666 Drukuj
Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Ekspert o nowych wyzwaniach w łańcuchu dostaw napojów i alkoholi w czasach epidemii

W czasie epidemii koronawirusa (Covid-19) świat stanął w obliczu nowych wyzwań w zakresie utrzymania ciągłości łańcuchów dostaw. To właśnie od ich zabezpieczenia będzie zależeć też siła kryzysu, który zaczyna dotykać już cały świat. O tym co robią operatorzy logistyczni w nowych warunkach przepływów towarów, aby nie przerwać ciągłości operacyjnej w transporcie i magazynowaniu mówi Ellina Lolis, wiceprezes Hillebrand Poland Sp. z o.o,


Autor: portalspozywczy.pl/informacja prasowa
Data: 25-03-2020, 17:40
Ellina Lolis fot. materiały prasowe

Hillebrand to globalny operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów. Firma działa od ponad 175 lat, a więc w swojej historii przeszła kilka poważnych kryzysów, takich jak wojny światowe albo epidemie nękające XIX- i XX-wieczną Europę.

- Dlatego nawet w sytuacji tak groźnej jak obecna, zarząd i pracownicy Hillebrand zachowują spokój, tworząc rozwiązania oparte na bazie bogatych i długoletnich doświadczeń. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że podstawową wartością założycieli Hillebrand była zawsze opieka nad klientami i jednocześnie utrzymanie firmy i jej pracowników w jak najlepszej formie. A to zapewnia między innymi ciągła analiza rynku i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki – podkreśla Ellina Lolis.

Grunt to bieżąca ocena sytuacji

Rynek napojów i alkoholi uległ także zawirowaniom, zwłaszcza na niektórych europejskich rynkach winiarskich. Mowa tutaj o takich krajach jak Włochy, Hiszpania czy Francja.

- Chociaż kryzys ten nie wpłynął jeszcze druzgocąco na cały rynek beverage, to jednak już teraz wymusił inne spojrzenie na łańcuchy dostaw. Przede wszystkim poszukuje się alternatywnych rozwiązań transportowych. Odpowiedzią na obecną sytuację było powołanie w Hillebrand specjalnego zespołu ekspertów - Covid Core Team, który monitoruje zmiany zachodzące w otoczeniu oraz nowe rozwiązania generowane przez poszczególne biura w globalnej sieci firmy. Celem zespołu jest też pomaganie lokalnym oddziałom we wdrażaniu niezbędnych zmian dla utrzymania łańcuchów dostaw, jak i bezpieczeństwa pracowników zgodnie z wytycznymi WHO – wskazuje wiceprezes Hillebrand Poland.

W typowo winiarskich krajach sytuacja zrobiła się na tyle dramatyczna, że zamknięto lub ograniczono w czasie niektóre miejsca załadunku, a kierowcy odmawiają transportów w obawie o swoje zdrowie. W momencie zamknięcia granic i pojawienia się utrudnień z dostępem do transportu drogowego, chcąc utrzymać płynność dostaw, Hillebrand zaproponował nowe rozwiązania.

- Wykorzystano sieć transportu kolejowego, która w wielu krajach Europy jest dosyć dobrze rozwinięta, zwłaszcza we Włoszech. Drugą z alternatyw jest żegluga bliskiego zasięgu - short sea shipping, o zwiększenie której w ruchu transportowym zabiegała od kilku lat UE. Te dwa rodzaje transportów zapewniają dostęp do większości krajów, z wykorzystaniem jedynie przewozów drogowych na ostatniej mili – ocenia Ellina Lolis.

- Należy tutaj podkreślić, że mogą one być przy tym wykorzystywane do transportu innych towarów spożywczych, czy nawet medycznych albo komponentów do produkcji. Pozwala to na utrzymanie bezpiecznych łańcuchów dostaw bez drastycznego podnoszenia ich kosztów. To może być też alternatywa na czas po epidemii, kiedy będzie można spodziewać się znacznego wzrostu stawek za fracht drogowy i wzmożonego ruchu ze względu na większe zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe - podkreśla.

Na rynkach światowych raczej bez zmian

Inaczej wygląda transport napojów i alkoholi z odleglejszych części świata.

