Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Sprzedaż wody kokosowej rozwija się bardzo dynamicznie, ale nie w Polsce

Czy woda kokosowa to kokosowy interes? Na to pytanie znaleziono już odpowiedź w obu Amerykach i Europie Zachodniej. Woda kokosowa to jedna z najsilniej rozwijających się kategorii napojowych w świecie. Ale jeszcze nie u nas.


Autor: Adam Bogacz
Data: 31-01-2012, 10:28
fot. flickr.com

Pierwsze napoje kokosowe w opakowaniach zaczęto produkować w Brazylii, która jest największym producentem wody kokosowej w świecie. Popularność wody kokosowej szybko dotarła do Ameryki i napój ten szybko stał się przebojem. W USA działają najwięksi dostawcy wody kokosowej z Vita Coco na czele. Ocenia się, że Vita Coco, sprzedawana w USA w ponad 14 tys. punktach sprzedaży detalicznej, ma ok. 60 proc. udziału w rynku.

Oprócz Vita Coco rynek USA zdominowały jeszcze firmy Zico i O.N.E. (One Narural Experience). W Brazylii działa jeszcze Amacoco największy tamtejszy producent wody kokosowej. Biznes zaczął silnie rosnąć. Zainteresowały się nimi koncerny napojowe oraz celebryci. PepsiCo przejęła firmę Amococo. Coca-Cola objęła 20 proc. udziałów w firmie ZICO Beverages LLC wpłacając łącznie z innymi inwestorami 15 mln USD.

Wodą kokosowa zainteresowali się również znani artyści i celebry ci. Madonna i jej manager Guy Oseary zainwestowali w Vita Coco po 1,5 mln USD. W ich ślady podążyli inni znani artyści jak Demi Moore, Matthew McConaughey, znany amerykański aktor, scenarzysta i producent filmowy oraz Anthony Kiedis, frontman z zespołu Hot Chili Peppers, a ostatnio 1 proc. udziałów w firmie Vita Coco objęła Rihanna.

Skąd bierze się zatem tak wielkie zainteresowanie wodą kokosową i niepodważalny jej sukces na rynkach rozwiniętych, gdzie dominują konsumenci zorientowani na zdrowie. Nowa szalona moda na wodę kokosową wkroczyła już do salonów piękności, klubów fitness i Spa. Ze względu na wysoką zawartość potasu wodą kokosową interesują się sportowcy i osoby pracujące w zawodach wymagających fizycznego wysiłku.

Rośnie też ilość produktów opracowanych na bazie tego magicznego eliksiru. Woda kokosowa i jej wspaniałe właściwości znane są od tysięcy lat i był powszechnie wykorzystywany przez ludy zamieszkujące rejony po obu stronach Pacyfiku. Od niedawna o jej wspaniałych cechach prozdrowotnych i naturalnej funkcjonalności przekonali się konsumenci w Ameryce, od niedawna moda na sok z kokosa rozwija się również w Europie. Woda kokosowa pozyskiwana jest z młodych, niedojrzałych owoców kokosa.

Woda kokosowa jest naturalnym izotonikiem, zawiera duże ilości elektrolitów, a zwłaszcza potasu nazywanego pierwiastkiem 21 wieku, a także wapnia i magnezu, przy braku cholesterolu i małej zawartości cukru, ma zaskakująco korzystny wpływ na ludzkie ciało. Ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne. Jest bardziej odżywcza niż mleko, ma 2 razy mniej kalorii niż sok pomarańczowy Jeśli chodzi o urodę, kokos kryje w sobie tajemnicę piękna - idealne nawilżenie, regulacja gospodarki wodnej i metabolizmu a także właściwości antybakteryjne są sprzymierzeńcem kobiet, zwłaszcza tych , którym dieta ogranicza dopływ substancji odżywczych.

Moda z USA dotarła już do Europy, gdzie zdecydowanym liderem jest marka Coco Juice firmy Dr Antonio Martins. Jak twierdzi Dr. Stefan Reiss od I kw. 2010 do I kw. 2012 Coco Juice odnotował 89% wzrostu sprzedaży. Coco Juice to produkt ekologiczny certyfikowany przez RainForrest Alliance. Ocenia się, że roczna sprzedaż Coco Juice wynosi aktualnie 30 mln EUR. W2008 r. Coco Juice otrzymała główną nagrodę w konkursie Beverage Innovation Award 2008.

Czy woda kokosowa znajdzie konsumentów w Polsce? Jak na razie żadna z marek związanych z koncernami napojowymi Coca-Cola i PepsiCo nie pojawiła się jeszcze w Polsce. Wyzwanie obu koncernom rzuciła polska firma Vivalife z siedzibą w Nadarzynie koło Warszawy. Coco Juice można już spotkać w niektórych sieciach, jak Alma, Piotr I Paweł, czy Organic Farma Zdrowia. A zatem początek został zrobiony.

© Portal Spożywczy 2021-03-05 01:52:58