Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Kartą czy gotówką?

  • Autor: Małgorzata Bożym
  • Data: 25-04-2013, 12:25
Obecnie w Polsce jedynie ok. 20 proc. sklepów i punktów usługowych akceptuje transakcje bezgotówkowe, chociaż oznaczają one wyższe obroty i krótszy czas transakcji. Przyśpieszenie rozwoju rynku płatności bezgotówkowych będzie zależało od rozszerzenia sieci akceptacji, a z tym jest problem.
Kartą czy gotówką?

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Według danych NBP pochodzących z banków, w IV kw. 2012 r. przy użyciu kart przeprowadzono w Polsce 326 mln transakcji bezgotówkowych, czyli o 16 mln więcej niż w poprzednim kwartale.

W przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba tego typu transakcji wzrosła o 16,3 proc., a na przestrzeni ostatnich dwóch lat odnotowano wzrost o 41,2 proc. W ostatnim kwartale ubiegłego roku przy użyciu kart dokonano transakcji bezgotówkowych na łączną kwotę 32,4 mld zł, a średnia wartość jednej transakcji wynosiła 99,4 zł.

 Gotówka tańsza niż karta

Pod koniec 2012 r. Fundacja Rozwoju Obrotu bezgotówkowego przedstawiła wyniki ogólnopolskiego badania przedsiębiorców dotyczącego akceptacji gotówki i kart płatniczych. Badanie pozwoliło na wyodrębnienie pięciu najważniejszych barier, które stoją na drodze rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Na pierwszym miejscu znalazły się zdecydowanie za wysokie koszty kart płatniczych w stosunku do kosztów gotówki. Jak komunikuje FROB, wysoki poziom prowizji interchange jest jedną z kluczowych barier rozwoju sieci akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce. 77 proc. respondentów jest zdania, że koszt akceptacji kart płatniczych jest wyższy niż przyjmowania gotówki. Stanowi on dużą barierę szczególnie dla małych firm. Aż 76 proc. spośród podmiotów nieakceptujących dotąd kart płatniczych nie planuje rozpoczęcia ich akceptacji w ciągu najbliższego roku. Więcej niż połowa przedsiębiorców w tej grupie, jako główny powód braku chęci rozpoczęcia przyjmowania kart podaje wiążące się z tym wysokie koszty (52 proc.). Połowa punktów handlowo-usługowych, które do tej porty nie akceptują kart, zdecydowałaby się na wprowadzenie tej formy płatności dopiero przy spadku opłaty akceptanta poniżej 0,5 proc. wartości transakcji. Według Jakuba Górki z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, kierownika projektu badawczego, elastyczność cenowa nieakceptujących kart przedsiębiorców na wysokość opłaty akceptanta wskazuje, że dopiero przy niskim poziomie interchange - poniżej 0,25 proc. - nastąpi wysoce dynamiczny rozwój sieci akceptacji kart.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!