Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Prezes UPEMI: Afera solna będzie miała przełożenie na wyniki firm mięsnych

Problemy z wizerunkiem polskiej żywności na rynkach międzynarodowych spowodowały obawy, że zagraniczni kontrahenci będą zrywać kontrakty - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.


Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 27-03-2012, 13:50
Wiesław Różański, prezes UPEMI (fot. Paweł Pawłowski, zelaznastudio.pl)

- Czy widzi Pan progres w działaniach promujących polskie mięso i wędliny za granicą?

- Uważam, że promocja polskiego mięsa i wędlin wymaga długofalowych i wytrwałych działań. Opierają się one na współpracy z rynkami zagranicznymi na wielu płaszczyznach, poprzez budowanie trwałych realcji i kontaktów biznesowych. Dlatego też, jednym z najważniejszych aspektów jest zagwarantowanie konsumentowi produktów nie tylko posiadających odpowiednie walory smakowe, ale także zapewniających go o najwyższej jakości i bezpieczeństwie zachowanym podczas produkcji. Kampanie promocyjno-informacyjne realizowane w kraju i za granicą przyczyniają się do tworzenia pozytywnego wizerunku Polski, jako kraju o bogatej tradycji kulinarnej, oferujacego surowiec i wyroby najwyższej jakości. Efektem prowadzonych działań jest dynamiczny wzrost eksportu. Na rynki azjatyckie wyeksportowano w zeszłym roku 40 tys ton. Ogółem wartość polskich towarów rolno-spożywczych wzrosła o 12 proc. i osiągneła wartość 13,8 mld euro.

- Skąd brane są środki na finansowanie promocji?

- Od lat wiemy, że budowania wizerunku naszych krajowych produktów jest bardzo ważne. Istnieją mechanizmy wsparcia Wspólnej Polityki Rolnej wspierające działania promocyjne i informacyjne na rynkach dotyczących wybranych produktów rolnych. Działania promocyjne można prowadzić na wewnętrznym rynku UE oraz na rynakch krajów nie należących do UE. Głównym celem jest ukazanie jak najlepszej jakości, zalet i cech wybranych produktów spożywczych. Działanie to stwarza również szanse dla polskich przedsiębiorców i producentów by pozyskać środki finansowe do 80 proc. poniesionych kosztów. Takie działania umożliwiają konkurowanie naszych produktów spożyczych i rolnych na arenie międzynarodowej.  

- Czy afera solna znacząco osłabiła reputację polskich produktów u zagranicznych kontrahentów?

- Niestety, afera solna w momencie jej wykrycia osłabiła konkurencyjność polskich producentów i zachwiała nieznacznie eksportem produktów z branży rolno-spożywczej, zwłaszcza z sektora przemysłu mięsnego. Być może część firm będzie musiała liczyć się ze spadkiem obrotów. Problemy z wizerunkiem polskiej żywności na rynkach międzynarodowych spowodowały obawy, że zagraniczni kontrahenci będą zrywać kontrakty. Zaniepokojeni odbiorcy żądali dodatkowych certyfikatów i potwierdzeń skuteczności kontroli. Afera solna odbiła się szerokim echem na rynkach zewnętrznych i jeszcze przez długi czas pozostawi piętno na polskim sektorze branży spożywczej. Jednak już teraz ekonomiści zakładają, że w tym roku może paść kolejny rekord w eksporcie polskich wyrobów spożywczych. W styczniu polskie firmy sprzedały za granicą produkty rolno-spożywcze za blisko 1,2 mld euro i było to o 8,4 proc. więcej niż przed rokiem. Zatem, mimo afery solnej rośnie popyt na polskie wyroby mięsne i spożywcze. Stanowcze stanowiska zarówno Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacji reprezentujących branżę spożywczą uspokoiły sytuację. Dodatkowo przeprowadzone badania produktów, do których wykorzystywano podejrzaną sól, zaświadczyły o braku jej szkodliwości dla zdrowia.

- Podsumowując - czy firmy mięsne mocno odczują skutki afery solnej?

- Należy się z tym liczyć. Afera na pewno będzie miała przełożenie na sprzedaż i działalność firm. Kontrahenci będą bardziej zachowawczy w podpisywaniu umów i zapewne będą żądali dodatkowych potwierdzeń jakości kupowanych produktów. Producenci obawiają się spadku obrotów i podejmuja wiele działań z wykorzystaniem systemów gwarantowanej jakości produktów do zapewnienia pełnej przejrzystości w ich produkcji. Konsumenci zapewne staną się ostrożniejsi w zakupach i z dystansem będą dokonywali wyboru produktów.

© Portal Spożywczy 2021-03-08 00:20:34