Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Coraz więcej konsumentów zna swoje prawa i próbuje je egzekwować

Rośnie liczba skarg składanych do rzeczników konsumenta. Jednak wiele sklepów internetowych nie respektuje praw konsumenta.

W 2010 roku, jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), około 25 tysięcy konsumentów złożyło skargę do powiatowych oraz miejskich rzeczników konsumenta, w związku z zakupami dokonanymi na odległość (czyli przez Internet) oraz poza siedzibą przedsiębiorcy (czyli np. podczas pokazów). To znacznie więcej niż w roku poprzednim, w którym odnotowano około 18 tys. skarg. Widać zatem, że coraz więcej konsumentów zna swoje prawa i próbuje je egzekwować. Liczba ta świadczy jednak o jeszcze jednej smutnej prawdzie. Wciąż wiele sklepów nie respektuje praw przysługujących konsumentom.

Od 2005 roku przyznawany jest w Polsce certyfikat Euro-Label, który oznacza, że sprzedawca posiada bezpieczne procedury handlowe, spełniające wymagania Unii Europejskiej, a w szczególności dyrektyw e-commerce, sprzedaży na odległość i o ochronie danych osobowych.
Konsument dokonując zakupów, w tym także na odległość, chroniony jest przez szereg przepisów prawa polskiego i europejskiego. Decydując się na zakupy warto wybierać te sklepy, które znają i respektują prawa konsumenta. Można to sprawdzić poprzez zapoznanie się z Regulaminem sklepu oraz sposobem ochrony danych. Można także wybór swój zawęzić do sklepów, które przeszły odpowiednią kontrolę poświadczoną certyfikatem.



© Portal Spożywczy 2021-10-26 11:19:27