Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Ekspert Provimi: Wśród producentów pasz jest silna konkurencja, słabsi gracze mogą odpadać z rynku

Producenci pasz w Polsce mają duże moce produkcyjne i rynek raczej nie będzie już rósł wielkościowo. - Możemy być nawet świadkami wypadania z rynku słabszych graczy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Janusz Kobryner, dyrektor ds. koordynacji zakupów zbóż w grupie Provimi Holding.


Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
Data: 20-04-2011, 11:23

- Uważam, że na polskim rynku pasz już nastąpiła daleko idąca konsolidacja. Firmy, które obecnie są liderami tego rynku, w poprzednich latach dokonały akwizycji i inwestycji. Ten rynek jest już dość dobrze skonsolidowany. Problemem są teraz zbyt duże możliwości produkcyjne w stosunku do rynku zbytu - mówi Janusz Kobryner, który odpowiada za zakupy zbóż dla całego holdingu Provimi, firmy działającej w 30 krajach świata.

Jego zdaniem, wszystko wskazuje na to, że z polskiego rynku pasz niektórzy producenci będą stopniowo wypadać, przy czym raczej nie jest możliwe, aby wypadli liderzy, którzy mają bardzo dobrą pozycję.

- Rynek pasz będzie postępował na drodze dalszego wzmacniania i konsolidowania tych, którzy osiągnęli pozycję liderów lub są niedaleko za nimi. Nie sądzę natomiast, by ten rynek rozwijał w sensie wielkościowym - mówi dyrektor Provimi.

- Nie widzę już miejsca dla powstawania nowych zakładów. Producenci będą raczej zwiększać moce już istniejące, liderzy okopywać swoje pozycje, a słabsi gracze będą stopniowo słabnąć, ewentualnie będą przejmowani przez liderów - dodaje.

Jak ocenia ekspert, aby produkcja pasz w Polsce mogła się zwiększyć, potrzebne jest zwiększenie produkcji zwierzęcej - trzody chlewnej i drobiu. Do tego przeszkodą jest rozdrobniona struktura gospodarstw w Polsce.

Natomiast w skali globalnej, produkcja pasz powinna wzrastać.

- Biorąc pod uwagę światowe tendencje, świat idzie w kierunku specjalizacji. Dlatego wydaje mi się, że produkcja i sprzedaż gotowych mieszanek paszowych jest przyszłością i skala tej sprzedaży będzie się zwiększała - ocenia Janusz Kobryner.

Czytaj także:

Rekordowe ceny pasz przemysłowych

Provimi przeznaczy 50 mln zł na inwestycje

© Portal Spożywczy 2021-04-13 10:17:38