólem i stanami zapalnymi w ośrodkowym układzie nerwowym. Zdaniem ekspertki herbata CBD może stać się uspokajającym rytuałem, który pomaga rozluźnić ciało, wyciszyć umysł. Maria Uspenski prognozuje, że herbaty CBD będą hitem 2020 roku. 

3. Olejki eteryczne i aromaterapia idealnie łączą się z herbatą

Według ekspertki korzyści płynące z herbaty i funkcjonalnych ziół można zwiększyć w połączeniu z aromaterapią.

– Pachnące ziołowe i kwiatowe zapachy były stosowane w mieszankach herbacianych od czasów starożytnych. Earl Grey, tradycyjna czarna herbata z olejkiem bergamotki, jest najlepiej sprzedającą się czarną herbatą na zachodniej półkuli od ponad 100 lat. Moroccan Mint, czyli chińska zielona herbata prochowa zmieszana z miętą, jest najczęściej spożywaną herbatą w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Zaś aromatyczny plasterek cytryny jest często podawany jako dodatek do filiżanki herbaty. Z kolei dodawanie olejków eterycznych do herbaty pomaga w poprawie samopoczucia – wyjaśnia Maria Uspenski.

4. Smak i jakość

Smak ma znaczenie. Jednak bywało, że konsumenci sięgali po herbaty nie do końca smaczne, stawiając na pierwszym miejscu wartości płynące z naparu, a nie smak.

– W przeszłości konsumenci znosili niesmaczne herbaty, aby zapewnić sobie obietnicę korzyści funkcjonalnych. Teraz oczekują lepszego smaku i jakości swoich herbat. Otwiera to wiele nowych możliwości na rynku herbat, dla producentów na tworzenie nowych mieszanek z innymi, smacznymi roślinami. Produkty ziołowe, zawierające adaptogeny, CBD i olejki eteryczne napędzają innowacje i zmienią oblicze herbaty w następnej dekadzie – analizuje Maria Uspenski.

Evangelous Evangelou także zwraca uwagę na zmieniające się podejście konsumentów do herbaty, którzy chcą pić pyszne i wartościowe napary.

– Konsumenci są coraz bardziej świadomi: zwracają uwagę na skład produktów i pochodzenie surowców wykorzystanych do ich przygotowania. Rosnąca wiedza w tym zakresie sprawia, że są oni też bardziej wymagający wobec producentów: oczekują od nas rozwiązań, które będą nie tylko odpowiedzią na konkretne potrzeby, ale będą też przyjemnie smakować – argumentuje prezes Herbapolu.

5. Herbata podbija gastronomię

Herbata zyskuje na popularności także podczas spotkań na mieście. Konsumenci coraz chętniej sięgają po herbaciane napary zamiast kawy czy soków w restauracjach i barach koktajlowych.

– Łączenie herbat premium z kulinarnymi przysmakami zapewni wielu gościom restauracji wyjątkowe doznania. Zarówno szefowie kuchni, jak i goście szukają innowacyjnych sposobów, aby jedzenie i napoje smakowały wspaniale i oferowały pewne korzyści zdrowotne. Podobnie ma się sprawa podczas dokonywania codziennych wyborów dotyczących herbaty w domu i w biurze, i zestawieniu jej z jedzeniem. Herbata jest naturalnym uzupełnieniem współczesnych potraw, w związku z tym coraz więcej restauracji będzie rozszerzać swoje menu o różnego rodzaju herbaciane propozycje – zaznacza ekspertka.  

Coraz większą popularność herbaty w gastronomii dostrzega także Evangelos Evangelou.

– Można powiedzieć, że na przestrzeni ostatnich kilku lat zmieniła się rola herbaty i jej postrzeganie przez konsumentów. Oprócz oczywistego aspektu, jakim jest smak, dostrzegamy coraz więcej korzyści, jakie może nieść ze sobą jej regularne spożywanie. Od lat obserwujemy też, że herbata dla wielu Polaków stała się nieodłącznym elementem dnia, bez względu na porę roku. Dlatego dbamy o to, by nasze produkty wpisywały się w zmieniający się tryb życia konsumentów i ich upodobania. Obserwujemy również większą chęć spożywania posiłków poza domem. Rynek HoReCa rośnie sukcesywnie rok do roku o kilka procent. Dlatego w 2017 roku poszerzyliśmy dystrybucję o kanał HoReCa oferując dedykowane temu sektorowi linie herbat: Breakfast i Premium – podkreśla prezes Herbapolu.

Rośnie świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywiania, a przez to zmieniają się ich preferencje co do herbaty. W odpowiedzi na to producenci herbat urozmaicają i udoskonalają swoje oferty. Czas pokaże, jak wymienione powyżej trendy wpłyną na segment herbaty.

© Portal Spożywczy 2020-05-28 00:08:58