Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

EQT Partnes negocjuje przejęcia polskich sieci spożywczych

- W naszej hierarchii najważniejsze będą sieci handlowe zajmujące się dystrybucją żywności i produktów FMCG, następnie specjalistyczne sklepy odzieżowe, dalej wyposażenie dla domu, a na końcu elektronika - mówi Piotr Czapski, prezes funduszu EQT Partners w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.


Autor: portalspozywczy.pl
Data: 16-01-2010, 18:38

Fundusz EQT planuje inwestycje w polskie sieci handlowe. Będą to dystrybutorzy odzieży, obuwia czy żywności?

W naszej hierarchii najważniejsze będą sieci handlowe zajmujące się dystrybucją żywności i produktów FMCG, następnie specjalistyczne sklepy odzieżowe, dalej wyposażenie dla domu, a na końcu elektronika.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Taka kolejność wynika przede wszystkim ze struktury rynku i z cykliczności sprzedaży.

Handel żywnością i produktami FMCG ulega najmniejszym wahaniom sprzedaży, najlepiej widać to w obecnej sytuacji kryzysowej gdzie firmy sprzedające tego typu towary są w stanie nadal się rozwijać.

Za inwestycjami w handel żywnością przemawiają także duże możliwości konsolidacyjne na tym rynku w Polsce, mam na myśli tak detal jak i hurt. Na rynku nadal działa wiele regionalnych sieci średniej wielkości, działających w rożnych formatach. W dodatku wielu operatorów jest bardzo nieefektywnych w prowadzonej działalności, a to daje możliwość dużego wzrostu i szybkiej poprawy zyskowności. Co dla nas jako funduszu inwestycyjnego jest bardzo interesujące.

Czy prowadzicie obecnie rozmowy z detalistami?

Tak. Rozmawiamy z kilkoma sieciami, jak zwykle są to liderzy rynku.

Czy są już jakieś konkrety? Na jakim etapie są negocjacje?

Nie komentujemy projektów w toku.

Czy w najbliższym czasie można się spodziewać sfinalizowana prowadzonych negocjacji?

Trudno ocenić. Jesteśmy bardzo selektywni w wyborze projektów, w które chcemy się zaangażować. Zaś sam proces inwestycyjny trwa zwykle od kilkunastu tygodni do kilku miesięcy.

Nasi doradcy w przypadku sieci handlowych, którymi się interesujemy muszą bardzo uważnie przyjrzeć się stosowanym przez operatorów rozwiązaniom dystrybucyjno-logistycznym, informatycznym, efektywności wykorzystania powierzchni handlowej, kontaktom z dostawcami czy organizacji procesów sprzedaży. Staramy się zrozumieć potencjał rozwoju danej spółki.

Trudno mi powiedzieć, czy coś konkretnego wydarzy się w najbliższych miesiącach, a w perspektywie kilku miesięcy trudno jest prognozować. Natomiast na swojej liście priorytetów mamy kilka sieci handlowych, z którymi obecnie rozmawiamy.

Co z sieciami odzieżowymi, w które mocno uderzył kryzys? To ciekawe okazje biznesowe?

To dla nas mniej interesujący segment. Oczywiście nie wykluczam takiej inwestycji, ale na dzisiaj ze względu na to co się wydarzyło, oraz ze względu na strukturę rynku jest to segment, który nas mniej interesuje.

Co prawda mamy w portfolio firmy tego typu m.in. niemiecką CBR, ale w przypadku polskiego rynku nie widzimy bardzo atrakcyjnych projektów, z markami konkurencyjnymi do zachodnich. Jest kilka firm w tarapatach finansowych, ale wyciąganiem z kłopotów się nie zajmujemy.

Czy planujecie wprowadzić do Polski firmy, którymi zarządzacie np. na zachodzie Europy?

To się dzieje. Rozwijamy w Polsce sieć hoteli Scandic. Na rynku skandynawskim mamy 130 tego typu placówek, pierwsza placówka w Polsce otworzyła się w Gdańsku, kolejna we Wrocławiu. Szukamy kolejnych lokalizacji.

Kolejna firma to ISS największa firma na świecie zajmująca się facility management, w Polsce firma zatrudnia już kilkaset osób.

Działa tutaj także nasza spółka SAG, która utrzymuje linie energetyczne, ona także ma podpisane w Polsce kontrakty.

© Portal Spożywczy 2021-04-18 03:44:19