• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Konsumpcja wód butelkowanych w Polsce w okresie 2008-2009

Rok 2008 był dla branży wód butelkowanych nienajlepszy, jednak nastąpił w nim 5-procentowy wzrost konsumpcji w stosunku do roku 2007. Oczywiście były firmy, które tego wzrostu nie osiągnęły, jednakże inne, szczególnie duże miały wzrost nawet powyżej 20%.
  • www.wdp.com.pl
  • Autor: Mieczysław Kucharski
  • Data: 19-04-2010, 11:54

Pod względem produkcji wód butelkowanych Polska w Europie zajmuje piąte miejsce, za takimi krajami jak Niemcy (12,87 mld litrów), Włochy (12,35 mld litrów), Francja (7,5 mld litrów) i Hiszpania (6,1 mld litrów). Dane te pochodzą od firmy Nielsen. Polska produkcja to około 2,7 mld litrów rocznie.

Natomiast pod względem konsumpcji jesteśmy dopiero na miejscu 15-17, w zależności ile przyjęto konsumpcji na jednego mieszkańca.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Wg Wilda jest to 60 l/ mieszkańca, wg KIG "Przemysł Rozlewniczy" jest to 65%, a wg firmy Nielsena 76 l/mieszkańca.

Jak wielki postęp nastąpił w konsumpcji wód butelkowanych w Polsce w ostatnich czterdziestu latach, ilustruje najlepiej rys. 1. Konsumpcja w roku 1970 wynosiła zaledwie 2 l/ mieszkańca, a w roku 2008 osiągnęła prawie 65 l/ mieszkańca.

Procentowy udział rodzajowy przedstawia rys. 2. Wynika z niego, że wody źródlane stanowią 54%, a wody mineralne 44% ogółu produkowanych wód. Natomiast wody stołowe to tylko 2%.

Na rys. 3 pokazany jest procentowy udział w sprzedaży wody butelkowanej 10 największych rozlewni w Polsce.

Według prof. Witolda Orłowskiego w roku 2008 pod względem sprzedaży wody butelkowane stanowiły 38% wszystkich napojów bezalkoholowych. Pierwsze półrocze 2009 roku pomimo niesprzyjającej pogody zanotowało 5-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do roku 2008.

Prognozy wskazują, że do końca tego roku wzrost ten może przekroczyć nawet 7%. Należy podkreślić, że pomimo spowolnienia gospodarczego w kraju, w branży napojowej jedynie wody butelkowane notują wzrost. Ten ciągły wzrost powinien utrzymać się w najbliższych latach.

Niepokojące jest w ostatnich latach zmniejszanie się liczby rozlewni butelkowanych wód. Jeszcze przed dziesięcioma laty tych rozlewni było przeszło 200, ale już w 2005 roku było ich 165.

Wg przeprowadzonej w tym roku przez KIG "Przemysł Rozlewniczy" aktualizacji liczby rozlewni wód butelkowanych wynika, że liczba zmniejszyła się do 130 rozlewni - rys. 4.

Ta zmniejszająca się liczba rozlewni jest wynikiem łączenia się niektórych firm, jak np. Hoop i Kofola Holding, oraz likwidacja niektórych firm szczególnie małych.

Ten proces może jeszcze postępować przez jakiś czas, aż do momentu pełnej stabilizacji rynku wód butelkowanych.

W ostatnim czasie problemem jest rodzaj produkcji tak zwanych "wód smakowych" , które w rezultacie są napojami, a nie wodami naturalnymi.

Te sprawy są dyskutowane w gronie producentów wód butelkowanych.

W konkluzji tego opracowania należy stwierdzić, że:

  • w latach 2008-2009 nastąpił wzrost konsumpcji wód butelkowanych; l wśród napojów butelkowanych wody butelkowane notują i będą notowały wzrost od 5 do 10%;
  • maleje liczba rozlewni wód butelkowanych;
  • rozwija się segment tzw. "wód smakowych", co jest niezgodne z przepisami polskimi i unijnymi.
Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!