Biznes Palikota i Wojewódzkiego ma prawie 55 mln zł długu

„Manufaktura Piwa Wódki i Wina, której współwłaścicielami są Janusz Palikot i Kuba Wojewódzki, oferuje swoje dwuletnie obligacje oprocentowane na 9,5 proc. rocznie. Chce pozyskać środki na częściową spłatę zadłużenia, które w całej grupie kapitałowej sięga 54,9 mln zł” – poinformowały w maju wirtualnemedia.pl. Jednak dane dotyczące finansów spółki akcyjnej, w której wspólnikami są Janusz Palikot i Jakub Wojewódzki, są ogólnodostępne.

Spółka przy okazji emisji ostatnich obligacji poinformowała, że celem emisji jest „częściowe refinansowanie zadłużenia Manufaktury Piwa Wódki i Wina oraz jej spółek zależnych”. Po trudnych czasach pandemii, zastoju w branży HoReCa, panowie znowu poszukują chętnych na inwestycje. Tym razem w Browar Tenczynek.

Palikot i Wojewódzki zachęcają do inwestycji

Program Inwestycje Palikota pozwala na zainwestowanie kwot w przedziale 1 000 – 35000 zł. Przez rok, co miesiąc wypłacane są należne odsetki w oparciu o wskaźnik CPI 12,4% (dane za kwiecień 2022 r.) oraz inne zmienne zależne od wysokości wpłaty. Po tym okresie inwestor otrzymuje zwrot zainwestowanej kwoty. Wszystkie pozyskane środki przeznaczane są na rozwój Tenczyńskiej Dystrybucji.

Palikot i Wojewódzki wejdą w rynek produktów impulsowych?

Co ciekawe, spółka zapowiedziała, że już niedługo zaistnieje także w segmencie impulsowych produktów spożywczych jak lody, słodycze, chipsy czy soft-drinki.

- Od początku naszego istnienia rozbudowujemy swój potencjał dzięki wsparciu od inwestorów indywidualnych. Nasza społeczność liczy już ponad 10.000 osób i ciągle rośnie. Dzięki naszym projektom zarabiają ludzie, a nie banki, a my możemy realizować kolejne pomysły. Tylko w ostatnim okresie Tenczynek Dystrybucja wprowadziła do sklepów wódkę Popcorn i wódkę Wizytową Palikot, które się znakomicie sprzedają. Nasze wcześniejsze hity sprzedażowe - wódka wyBUHowa, wódka Wyjebongo i Pomarańczowa Alternatywa pojawiły się właśnie w Żabce w małych, poręcznych pojemnościach (tzw. małpki), czyli 100 i 200 ml - tłumaczy Janusz Palikot.

Wyjebongo i inne wódki Palikota dostępne już nie tylko w Żabce

- Nasza siatka sprzedaży powiększa się też o kolejne duże, ogólnopolskie sieci handlowe – Netto, Auchan, Dino, Carrefour, Frisco, Stokrotka, Aldi, Spar. Oznacza to wzrost sprzedaży. Dlatego potrzebujemy środków by obsłużyć to szybko rosnące zainteresowanie. Z nami inflacja jest mniej groźna. Nawet w trudnych czasach ludzie jedzą chleb i poprawiają sobie humor kieliszkiem wódki czy kuflem dobrego piwa. To najlepsza gwarancja naszego sukcesu – powiedział Janusz Palikot.

List otwarty Janusza Palikota

Po opublikowaniu tekstu, który opisał kondycję finansową spółki Manufaktura Piwa Wódki i Wina oraz fakt, że zamierza ona wejść w rynek produktów impulsowych, Janusz Palikot w liście otwartym doprecyzowuje informacje. WIększy fragment treść listu zamieszczamy poniżej w tekście.

" Szanowni Inwestorzy, Od początku istnienia finansujemy się długiem, co jest naturalne przy tak dynamicznym rozwoju. Wielokrotnie informowaliśmy, że dopuszczamy zadłużenie do 100 mln złotych. Zakładamy utrzymywanie bardzo bezpiecznego poziomu długu do EBIDY docelowo w proporcji 2:1 w perspektywie 18 miesięcy, zwłaszcza dla spółki która szybko rośnie. Blisko 7-krotny wzrost sprzedaży skonsolidowanej rok do roku (2020/2021) jest widomym dowodem, że inwestujemy powierzone pieniądze racjonalnie i skutecznie - Janusz Palikot.

Biznes Palikota i Wojewódzkiego. O co chodzi z zadłużeniem?

"Łącznie w ramach pre-IPO i IPO pozyskaliśmy kapitał o wartości 27,5 mln złotych, stanowiący 89% zakładanego celu. Kolejne ponad 10 mln w pozyskaliśmy dotychczas w ramach crowdlendingu. To kapitał pracujący i przekładający się codziennie na wzrosty naszej produkcji i sprzedaży. Świadomie wybieramy wysokomarżowe nisze, niestandardowe podejście do marketingu i sprzedaży, innowacyjne budowanie relacji z Konsumentami. Dlatego nie mamy żadnych problemów z obsługą zadłużenia oraz pokrywaniem kosztów związanych z atrakcyjnymi warunkami, jakie oferujemy naszym Inwestorom. Jesteśmy dumni, że wokół Manufaktury powstała grupa licząca ponad 7.000 ludzi, którzy powierzyli nam swoje pieniądze. Jesteśmy pierwszą spółką w Polsce, która wypłaciła dywidendę Inwestorom w crowdfundingu (...)."

"Inwestorzy wierzą w naszą strategię i zaakceptowali cenę emisyjną papierów - 54 zł za akcję. Podmioty, które w tym samy czasie oferowały swoje akcje albo wycofały się w ogóle z emisji, albo odłożyły je na później. Bardzo dobre relacje spółki zbudowane w ostatnich trzech latach dzięki projektom crowdfoundingowym i crowdlendingowym przełożyły się na zainteresowanie ze strony mniejszych Inwestorów, którzy zapewnili spółce niemal 93% pokrycie transzy skierowanej do tej grupy. Wszystkie pozyskane pieniądze zostały przeznaczone w całości na kapitał obrotowy, zgodnie z planem spółki na „istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku”. Przygotowujemy się do wprowadzenia akcji do obrotu na rynku NewConnect, a „intencją zarządu jest, aby akcje nowej emisji serii K oraz część akcji istniejących zadebiutowały w obrocie zorganizowanym w II lub III kwartale 2022 r.” Docelowo obecność na Giełdzie pozwoli upłynnić akcje wszystkich spółek tworzących dzisiaj Grupę Manufaktura - Janusz Palikot".

"(...)Z wyrazami szacunku Janusz Marian Palikot Prezes Zarządu MPWiW S.A"