Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

W 2011 roku konsumpcja wina wzrosła o sześć proc.

Wino, będąc najbardziej aspiracyjną i najbardziej „pozytywną" kategorią alkoholową, prezentuje najwyższą z głównych kategorii alkoholowych dynamikę wzrostu i jest rynkiem o największym potencjale. W roku 2011 odnotowano 6 proc. wzrostu ogólnej kategorii wina, a prognozy rozwoju na najbliższe lata są równie optymistyczne - wynika z danych Polskiej Rady Winiarstwa.

Głównym motorem rozwoju tej kategorii jest wino stołowe (63 proc. rynku 2011), natomiast segmentami win, które wykazują spadki, są wina deserowe, a w roku 2012 także wina musujące oraz wermuty. Wyraźnym trendem wśród win stołowych jest spadek win bułgarskich i węgierskich oraz wzrost droższych win francuskich, włoskich i chilijskich. Rosną także wina z USA oraz Hiszpanii. Konsumenci coraz częściej wybierają wina wytrawne kosztem półsłodkich oraz wolą czerwone niż białe. Jednocześnie najszybciej rosnącym segmentem są wina różowe.

Wzrost konsumpcji wina jest napędzany przez wzrost dochodów, turystyki i rozwój kultury kulinarnej. Wraz z postępem jednak przed branżą stają nowe wyzwania. Jednocześnie rośnie znaczenie edukacji konsumenta na temat odpowiedzialnego spożywania alkoholu. PRW, jako organizacja zrzeszająca firmy winiarskie i mająca świadomość, iż to na nich spoczywa szczególna odpowiedzialność za kształtowanie wzorców konsumpcji, podczas konferencji zobowiązała się do podjęcia szczególnych działań w celu propagowania wiedzy w tym zakresie. - Wino je st elementem stylu życia, sposobem na miłe i kulturalne spędzenie czasu ze znajomymi. Jednak nie każdy potrafi pić alkohol w sposób odpowiedzialny. Negatywne zjawiska związane z alkoholem nie wynikają z jego używania, ale z nieodpowiedzialnej i nadmiernej jego konsumpcji - powiedziała Pawłowska. Dlatego obalanie fałszywych mitów i stereotypów na temat alkoholu jest kluczowym czynnikiem, który kształtuje właściwe wzorce konsumpcji i stanowi wyzwanie dla całej branży.

W tym celu PRW podejmie kampanię społeczno-edukacyjną, prowadzącą do kształtowania właściwych wzorców zachowań i pogłębiania świadomości na temat konsumpcji wina. Na największym w Polsce stowarzyszeniu skupiającym firmy produkujące, dystrybuujące i importujące wyroby winiarskie spoczywa szczególna odpowiedzialność za kształtowanie wzorców konsumpcji wina w Polsce.



© Portal Spożywczy 2022-01-20 02:45:01