Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Raport Nielsen: Polacy coraz chętniej kupują online

Wyrastające jak grzyby po deszczu sklepy internetowe trafiły na dobry moment. Polacy coraz chętniej kupują online, a internet ma coraz większy wpływ na to co, a przede wszystkim, gdzie i za ile kupujemy.

W korzystaniu z internetu pod kątem zakupów spożywczych zwyczaje Polaków nie różnią się od zwyczajów przeciętnego Europejczyka - internet dla okolo 50 proc. jest przede wszystkim źródłem informacji o produktach.

Najczęściej poszukujemy informacji o cenie produktu lub opinii innych konsumentów a także aktualnych wiadomości o promocjach i okazjach (50 proc.). Chętnie przeglądamy również sklepowe broszury, porównujemy ceny czy szukamy kuponów zniżkowych. I nic w tym dziwnego - na tle Europy jesteśmy znacznie bardziej wrażliwi na wahania cenowe, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy miały znaczny wpływ na nawyki zakupowe dla 71 proc. Polaków (w porównaniu z 51 proc. dla Europy).

Stajemy się też coraz bardziej świadomymi konsumentami - dla ok. 46 proc. konsumentów w Polsce informacje na opakowaniu dotyczące produktu są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Bardziej niż przeciętny Europejczyk przejmujemy się również wpływem jedzenia na nasze zdrowie i pod tym kątem modyfikujemy naszą listę zakupów. Około połowa internautów przynajmniej raz w tygodniu poszukuje w internecie szczegółowych informacji o produkcie lub przegląda strony producentów.

Mimo że chętnie śledzimy opinie innych konsumentów, sami nie jesteśmy zbyt aktywni w sieci - 7 proc. Polaków (8 proc. to średnia ‘europejska') bierze czynny udział recenzując i komentując produkty w mediach społecznościowych.

Być może przyczyną jest fakt, że w dalszym ciągu internet dla większości Europejczyków, w tym Polaków, pozostaje nie głównym, a jednym z wielu źródeł informacji - w przeciwieństwie do np. Wielkiej Brytanii, gdzie większość konsumentów właśnie w internecie spędza ponad połowę czasu przeznaczonego na poszukiwanie informacji o produktach czy okazjach.

O ile poszukiwanie w sieci informacji o produktach czy promocji jest dla większości polskich internautów czynnością codzienną lub wykonywaną kilka razy w tygodniu, to samych zakupów przez internet dokonujemy nieco rzadziej - 59 proc. respondentów kupuje produkty w sieci przeciętnie raz na miesiąc.

Polacy kupują w internecie szczególnie dużo biżuterii oraz ubrań. Spora część naszych zakupów internetowych stanowi sprzęt elektroniczny. Produktów spożywczych kupujemy mniej niż przeciętny Europejczyk. Natomiast podobnie jak i dla pozostałych mieszkańców starego kontynentu, poza ubraniami duża część naszych zakupów internetowych powiązana jest ze spędzaniem wolnego czasu - kupujemy więc książki, gry, bilety do kina bądź rezerwujemy wakacje.

Co ciekawe, Polacy dużo chętniej kupują w sieci części samochodowe bądź motocyklowe (15 proc.  w porównaniu z 9 proc. średnią europejską).

Wciąż stosunkowo małym zainteresowaniem zarówno w Polsce jak i w Europie cieszą się listy życzeń czy też listy zakupów, umożliwiające łatwy i szybki dostęp do wcześniej wybranych produktów - korzysta z nich mała grupa ok. 4 proc. internautów.

Global Online Consumer Survey jest międzynarodowym badaniem prowadzonym od 2005 na próbie ponad 28 000 użytkowników internetu w 56 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i ich największych obaw. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.



© Portal Spożywczy 2022-01-18 04:40:34