- Tutaj większych zmian póki co branża beverage nie odczuwa. Nadal wykorzystuje się głównie transport morski, kolejowy i lotniczy. Chociaż ten ostatni, z uwagi na zamknięte połączenia lotnicze, jest dzisiaj trudno dostępny na wielu destynacjach. Co do wolumenów, w przypadku Dalekiego Wschodu nie sprowadzano stamtąd dużych ilości alkoholi, dlatego wpływ koronawirusa na ich import z Azji był do tej pory niezauważalny – wskazuje wiceprezes Hillebrand Poland.

- Z kolei odmienna sytuacja jest w eksporcie piwa np. z Polski do USA, gdzie miesięcznie Hillebrand dostarcza nawet ponad 100 kontenerów tego trunku. Tutaj odczuwalny jest brak kontenerów do załadunku. Bowiem w przewozach morskich z powodu kwarantanny w Chinach utknęła ich spora część, co przyczyniło się do ich deficytu w Europie. Eksportowe kontenery jeszcze nie powróciły albo ich zwrot jest mocno spowolniony ze względu na kongestię w chińskich portach morskich. To może oznaczać wzrost kosztów dostaw - dodaje.

I wskazuje, że becnie operatorzy logistyczni negocjują ceny frachtów z armatorami i dostępność kontenerów. - Jak pokazuje doświadczenie Hillebrand, nawet w tak trudnej sytuacji, dzięki planowaniu i elastyczności można znacznie minimalizować ryzyko dużych strat - mówi.

Flexitanki – bezpieczny transport i przechowywanie

Zwraca też uwagę, że do tej pory niektóre napoje i alkohole transportowano głównie w opakowaniach jednostkowych (w butelkach albo kartonach). Sytuacja zmusza jednak rynek do zmian. Z uwagi na ograniczenia w łańcuchach dostaw w niektórych regionach, branża beverage zaczęła myśleć o zapasach. Utrzymywanie stanów magazynowych może zagwarantować bezpieczeństwo biznesu.

- Na przykład wino albo soki mogą być transportowane w tzw. flexitankach, które zwiększają możliwości transportowe i obniżają koszty dostaw nawet do 25 proc., a przy tym nie wpływają na jakość i świeżość płynów. Flexitank zaprojektowany przez Hillebrand to elastyczny zbiornik o objętości 25 m3, który jest dostosowany do 40’ kontenera chłodniczego. Flexitanki umożliwiają bezpieczny przelew płynów (bez utraty ich jakości) do innych zbiorników, w których mogą być one przechowywane w magazynach przez dłuższy czas. Zastosowanie tej metody zmniejsza podatność na zakłócenia w łańcuchach dostaw – mówi Ellina Lolis.

- Branża beverage, tak jak cała branża FMCG, została uznana w większości krajów jako „essential” czyli niezbędna. Obecnie może ona tracić chwilowo przepływy, jednakże operatorzy logistyczni wciąż znajdują nowe rozwiązania. Hillebrand nie tylko korzysta ze swoich długoletnich doświadczeń, ale zapewnia utrzymanie łańcuchów dostaw dzięki zasobom technologicznym, elastyczności i globalnej sieci z wykorzystaniem wszystkich gałęzi transportowych, wspierając również dostawy innych produktów żywnościowych – podkreśla wiceprezes Hillebrand Poland.

Firma logistyczna Hillebrand powstała w 1844 roku w Mainz w Niemczech. Po 175 latach działalności jest obecnie wiodącym światowym operatorem logistycznym i dostawcą łańcuchów dostaw dla producentów napojów i alkoholi.

Działając obecnie, jako globalna sieć w 90 krajach, Hillebrand osiągnął przychody na poziomie ok. 1,3 mld EUR. Operator zatrudnia ok. 2,4 tys. pracowników, wyspecjalizowanych w obsłudze tzw. beverage market. 

Firma oferuje usługi logistyczne (zarządzanie łańcuchem dostaw), transportowe i spedycyjne (fracht morski, lotniczy, drogowy, kolejowy) oraz celne (odprawy celne, składy celne i magazynowanie) a także narzędzia informatyczne i rozwiązania technologiczne dla swoich klientów.

Współpracuje zarówno z największymi globalnymi producentami np. Diageo, Beam Santory, czy Brown-Forman, jak i lokalnymi dostawcami alkoholi i napojów. W Polsce firma Hillebrand działa od 2013 roku z siedzibą w Gdyni, gdzie oprócz usług logistycznych wspiera też swoich klientów w zdobywaniu rynków zagranicznych.

 

© Portal Spożywczy 2020-04-03 03:17:04