Wydruk strony Portalu Spożywczego - www.portalspożywczy.pl

Wartośc hurtowej sprzedaży żywności w Polsce przekroczy w tym roku 170 mld zł

W 2008 r. wartość sprzedaży hurtowej produktów spożywczych rynku spożywczego przekroczy 170 mld zł w 2008 roku, co będzie oznaczać wzrost równy 15 proc. w porównaniu do 14 proc. w roku 2007.

Według raportu firmy PMR pt. "Handel hurtowy artykułami spożywczymi w Polsce 2008" w 2009 roku tempo wzrostu rynku będzie niższe, na poziomie 8 proc., na co wpływ będzie miało rosnące znaczenie nowoczesnych formatów handlowych, a także gorsza koniunktura gospodarcza w kraju. W przyszłym roku wartośc rynku hurtowego wzrośnie do prawie 187 mld zł.

Łączna sprzedaż 20 największych firm rynku hurtu artykułami spożywczymi wyniosła 43,7 mld zł w 2007 roku. Firmy te odpowiadały zatem za 29 proc. wartości całego rynku. Obserwowane obecnie intensywne procesy konsolidacyjne doprowadzą najprawdopodobniej do powstania kilku dużych ogólnopolskich grup dystrybucyjnych, które realizować będą większość sprzedaży hurtowej w Polsce. PMR szacuje, iż za około trzy lata 10 największych firm hurtowych będzie kontrolować 40-50 proc. tego rynku.

Wiele spośród transakcji zawartych przez dystrybutorów w ciągu ostatnich dwóch lat dotyczyło rynku detalicznego. Przedmiotami przejęć były same sieci sklepów bądź hurtownie łącznie z organizowanymi przez nie sieciami.

- Tendencja ta świadczy o tym, iż coraz częściej firmy hurtowe myślą o zacieśnianiu współpracy z segmentem detalicznym, co ma głównie na celu zagwarantowanie hurtownikom stabilizację części przychodów ze sprzedaży - komentuje Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR. Odbywa się to zarówno poprzez przejęcia już istniejących struktur, jak i poprzez zakładanie i rozwijanie sieci w sposób organiczny, na przykład na zasadzie franczyzy.

Większość spośród hurtowników prowadzących sieci otwiera sklepy franczyzowe, którym w zamian za lojalność zakupową zapewnia między innymi wsparcie sprzedażowe i marketingowe. Celem tych działań jest podniesienie konkurencyjności tych placówek, aby były w stanie utrzymać się na rynku i nadal zapewniać rynek zbytu ich dostawcom.

Niektóre firmy decydują się również na otwieranie własnych sklepów, co prowadzi do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Dodatkowo, w efekcie zaopatrywania się własnych sklepów we własnych magazynach, firmy mogą zatrzymać całą marżę handlową zawartą w finalnej cenie produktu. Najlepszym przykładem takiego dystrybutora jest Emperia Holding, która posiada ponad 260 własnych supermarketów.

Oprócz korzyści z posiadania własnych sklepów taka strategia niesie ze sobą jednak niebezpieczeństwo utraty wiarygodności hurtownika w oczach swych innych odbiorców - otwierając własne sklepy firma stwarza konkurencję dla zaopatrujących się u niej placówek swoich klientów - uważają analitycy PMR..

Przyłączanie sieci detalicznych przez dystrybutorów stwarza również zagrożenie dla hurtowników takich sieci nie prowadzących. Malejąca liczba sklepów niezależnych i sieci nie powiązanych z dostawcami ogranicza ich możliwości sprzedażowe. Dlatego też firmy, które jeszcze nie prowadzą sieci lub tylko w niewielkim stopniu powiązane są z detalem, np. PSH Unia czy Grupa MPT, zaczynają przykładać do tej kwestii coraz większą wagę, bowiem hurtownie bez własnego zaplecza detalicznego mogą mieć w przyszłości problemy z utrzymaniem się na rynku.

Najwięcej sieci detalicznych wchodzi w skład grupy Emperia. We wrześniu 2008 roku firma zarządzała siecią ok. 3 480 sklepów. Drugą firmą pod względem liczby zrzeszonych sklepów był Eurocash, organizator największej franczyzowej sieci w Polsce (abc). Sieci grupy Eurocash - abc, Delikatesy Centrum, Nasze Sklepy i IGA - prowadziły we wrześniu łącznie 3 460 placówek. Najszybciej spośród nich rośnie właśnie abc - w pierwszym półroczu 2008 roku sieć powiększyła się o 119 placówek. Bardzo szybko rośnie również sieć sklepów franczyzowych Nasz Sklep rozwijana przez firmę Specjał - w 2007 roku przyłączyła 189 nowych sklepów.



© Portal Spożywczy 2021-06-18 13:05:26