Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Krynica Vitamin: dostosowanie się do opłaty cukrowej wymaga czasu

- Podwyżki już są i klienci to odczuwają. Uważamy, że dostosowanie się do opłaty cukrowej wymaga czasu, my jesteśmy do niej przygotowani z modyfikacją klasycznych receptur. Dodatkowo też promujemy pozycje bezcukrowe i bez dodatku słodzików - mówi w rozmowie z portalspozywczy.pl, Marta Lewandowska, Product Development Manager w Krynica Vitamin SA.


Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 28-01-2021, 11:59
Marta Lewandowska, Product Development Manager w Krynica Vitamin SA

- W jakim stopniu - zdaniem firmy Krynica Vitamin - opłata cukrowa wpłynie na rynek napojów w Polsce? Jak oceniacie nową daninę?

To jest pytanie do analityków rynku, a także konsumentów, którzy mają szeroki wybór napojów na sklepowych półkach. My jesteśmy innowacyjni, elastyczni i potrafimy błyskawicznie reagować na wyzwania rynku. Stawiamy na dywersyfikację produkcji i mamy szerokie portfolio produktów, od energetyków i CSD, przez napoje niskoalkoholowe czy na bazie mleka, po wody smakowe bez cukru. Każdemu klientowi, który się do nas zgłosi zapewnimy serwis i zaproponujemy modyfikację składu, aby maksymalnie zredukował wysokość opłaty, zapewniając przy tym nadal bardzo dobry smak produktu.

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

- Czy nieuchronny wzrost cen może wpłynąć na spadek spożycia napojów? Jakiego rzędu podwyżki napojów powinni spodziewać się polscy konsumenci?

Podwyżki już są i klienci to odczuwają. Uważamy, że dostosowanie się do opłaty cukrowej wymaga czasu, my jesteśmy do niej przygotowani z modyfikacją klasycznych receptur. Dodatkowo też promujemy pozycje bezcukrowe i bez dodatku słodzików. Czy wpłynie to na spadek spożycia napojów? To również pytanie do analityków. Widzimy jednak, że wybór napojów jest tak duży, że klient z łatwością wybierze optymalny dla siebie wariant, zarówno pod względem ceny, jak i etykiety. My elastycznie dostosowujemy ofertę do potrzeb naszych klientów, a są nimi zarówno marki napojowe, jak i sieci handlowe.

- W jakim stopniu opłata cukrowa oddziałuje na Krynicę Vitamin, firmę która zajmuje się usługowym rozlewem napojów?

My nie odprowadzamy opłaty cukrowej, robią to nasi klienci. Co nas jednak zaskakuje, wciąż płyną do naszego działu prawnego zapytania od naszych klientów z prośbą o wyjaśnienie oraz interpretację przepisów. Klienci wciąż często nie wiedzą, kto ma opłatę odprowadzać, w jaki sposób ją obliczać, mimo że nowe przepisy obowiązują od początku roku. Na wszystkie tego typu zapytania reagujemy na bieżąco, by zarówno Krynica Vitamin jak i nasi klienci mieli poczucie, jakie obowiązki wynikają z wejścia w życie nowego prawa. Istotną kwestią nowych regulacji jest miesięczny termin odprowadzania podatku cukrowego, co w branży przy płatnościach odroczonych o jeden lub więcej miesięcy może tworzyć wielkie problemy z płynnością. Przeszkoliliśmy zespół, opracowaliśmy bibliotekę produktów w opcji „low sugar” oraz mamy narzędzia, które wspierają klientów w codziennym funkcjonowaniu w kontekście tej opłaty.

Zaskakujące są dla nas również deklaracje, że wprowadzana opłata ma być prozdrowotna. Bowiem nie obejmuje ona producentów m.in. ketchupu, jogurtów i produktów mlecznych, słodyczy czy wyrobów cukierniczych.

Natomiast precyzując Pani pytanie, zajmujemy się nie tyleż usługowym rozlewem napojów, co tworzymy w naszym dziale rozwoju produktu własne receptury, które proponujemy klientom, rozwijając nasze portfolio i ich ofertę.

- Czy zauważacie zmianę strategii firm napojowych względem wprowadzenie nowych produktów, które nie będą obarczone opłatą cukrową? Czy Wy pracujecie nad takimi recepturami?

Przygotowaliśmy się do wejścia w życie opłaty cukrowej. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, proponujemy naszym klientom rozwiązania prozdrowotne, takie jak dodawanie naturalnych soków czy rezygnacja z cukrów prostych. W naszym laboratorium zespół RnD opracowuje nowe formuły napojów. W zeszłym roku zaproponowaliśmy napój, w którym ilość cukru jest poniżej 5g na 100 ml, z drugiej strony zaś dodając naturalny sok owocowy.

Proponujemy też m.in. wody smakowe bez cukru. Ich popularność z każdym rokiem rośnie, a obok klasyków gatunku, jak cytryna czy truskawka, oferujemy intrygujące smaki, na przykład ogórkowy, z limonką, trawą cytrynową czy marakują.

- Czy łatwo jest zastąpić cukier w napojach? A może jest to bardziej kosztochłonne?

Cukier jest nośnikiem smaku, natomiast kryteria wyboru produktu na przestrzeni ostatnich lat bardzo się zmieniły. Klienci czytają etykiety i świadomie wybierają produkty do swojej diety. Razem z naszymi klientami obserwujemy trend ograniczania cukru i jako świadomy producent reagujemy na te wyzwania.

© Portal Spożywczy 2021-04-14 00:37:30