Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Internetowe FRSiH: Sukcesje w branży spożywczej. Jeśli nie teraz to kiedy?

Sukcesje będą w czasach pandemii jeszcze silniejszym powodem w różnych segmentach rynku do przejmowania biznesu, czy sprzedaży firm i transakcji konsolidacyjnych, a dobre firmy z dobrymi aktywami zawsze znajdą nabywców. Sukcesje powinny teraz przyspieszyć – ocenili uczestnicy debaty „2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej” w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- W ubiegłym roku minęło 30 lat od transformacji, kiedy wiele osób zakładało swoje biznesy. Sukcesje będą teraz jeszcze bardziej motywem przewodnim w różnych segmentach rynku do sprzedaży firm i transakcji konsolidacyjnych. Pandemia to kryzys, który właściciele przechodzą w stresie, a to ma dwa oblicza: biznesowe oraz oblicze czysto osobiste, zdrowotne. Nie jesteśmy jeszcze w połowie pandemii, a osoby w wieku starszym są w grupie ryzyka, więc teraz nakładają się na siebie te dwa czynniki, a także długa droga przed nami do wyjścia z tego kryzysu. I to przyspiesza myślenie o kwestiach sukcesyjnych. Natomiast w przypadku, gdy nie ma sukcesorów,  to jest to bodziec nie tylko do myślenia, ale wręcz do działania – mówił Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, Zespół Fuzji i Przejęć KPMG.  

- Jednak problem tkwi w tym, że firmy prywatne bardzo często nie są przygotowane do procesu sprzedaży z różnych względów: braku profesjonalizacji firmy w aspektach kadrowych, systemach raportowania, strukturach finansowo-księgowych, braku struktur prawnych przygotowanych pod transakcje. W efekcie, jeśli ktoś zaczyna o tym myśleć, to trwa to przynajmniej dwa lata, a nie jest to sprzedaż od razu, tu i teraz - dodał.

- Sukcesja nie jest tematem nowym i wydaje mi się, że dobre firmy i dobre, mocne aktywa pozostają dobrymi aktywami bez względu na sytuację. I jeśli w takich firmach nie ma sukcesji, a właściciele dochodzą do wniosków, że warto ją sprzedać, to - jeśli jest to przemyślane - zarówno w dobie kryzysu jak i poza kryzysem, taka firma znajdzie swoich partnerów za przyzwoitą cenę – mówił z kolei Marcin Czarnecki, prezes zarządu ProteinRise Sp. z o.o.

Podobne zdanie wyraził Bogusław Kowalski, prezes Grupy Graal mówiąc o sukcesji. – Kryzys jest obrazkiem tego jak dobrze radzimy sobie w ogóle, bo kryzys zmusza nas do większego wysiłku i szukania niekonwencjonalnych rozwiązań i te firmy, które potrafią sobie radzić w kryzysie będą rozwijały się także po kryzysie – wskazał prezes Graala.

Bartłomiej Rychcik, szef Enata Bread wskazał na sukcesje w branży piekarniczej. – Z tych, kto przejmował biznes po dziadkach w latach 90-tych, tylko nielicznym udało się zrobić coś co osiągnęło większą skalę rzędu 100-150 mln złotych. I w tym momencie pojawia się problem, bo mam wrażenie, że bardzo mało jest takich właścicieli, którzy mają dzieci wychowanych tak, że wiedzą jak jeszcze bardziej taki biznes zeskalować i w tym tkwi problem. Mamy kilka przykładów gdzie ludzie, którzy stworzyli większe przedsiębiorstwo nie mieli komu tego przekazać, dlatego wchodzi do takiej firmy inwestor zagraniczny czy fundusz – mówił Bartłomiej Rychcik.

- Moja branża jest obecnie bardzo rozdrobniona i czeka ją konsolidacja w ciągu najbliższych 2-3 lat, a pierwszy, kto zacznie to robić zgarnie bonus z konsolidacji tej branży - dodał.

Tomasz Stamirowski, partner zarządzający Funduszu Avallon mówił zaś, że jeśli chodzi o sukcesje to takich transakcji jest na razie niewiele. - Ale jeśli nie teraz to kiedy? Te transakcje będą się dziać i już to widzimy. Sukcesja to istotny czynnik, który będzie kształtował rynek w tym i w kolejnym roku – mówił Tomasz Stamirowski.

Łukasz Targoszyński, adwokat z kancelarii Baker McKenzie również stwierdził z kolei, że to czas na sukcesje, bo jeśli nie teraz to kiedy.

- To dobry moment dla firm, które są na dojrzałym etapie i takie transakcje przyspieszą. Kiedy zaczynamy myśleć o sprzedaży firmy rodzinnej, to jest to dłuższy proces i nie dzieje się z dnia na dzień. Praca nad taką firmą i przygotowanie jest do przejęcia trwa około dwóch lat – powiedział Targoszyński.

W początkowej fazie pandemii transakcje konsolidacyjne w Polsce zwolniły, ale teraz wszystko wróciło w miarę do normy i widać obszary, w których COVID przyspieszył podjęcie decyzji o sprzedaży firm. Nasilonych konsolidacji i przejęć można spodziewać się w branżach dotkniętych kłopotami jak HoReCa, czy drobiarstwo, ale też w takich segmentach jak żywność zdrowotna czy ta część branży cyfrowej, która w jakiś sposób jest związana z żywnością.

 Jak wynika z analiz Saski Partners, z powodu globalnego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa liczba transakcji fuzji i przejęć w Polsce spadła w tym roku niemal o połowę. W pierwszej połowie 2020 roku sfinalizowano w Polsce 68 transakcji fuzji i przejęć wobec 129 w tym samym okresie 2019 roku, a ich łączna wartość była mniejsza o 65 proc - wynika z analizy danych Thomson Reuters i Catalyst.

W trakcie debaty zatytułowanej "2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej" rozmawiano o tym czy pandemia to dobry czas na fuzje i przejęcia w branży spożywczej i w których kategoriach rynku żywności i napojów konsolidacja może przyspieszyć? Czy to dobry czas na myślenie o sukcesji w firmach?  Poruszono też takie tematy jak fuzje i przejęcia w czasie lockdownu, a także wyzwania dla managerów oraz prognozy na 2021 rok, czyli wielka konsolidacja wciąż przed nami.

W dyskusji wzięli udział: Marcin Czarnecki, FMCG Food industry expert, CEO, GM, Interim Manager for Polish & CEE market leaders, Piotr Grauer, dyrektor, Deal Advisory, Zespół Fuzji i Przejęć, KPMG, Bogusław Kowalski, prezes, Graal , Bartłomiej Rychcik, CEO, Enata Bread, Łukasz Targoszyński, adwokat, Baker McKenzie, Tomasz Stamirowski, partner zarządzający, Avallon.

 

Debata „2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej” odbyła się we wtorek 3 listopada w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Ze względu na wymogi związane z aktualną sytuacją epidemiczną w Warszawie FRSiH przybrało formułę internetową i odbywało się bez udziału publiczności. Przebieg wszystkich debat, dzięki realizacji przez studio telewizyjne, wszyscy zainteresowani mogą śledzić w ramach internetowych transmisji i retransmisji, m.in. w portalach: portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, horecatrends.pl i na stronie frsih.pl .



© Portal Spożywczy 2022-08-19 06:39:23